Reke og sneglekar.

Jeg har tengt å ha snegler og reker i min 28liter.
Kirsebærreke og eplesnegler, kansje andre reker...?

Utstyr:
Fluval1 pumpe
14w Lysrør over dekkglass 18 000kelvin.
Tetra varmekolbe 50w

Skal ha javamose i karet. Den skal få være alene første tiden, så den får vokse.
Skal også trekke nylonstrømpebukse over pumpen.

Har en del spørsmål angående prosjektet mitt. Har lest på forum, men en del ting jeg lurer på enda.

1. Trenger jeg alger i karet? Fikk høre at det 18 000kelvin røret kunne bli en algebombe. Men det er ikke en eneste alge i det karet. Har kjøpt reke mat på boks.

2. Skal ha sand i karet. Bør jeg ha sandsnegler?

3. Har lyst til å prøve hjemmelaget co2 apparat.
Går det bra med reker, snegler og javamose?? Kansje halvere oppskriften på et så lite kar?

4. Når blir det overbefolket? Hva er formange reker og snegler ca?

5. Noe annet jeg bør tenke på?

Hei!
Kan ikke svare deg på alt men kan jo komme med et par kommentarer tenkte jeg...

Du trenger ikke alger i et kar for at rekene skal klare seg så lenge de får mat. Men de gjør en god jobb med å holde algene i sjakk om det kommer noen.

Når du skal ha sand i karet vil jeg anbefale sandsnegler ja. Du har kanskje hørt om gasslommer som kan oppstå i sand som bare ligger der og ikke blir sirkulasjon igjennom? Det kan være farlig for innbyggerene i akvariet om ei slik gasslomme plutselig kommer opp... Du kan unngå det ved å røre litt i sanden ved vannskifte, men sandsnegler gjør det jo så mye enklere.. Og så spiser de alge også og ødelegger ikke planter. Jeg liker sandsnegler.

Spørsmål om Co2 skal ikke jeg prøve meg på, men ang overbefolkning så ser du ihvertfall når det begynner å krype rundt over alt og bli kort imellom individene. I snegle/rekekaret mitt ble det vel mye snegler til slutt og det så ut som hele bunnen levde! De krøp på glasset og seilte rundt på vannoverflata og hver en stein bevegde seg. Da vet du at det er for mye.... Men da er det gjerne noen andre som vil ha noen snegler, og så har jeg jo en 275 l. med Prakt botia i så det er bare å håve inn og ha de nedi der så får de seg et godt måltid og de som overlever gjør nytte for seg i sanden. Reker det blir for mange av kan du jo legge ut til salgs her. Tror nok de tåler temmelig tett befolkning før det blir problemer, kirsebærreker er nok ikke så agressive akkurat og de trives ihvertfall når de er en liten flokk vet jeg.

Kirsebærreker vil ha god vannkvalitet/rent vann og kan finne på å spasere ut av akvariet så et godt dekkglass er å anbefale. Yngel kan muligens bli sugd inn i pumpa, men jeg har hørt noen si at de bare lever inni pumpa og spiser og koser seg, mens andre vil gjerne tre en strømpe utapå pumpa for å forhindre dem i å forsvinne inn der.
Espen
1. Trenger jeg alger i karet? Fikk høre at det 18 000kelvin røret kunne bli en algebombe. Men det er ikke en eneste alge i det karet. Har kjøpt reke mat på boks.
Om røret er en algebombe, kommer mer ann på hvilket lysspekter røret har, enn fargetempen. Har selv flere 18000K rør, som ikke gir en eneste uønsket alge
Hos deg, vil denne lysmengden kanskje bli vel høy, med tanke på 14W på 28L akvarie (får du 20-22L vann i dette bør du være fornøyd)
Espen
2. Skal ha sand i karet. Bør jeg ha sandsnegler?
Fordelen med sandsneiler er at de snur og vender på bunnlaget. Dette er viktig for planter, sand kan bli mektig hard.
Ulempen er 2=200=20000= osv temmelig fort...
Espen
3. Har lyst til å prøve hjemmelaget [URLBLOCK1]. Går det bra med reker, snegler og javamose?? Kansje halvere oppskriften på et så lite kar?
Det er ikke noe problem med Co2, om du i det hele tatt trenger dette. Husk at det skal være en balanse mellom lys, Co2 og plantenæring. Mange rekearter er sensitive for plantenæring, og da vil høy lysmengde, høy Co2-mengde og lite næring bety alger.
Espen
4. Når blir det overbefolket? Hva er formange reker og snegler ca?
Kommer jo helt ann på art
Kansje det er litt mye lys ja.... :/ Men det dekkglasset tar vel av litt? Litt møkkete glass, med kondensvann under. Håper det.

Jeg får reker i neste uke, så da skal jeg gjøre klar karet. Sand, strømpe over pumpa.
Og så får jeg med javamose i sendingen, skal kun ha javamose i starten, med lite lys så den for vokst seg litt, i følge det jeg har lest fra forum. Så kan jeg ha i noen planter etter hvert.

Dekkglass kan stjele mye lys. Om du i tillegg kjører røret uten reflektor, har du ett tap på sikkert 60-70%, inkl glasset
Karet
28 liter
Fluval1 pumpe
14w Lysrør over dekkglass 18 000kelvin.
Tetra varmekolbe 50w
24C`

Nå har jeg fått reker og snegler fra denne anonsen.

Og masse spørsmål jeg lurer på... :p

Har 20 eplesnegler og 20 reker i karet nå. Og sandsnegler.

- Går det bra med reker og eplesnegler sammen?

- Med rekene var det med "andemat" (en flyteplante?) er det noe reker vil ha? Har hørt at denne er umulig å bli kvitt... og at den formerer seg fort.

- Kan jeg ha andre reker sammens med denne arten? annonse (neocaridina)
Har lyst på kirebæreker og Rød Krystallreke også.

- Hvor ofte er det nødvendig med vannskifte. Har sett folk ha eplesnegler og reker i kar uten pumpe. Har tredd nylonstrømpebukse over innsuget på en fluval 1 pumpe. Den er innkjørt i et par mnd.

- Skal kjøpe javamose å ha i karet. Da blir vel rekene glade...

- Hvor mye mat skal jeg gi dem? Har kjøpt rekemat. JBLNovo Prawn Små kuler som legger seg på bunnen...

- Burde jeg sette pumpa høyt for god luftsirkulasjon? Trenger de like mye luft som fisk?

- Noe spesielt jeg må gjøre for at de skal formere seg?

Espen
- Går det bra med reker og eplesnegler sammen?

Har selv eplesneiler sammen med kirsebærreker, uten problemer. Hvor godt det funker med andre arter aner jeg ikke Men ser ikke noe stort problem, om det er tilstrekkelig med føde til masser av reker (som det forhåpentligvis blir etterhvert), massevis av sandsneiler (som det garantert blir mange av etterhvert) og noen eplesneiler.
Espen
- Med rekene var det med "andemat" (en flyteplante?) er det noe reker vil ha? Har hørt at denne er umulig å bli kvitt... og at den formerer seg fort.
Har ikke hørt om reker som roper etter planten, eller motsatt Jeg ville nok ikke hatt dette "ugresset" om jeg kunne unngå :p
Espen
- Kan jeg ha andre reker sammens med denne arten? [URLBLOCK1](neocaridina) Har lyst på kirebæreker og Rød Krystallreke også.
Jeg ville unngått dette. Fikk selv en slik med noe planter fra Håvard (hadde overlevd turen i posten med noen dråper vann i bunnen av posen!!).
Denne har krysset seg med mine kirsebærreker, og resultatet er mange lett fargede reker... Verken det ene eller det andre. Ser derfor at jeg på sikt kommer til å erstatte hele bestanden, for å få renrasede igjen.
Det var rett å slett ett uhell at denne havnet i det karet den havnet i, skulle i nabokaret :p
Krystallreker vil rett å slett utkonkureres i matveien med disse i karet. Det er derfor ikke en ypperlig kombinasjon.
Espen
- Hvor ofte er det nødvendig med vannskifte. Har sett folk ha eplesnegler og reker i kar uten pumpe. Har tredd nylonstrømpebukse over innsuget på en fluval 1 pumpe. Den er innkjørt i et par mnd.
Jeg bytter vann i mine kar med skalldyr, hver uke. Dette på tross av mer enn god nok filtrering.
Jeg greier ikke tanken på at mine små venner, og store venner for den del, skal gå lengre uten tilgang på friskt vann
Espen
- Hvor mye mat skal jeg gi dem? Har kjøpt rekemat. JBLNovo Prawn Små kuler som legger seg på bunnen...
Heller for lite, enn for mye. Anbefalt dossering på boksen, er i alle fall uaktuell.
Jeg gir rekene\ sneilene litt ekstra mat 2-3 ganger i uka, ellers får de ete restefôr, og alger.
Espen
- Burde jeg sette pumpa høyt for god luftsirkulasjon? Trenger de like mye luft som fisk?
Sett den normalt
Espen
- Noe spesielt jeg må gjøre for at de skal formere seg?
Tenk heller prevensjon, slik at de ikke formerer seg raskere enn du liker :p

Dæven du er kjapp frank

Blir vel nytt lysrør på dette karet får å få litt mere algevekst.
Takker for svar nokk en gang
fint akvarie du har laget

har du bilder med rekene og sneglene også?

har hatt reker tidligere (og planlegger rekeakvarium, se profil) og kan svare på noen av spm:
-snegler og reker går bra sammen etter det jeg har lest og hørt.

- andematen formerer seg veldig fort, men gjør nytte ved at det bruker næringen i vannet slik at det ikke blir for mye alger når man overforer e.l. Men haken ved det er vel at det må lukes vekk jevnlig. Det fester seg på armene når man fikser ting i akvariet og kan bli en plage. i et såpass lite akvarie tviler jeg på at den er vanskelig å bli kvitt dog, så du kan jo forsøke og gjøre opp en mening etter hvert. men, reker spiser ikke andemat.

- høres i grunnen ikke lurt ut å blande reker av samme familie, det kan jo bli hybrider av det og det er vel lite ønskelig.

- jeg har just fått en 28l selv satt opp og planlegger reker. i et lite kar tror jeg det er lurt å skifte lite og ofte - planlegger å skifte 10% annenhver dag. veldig greitt å gjøre med et så lite kar.

- reker elsker javamose

- de formerer seg av seg selv

Takk for det

Tror ikke det blir noe andemat nei :P

Jeg har bare et dårlig kamera

Noen av eplesneglene flyter rundt enda. Fikk de og rekene i posten i går, trodde de kom over helga. Så jeg måtte bytte bunnlag, gjøre i stand pumpe, vasket akvariet litt i full fart. Skulle ut, og var folk som ventet på meg :P

Er det noe galt med sandsneglene? Sjer litt blank ut i skallet?
Du bør nok beplante karet noe mer for rekens del. Mine elsker i alle fall å valse i mose, på planter etc.
For å si det slik; rekekaret mitt er ganske overgrodd av planter :p Hjelper lite å luke også, er like fult ett par uker etter

Det kan se ut som sandsneilene dine har gått i meget bløtt vann under oppveksten. Skallet ser rett å slett litt svekket ut, slik en oftest ser på eplesneiler. Men det er neppe noen overhengende fare for at du blir fri for sandsneiler av den grunn
uffda. Vannet mitt er ganske bløtt. Er vel på en 3-4 gh... Har kjøpt gips. Men ikke satt meg helt inn å bruke denne enda. Kjøpte noen hvite steiner som jeg har i 530litern. Kalk steiner? Husker ikke helt hva de var godt for? Godt for sneglene.

Planter blir det ja, venter på javamose og noen planter. Som skal komme med posten

Har selv samme Gh, uten at dette påvirker sneilene i negativ rettning. Så det er neppe noen krise, med mindre Ph faller under 6. Men da er det vel litt krise for rekenes skall også, vil jeg tro

Steinen er en faxekalkstein. Dette er rett å slett korall, eller fundamentet til koraller, som har vært stein dødt i kanskje hundrevis av år.
Hadde selv ikke mindre enn 15kg av denne steintypen i malawikaret, med 150L vann. Men på tross av dette, måtte jeg tilsette gips i vannet, og natron, for å få rette verdier.

Virket rett å slett som steinene var for harde, til å løses opp i vannet i særlig grad. I tillegg kunne nok litt høyere Co2-innhold hjulpet på med å øke utskillelsen. Men hvem tilsetter vel Co2 i ett Malawikar ?
Enig med Frank om at du absolutt burde beplante mer.
hadde tatt seg fint ut med en stor stein (eller lagvis med skifer) evt en rot for eksempel også!

Har jo faktisk en rot i vannet
Som skrevet så venter jeg på en bestilling med planter og javamose. Men må vel ha noen steiner og feste mosen på?

Hadde egentlig tengt å ha rekene i min Juwel 60. Har blå bakgrunn i det. (som på dyrebutikkene).

Den ble fylt med vann forrige uke. Har den som karantenekar nå. Den er full av alger bare etter 7 dager. Der er det 10 corydoras og 5 små scalarer, og noen cherrybarber. Håper cherrybarbene går sammens med reker, de er ikke serlig store, men kjempefine og aktive. Ser pent ut mot planter og den blå bakgrunnen.

Eneste bekymring er den innv. Juwel pumpa :S

Er heldigvis bare et inntak på den, i toppen. Hadde håpen det gikk å
stappe en finere filtersvamp på innsiden, så rekene ikke kommer inn...

Fisk?
Hvilke fisk er greit og ha sammen med reker? Ønsker jo ikke og få oppspist rekeyngelen, da er poenget med reke/sneglekar borte Men det er jo koselig med noen fisker som tuller rundt i karet, sammtidig som dem hjelper til med foringen av sneglene.
Tilfeldig bekjentskap
© Klaus Steinhaus
Reklame for plussmedlemskap