Eggklasene tørker inn :(

Har fått skikkelig sansen for snegler i mange forskjellige versjoner - men av dem jeg har, er det kun eplesneglene jeg kan håpe på avkom fra.

MEN - hver gang en flittig eplesnegle har tatt seg turen over vann og legger egg, så går det galt I det store karet tørker de inn og i det lille så faller de i vannet. Har prøvd å legge klasene i uthulte isoporbrett - men enten blir de grillet av lysrøret, eller det samler seg kondens og de blir ødelagt.

Hvordan gjør dere andre det?

Malagi
Jeg har i grunn ikke peiling på snegler, men mener å ha sett at disse klasene tørker ut, men at eggene allikevel utvikler seg til små snegler?
Klasen kan kjennes meget tørr, selv om det er liv i de små.

Jeg ville rett å slett lagt tørre klaser, på ett flatt underlag av isopor. Grop er ikke nødvendig, som du selv sier, denne vil fylles med vann, og da er det gjort.

Lim gjerne fast en liten sugekopp på isoporbiten, slik at du kan forankre denne til en glassvegg, vekk fra "grillen".
Evt fest en tråd i plata, og en stein eller lignende i andre enden. Den tunge delen henges på utsiden av karet, og plata skulle da ligge der den burde ligge
En av mine eplesnegler la også egg på dekkeglasset under lysarmaturet. Der tørket de ut å så helt døde ut, men plutselig en dag var karet fullt av små bebiser...
Ikke vet jeg...men mener nå at jeg lot de første eggklasene henge i små evigheter - er ikke klekketiden 2-4 uker da?

Var iallefall ikke noe som ble klekket...

Malagi
Hehe, fikk visst flere svar mens jeg satt og skrev mitt forrige :P

Men akk, dårlig samvittighet jeg nå! Kanskje jeg har kastet mange små levedyktige sneglebebiser, sukk.

Men jeg kastet heldigvis ikke denne siste klasen da, den ligger nå pent anbrakt på en isoporplate UTEN grop

Takk for tipsene!

Malagi
Jeg har samlet eplesneglene mine i en plasttank for å få fatt i eggklasene deres. Hadde samme problemet som deg, sneglene la dem så nær lysrørene at de ble tørre som kritt og helt sprø.
Da jeg flyttet eplesneglene til en halvfull plasttank, ga jeg dem agurk og andemat å spise. Da la de egg med en gang, to klaser første natta og en til litt senere Tanken var som nevnt bare halvfull med vann, så de hadde mye plass over vann å legge babymaisen på.

Dessverre fant jeg den ene babymaisen på bunnen under vann en morgen, så den anså jeg som tapt og kastet den. Nummer to falt også ned, men snakker om flaks... jeg sto rett ved siden av og hørte at den falt i vannet Så jeg plukket den opp med det samme, ristet forsiktig vannet av. Så la jeg den på et skrulokk til en boks, snudde lokket opp ned liksom, og så tredde jeg en gjennomsiktig plastpose utenpå. Deretter la jeg lokket på vannflaten i hjørnet på et akvarium, så den fløt der som en flåte, og hang resten av posen over kanten og festet med en klype. Så der henger den godt forankret, og i et fuktig fint miljø. Posen er ikke tett lukket, bare en løs snurr, så litt luft kommer til og det blir ikke for mye kondens inni.

Eggklase nummer 3 henger fremdeles over vann i plasttanken.

Det gjenstår å se om disse klekker, for det er vel rundt 10 dager siden de ble lagt. Det burde begynne å skje noe i løpet av de neste dagene. Jeg har opplevd at det tar 3 uker og 1 dag for babymaisen å klekke på det lengste. Andre ganger har det tatt nøyaktig 2 uker.
Mona, du har jo virkelig fått muligheten til å teste ut hva som funker Håper du forteller oss hva som gir suksess.

Akkurat nå har jeg kun en fullvoksen eplesnegle, og den har jo akkurat lagt egg. Men har også 14-15 stykker i fra en halv cm til 3 cm. Noen som vet hvor store de må bli før de legger egg?

Malagi
Jeg legger ganske enkelt klasene oppå det innvendige filteret. Det jeg har merket meg er at de aller fleste klekker- og enkelte kan ta måneder før klekker. Jeg har et kar der jeg ikke har hatt eplesnegl i på måneder, og en dag var det fullt av småsnegl edi der. Fant en hvit klase på armaturet. Den har nok vært der lenge!
Tilfeldig bekjentskap
© Per Erik Sviland
Reklame for plussmedlemskap