- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Har det skjedd et mirakel i akvariet mitt? (eplesneglen som gjenoppstod)
Har det skjedd et mirakel i akvariet mitt? (eplesneglen som gjenoppstod)
Ok, så jeg kommer hjem fra jobb i dag - glad og fornøyd,
og stikker som vanlig nesa bort akvariet for å sjekke ståa.
Til min store forferdelse ser jeg at jeg har hatt mitt første
dødsfall... Den fine eplesneglen min flyter rundt i vannskorpa,
og etter 5 minutters titting og lett dulting borti skallet er
jeg sikkert på at den er dau. Jeg dytter'n nedi karet med en
pinne og den flyter opp igjen til toppen av karet. Fillern...
Så må jeg stikke i butikken og handle og fikse noen småting,
og når jeg kommer tilbake..hvem sitter ikke helt vanlig og
smatter litt på glasset mitt... joda...snegla.
Hva er greia liksom... sov den? "mista" festet? Og hvorfor i
all verden fløyt den bare rundt som en isoporbit i vannskorpa?
Har fiskenes Jesus vært innom karet og gjenopplivet snegla
mi? Mystisk, mystisk :-P
og stikker som vanlig nesa bort akvariet for å sjekke ståa.
Til min store forferdelse ser jeg at jeg har hatt mitt første
dødsfall... Den fine eplesneglen min flyter rundt i vannskorpa,
og etter 5 minutters titting og lett dulting borti skallet er
jeg sikkert på at den er dau. Jeg dytter'n nedi karet med en
pinne og den flyter opp igjen til toppen av karet. Fillern...
Så må jeg stikke i butikken og handle og fikse noen småting,
og når jeg kommer tilbake..hvem sitter ikke helt vanlig og
smatter litt på glasset mitt... joda...snegla.
Hva er greia liksom... sov den? "mista" festet? Og hvorfor i
all verden fløyt den bare rundt som en isoporbit i vannskorpa?
Har fiskenes Jesus vært innom karet og gjenopplivet snegla
mi? Mystisk, mystisk :-P
Postet 19.04.07 kl 17:35
Postet 19.04.07 kl 17:39
Postet 19.04.07 kl 17:42
Jeg vet ikke om eplesneglene gjør det samme som posthornsneglene, men jeg kan tenke meg at de kan bruke samme teknikken. Jeg hadde nemlig en bønsj med posthornsnegler tidligere. Ved foringstid (jeg matet med flakfor) gjaldt det for sneglene å få tak i foret som fløt (de skjønte aldri at foret før eller senere ville synke), og da klatret de opp langs kantene av akvariet, og fløtet seg ut til foret. Jeg aner ikke hvordan de fikk til å flyte (de ser ikke akkurat ut som dyr som flyter), men de gjorde dette hver eneste gang ved foringstid.
Her er en av dem ute på tur:
Her er en av dem ute på tur:
Postet 19.04.07 kl 18:02
Endret: 19.04.07 kl 18:03
Stemmer at eplesneiler, og en del andre sneiler fyller huset med luft, for å fraktes til nye beitemarker med vannstrømmen. Dette er helt naturlig. Grunnen til at de kan virke døde, er vel at de trekker seg så dypt inn i skallet som mulig, for å være mest mulig trygg for rovfisk\ dyr\ fugl som kan være til fare.
Når det gjelder adferden til sneilene dine, Inger Anne, er dette noe jeg kun ser på damsneiler. Virker rett å slett som de utnytter overflatespenningen i stillestående vann, der de krabber avgårde under vannflata, midt i løse --- vannet?? Ser komisk ut, og er en prestasjon i seg selv. Har selv ikke opplevd dette med verken vanlig eller rød posthorn, men ser stadig vekk at damsneilene krabber der man skulle tro ingen kunne krabbe
Når det gjelder adferden til sneilene dine, Inger Anne, er dette noe jeg kun ser på damsneiler. Virker rett å slett som de utnytter overflatespenningen i stillestående vann, der de krabber avgårde under vannflata, midt i løse --- vannet?? Ser komisk ut, og er en prestasjon i seg selv. Har selv ikke opplevd dette med verken vanlig eller rød posthorn, men ser stadig vekk at damsneilene krabber der man skulle tro ingen kunne krabbe
Postet 19.04.07 kl 18:55
Frank AngellVirker rett å slett som de utnytter overflatespenningen i stillestående vann, der de krabber avgårde under vannflata, midt i løse --- vannet?? :)
Det var ikke snakk om at de brukte overflatespenningen, disse posthornsneglene - til det var de rett og slett for store. Så jeg regner med at de fylte ett eller annet med luft. Men det er en utrolig fascinerende oppførsel, ja. Jeg savner dem litt, faktisk. De fant nemlig ut at de skulle ta en massedød plutselig, så de tok jammen kvelden alle sammen.
Postet 19.04.07 kl 21:03
Endret: 19.04.07 kl 21:04