- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Tanker rundt rekehold med naboer.
Tanker rundt rekehold med naboer.
Jeg hadde planlagt å starte flere 28 litere for å få flere rekearter i hus.
Men nå har tankene begynt å kretse om andre løsninger.
Etter hva jeg har lest så er reker og coryer en kombinasjon som kan fungere meget bra.
Tenkte derfor å gå endel opp i karstørrelse for å prøve dette.
Har foreløpig konsentrert meg om to 45 litere fra Aqualine:
Nr. 1: 50 x 30 x 30 (LBH)
Nr. 2: 60 x 30 x 25 (LBH)
Nr. 2 vil gi større plass for coryene, bedre oksygenoverflate, et mer visuelt pent inntrykk, skulle jeg tro...
45 liter til coryer høres unektelig lite ut, men grunnflate på 60 x 30 er vel det viktige her?
Når det gjelder sirkulasjon(innvendig m/blåsvamp) må det bli et kompromiss, men det skal nok gå bra.
Innredning blir nok bare mye åpent rom, en stor "skjulerot" og en-to saktevoksende planter og mose.
Karene blir 30 cm. høye med armatur.
Takhøyden er 230 cm.
Jeg vurderer faktisk 4 kar i høyden(4 corytyper og 4 reketyper), men kanskje jeg bør nøye meg med tre?
Hvor mye "åpen" høyde bør man absolutt ha mellom karene, med tanke på rengjøring og lignende?
Er jeg på ville veier, eller høres dette ganske ok ut?
Men nå har tankene begynt å kretse om andre løsninger.
Etter hva jeg har lest så er reker og coryer en kombinasjon som kan fungere meget bra.
Tenkte derfor å gå endel opp i karstørrelse for å prøve dette.
Har foreløpig konsentrert meg om to 45 litere fra Aqualine:
Nr. 1: 50 x 30 x 30 (LBH)
Nr. 2: 60 x 30 x 25 (LBH)
Nr. 2 vil gi større plass for coryene, bedre oksygenoverflate, et mer visuelt pent inntrykk, skulle jeg tro...
45 liter til coryer høres unektelig lite ut, men grunnflate på 60 x 30 er vel det viktige her?
Når det gjelder sirkulasjon(innvendig m/blåsvamp) må det bli et kompromiss, men det skal nok gå bra.
Innredning blir nok bare mye åpent rom, en stor "skjulerot" og en-to saktevoksende planter og mose.
Karene blir 30 cm. høye med armatur.
Takhøyden er 230 cm.
Jeg vurderer faktisk 4 kar i høyden(4 corytyper og 4 reketyper), men kanskje jeg bør nøye meg med tre?
Hvor mye "åpen" høyde bør man absolutt ha mellom karene, med tanke på rengjøring og lignende?
Er jeg på ville veier, eller høres dette ganske ok ut?
Postet 20.04.07 kl 18:00
Endret: 20.04.07 kl 18:02
Jeg ville helt klart gått for karet med størst flate, til slike arter. Det er jo flaten som mer bestemmer hva en kan ha, kontra volumet.
Når det gjelder å stable disse i høyden; det er ikke noe problem å ha 4 slike i høyden. Butikk-reoler har gjerne 4 kar over hverandre, på ca 60L. Slike reoler er ca 2,2 meter høye, og karene ca 30cm.
I reolen min med 3x150L, er det ca 20 cm høyde mellom hvert kar. Dette er litt lite, men det er jo snakk om større kar jeg har, og skal dekorere, få plass til hender helt bak i osv.
25cm x 4 kar tilsvarer jo en meter. Om du setter nederste kar 25-30cm over gulvet, og har 25cm mellom hvert kar, vil du fremdeles ha plass til 4 kar
Faktisk blir det hele seende ganske mye bedre ut, rent estetisk, med lik avstand mellom karene som høyden på karene
Når det gjelder å stable disse i høyden; det er ikke noe problem å ha 4 slike i høyden. Butikk-reoler har gjerne 4 kar over hverandre, på ca 60L. Slike reoler er ca 2,2 meter høye, og karene ca 30cm.
I reolen min med 3x150L, er det ca 20 cm høyde mellom hvert kar. Dette er litt lite, men det er jo snakk om større kar jeg har, og skal dekorere, få plass til hender helt bak i osv.
25cm x 4 kar tilsvarer jo en meter. Om du setter nederste kar 25-30cm over gulvet, og har 25cm mellom hvert kar, vil du fremdeles ha plass til 4 kar
Faktisk blir det hele seende ganske mye bedre ut, rent estetisk, med lik avstand mellom karene som høyden på karene
Postet 20.04.07 kl 18:08
Nå har jeg målt og grublet
Jeg tror faktisk jeg går for AquaBase 63 liter.
Den kan fåes i 60 x 35 x 30 (LBH).
Dette vil gi coryene bedre grunnflate, samt at jeg synes høyden bør være såpass.
Så får det heller være at det blir litt trangere mellom karene.
Kan jo kompensere litt ved å ha nederste kar nærmere gulvet enn først tenkt
Jeg tror faktisk jeg går for AquaBase 63 liter.
Den kan fåes i 60 x 35 x 30 (LBH).
Dette vil gi coryene bedre grunnflate, samt at jeg synes høyden bør være såpass.
Så får det heller være at det blir litt trangere mellom karene.
Kan jo kompensere litt ved å ha nederste kar nærmere gulvet enn først tenkt
Postet 20.04.07 kl 19:39
Det er verdt å ta med de ekstra fem centimeterne og ha 25 cm arbeidshøyde mellom karene. Det har jeg merket, selv med mine pinglete, tynne armer
Skulle ha ut en trerot av et akvarie i en reol her om dagen, men niks, det kunne jeg glemme. Rota var satt inn før akvariet ble satt i reol, og nå var det null sjans å få den ut igjen uten å tømme karet og dra det ut av reolen... for trangt mellom karene. Men nå er ikke dette det man gjør oftest i et akvarium da, heldigvis *he-he*
Men det er uansett verdt å merke seg at man bør ha komfortabel plass til å håndtere en håv, algeskrape osv. Min lange algeskrape kan knapt brukes i reolene, for når jeg skal skrape øverst så banker den i gulvet på akvariet over uansett hvordan jeg vrir på den. Har gått over til en annen type algeskrape med kort håndtak, men da må man altså nedi med armen.
Kombinasjonen reker og Corydoras går utmerket her Det er i Corydoras-karene Kirsebærrekene formerer seg mest. Helt enormt! I f.eks. 98 literen med Corydoras panda har jeg håvet ut ca 170 reker den siste tiden, og enda kryr det av dem der...
Synes forresten AquaBase-karet du nevner hadde fine mål; 60 x 35 x 30. Liker best akvarier som ikke er særlig høye, jeg. Hverken reker eller Corydoras trenger dypt vann, det er grunnarealet som teller, så det er fine mål.
Jeg har lyst på et spesialbestilt helglass-kar, jeg *gliz* Med målene:
100 x 30 x 30 cm... det hadde vært rått Må se om jeg kan tenke ut et sted å skvise inn noe sånt
Skulle ha ut en trerot av et akvarie i en reol her om dagen, men niks, det kunne jeg glemme. Rota var satt inn før akvariet ble satt i reol, og nå var det null sjans å få den ut igjen uten å tømme karet og dra det ut av reolen... for trangt mellom karene. Men nå er ikke dette det man gjør oftest i et akvarium da, heldigvis *he-he*
Men det er uansett verdt å merke seg at man bør ha komfortabel plass til å håndtere en håv, algeskrape osv. Min lange algeskrape kan knapt brukes i reolene, for når jeg skal skrape øverst så banker den i gulvet på akvariet over uansett hvordan jeg vrir på den. Har gått over til en annen type algeskrape med kort håndtak, men da må man altså nedi med armen.
Kombinasjonen reker og Corydoras går utmerket her Det er i Corydoras-karene Kirsebærrekene formerer seg mest. Helt enormt! I f.eks. 98 literen med Corydoras panda har jeg håvet ut ca 170 reker den siste tiden, og enda kryr det av dem der...
Synes forresten AquaBase-karet du nevner hadde fine mål; 60 x 35 x 30. Liker best akvarier som ikke er særlig høye, jeg. Hverken reker eller Corydoras trenger dypt vann, det er grunnarealet som teller, så det er fine mål.
Jeg har lyst på et spesialbestilt helglass-kar, jeg *gliz* Med målene:
100 x 30 x 30 cm... det hadde vært rått Må se om jeg kan tenke ut et sted å skvise inn noe sånt
Postet 22.04.07 kl 01:07
Endret: 22.04.07 kl 01:09
Postet 22.04.07 kl 03:12
Postet 22.04.07 kl 11:41
mona oJeg har lyst på et spesialbestilt helglass-kar, jeg *gliz* Med målene: 100 x 30 x 30 cm... det hadde vært rått:-) Må se om jeg kan tenke ut et sted å skvise inn noe sånt:)
Det hadde blitt et fett kar!
Dessverre er 60 cm. max der jeg skal plassere dem nå.
Jeg var inne på Akvarieudstyr.dk og sjekket nå.
100 x 30 x 30 helglass med dekkglass koster 530 NOK.
100 X 40 X 30 (LBH) helglass med dekkglass koster 670 NOK.
Postet 22.04.07 kl 20:54
Endret: 22.04.07 kl 21:01
Med litt justering får jeg muligens plass til 70 x 40 x 25 (LBH).
Jeg har vel innsett at 30 i høyde skaper litt trange arbeidsforhold.
Men kanskje en front på 70 x 25 er visuellt meget pent?
Velger jeg dette karet, så blir det helglass.
Det er det jeg liker best også, men av en eller annen grunn føles rammekar sikrere i reol.
Det var en diskusjon om dette tidligere, men det kom vel aldri en skråsikker konklusjon der?
Jeg bør absolutt ha minst den ene sideveggen på reolen kledd, så jeg vurderer å bygge en i tre, i stedet for porsarørreol.
Hvilken dimensjon på bjelkene burde jeg velge?
1,5" x 3 "? Eller trenger jeg ikke så kraftig?
Jeg kommer til å bestille lysarmatur samtidig med karene.
Bør jeg velge et eller to lysstoffrør(18 Watt)?
Coryene og rekene foretrekker kanskje ett, men jeg har mest lyst på to.
Uff, det ble mange spørsmål dette.
Men håper likevel noen gidder å svare
Jeg har vel innsett at 30 i høyde skaper litt trange arbeidsforhold.
Men kanskje en front på 70 x 25 er visuellt meget pent?
Velger jeg dette karet, så blir det helglass.
Det er det jeg liker best også, men av en eller annen grunn føles rammekar sikrere i reol.
Det var en diskusjon om dette tidligere, men det kom vel aldri en skråsikker konklusjon der?
Jeg bør absolutt ha minst den ene sideveggen på reolen kledd, så jeg vurderer å bygge en i tre, i stedet for porsarørreol.
Hvilken dimensjon på bjelkene burde jeg velge?
1,5" x 3 "? Eller trenger jeg ikke så kraftig?
Jeg kommer til å bestille lysarmatur samtidig med karene.
Bør jeg velge et eller to lysstoffrør(18 Watt)?
Coryene og rekene foretrekker kanskje ett, men jeg har mest lyst på to.
Uff, det ble mange spørsmål dette.
Men håper likevel noen gidder å svare
Postet 13.05.07 kl 01:52
Høres ut som et spennende prosjekt
Jeg laget nylig en hylle over en 112-liter som står på et kraftig bord på akvarierommet mitt. Hyllebeina består av to hobbyplater på 18x300mm. Oppå hylla har jeg nå plassert to 45-litere ved siden av hverandre. Selve spennet på hylla er 136cm laget av 2 stk. 1.5x3". Oppå disse har jeg lagt en hobbyplate på 18x300mm. Mellom akvariene og hylleplata har jeg Biltema-liggeunderlag. Gode skruer og trelim er et must. Stabilt og godt resultat hos meg mener jeg.
Jeg laget nylig en hylle over en 112-liter som står på et kraftig bord på akvarierommet mitt. Hyllebeina består av to hobbyplater på 18x300mm. Oppå hylla har jeg nå plassert to 45-litere ved siden av hverandre. Selve spennet på hylla er 136cm laget av 2 stk. 1.5x3". Oppå disse har jeg lagt en hobbyplate på 18x300mm. Mellom akvariene og hylleplata har jeg Biltema-liggeunderlag. Gode skruer og trelim er et must. Stabilt og godt resultat hos meg mener jeg.
Postet 13.05.07 kl 09:13
Postet 13.05.07 kl 18:33
En av grunnene til at jeg ønsker å gå opp til en lengde på karene til 70 cm. er at jeg da får 18 Watt lysstoffrør, i stedet for 15 Watt.
Men 15 eller 18 spiller kanskje ikke noen stor rolle?
Jeg kommer til å bestille helglasskar med dekkglass og armatur hos www.akvarieudstyr.dk.
De dobble armaturene her har bare en ledning, så da kan man ikke benytte et rør av gangen.
Siden jeg er nødt til å ha bluelight om natten er dette ikke ideellt.
En løsning er å kjøpe Lyslist Trettioen fra Ikea; de kommer jo med akkurat 4 lister i en pakke.
Men for å prøve å komme til poenget:
Finnes det dobble armatur med separate ledninger?
Men 15 eller 18 spiller kanskje ikke noen stor rolle?
Jeg kommer til å bestille helglasskar med dekkglass og armatur hos www.akvarieudstyr.dk.
De dobble armaturene her har bare en ledning, så da kan man ikke benytte et rør av gangen.
Siden jeg er nødt til å ha bluelight om natten er dette ikke ideellt.
En løsning er å kjøpe Lyslist Trettioen fra Ikea; de kommer jo med akkurat 4 lister i en pakke.
Men for å prøve å komme til poenget:
Finnes det dobble armatur med separate ledninger?
Postet 13.05.07 kl 18:48
Det er en del forskjell fra 30, kontra 36W lys. Eller for den del; 18 og 20w er jo like lange, og kan begge drives av samme armatur, og her er det jo en forskjell på 25%.
Når det gjelder separate armaturer, krever dette separate forkoblinger. Jeg tviler på at det er mye å finne med enten 2 ledninger, eller 2 brytere, siden dette tett på dobler kostnaden for elektronikk.
Alternativet er jo selv å lage armaturene, da kan du evt kjøre med 36\40W forkobling, fordelt over 2 kar. På den måten sparer du inn noen kroner.
Eller bare kjøre separate forkoblinger for hvert rør, det er ikke noe big deal det heller.
Elfa fører det du trenger, utenom vanntette rørkoblinger. Disse kan du enten kjøpe fra Aquamanias, eller fra Planteimporten i Danmark.
Når det gjelder separate armaturer, krever dette separate forkoblinger. Jeg tviler på at det er mye å finne med enten 2 ledninger, eller 2 brytere, siden dette tett på dobler kostnaden for elektronikk.
Alternativet er jo selv å lage armaturene, da kan du evt kjøre med 36\40W forkobling, fordelt over 2 kar. På den måten sparer du inn noen kroner.
Eller bare kjøre separate forkoblinger for hvert rør, det er ikke noe big deal det heller.
Elfa fører det du trenger, utenom vanntette rørkoblinger. Disse kan du enten kjøpe fra Aquamanias, eller fra Planteimporten i Danmark.
Postet 13.05.07 kl 18:59
Postet 13.05.07 kl 20:01
Jeg tror nok at å kjøre blålys sammen med vanlig lys kan gå greit - med unntak av at det konstante blå lyset garantert kommer til å trigge algevekst. Mer enn selv en stor gruppe reker kommer til å kunne beite unna
Slike blå lys brukes jo av en del saltvannsakvarister, i tillegg til enten HQI eller høykelvinsrør. Der er de jo ute etter alger, så saken blir jo ikke helt den samme.
Selv hadde jeg nok bygget lysarmaturer og koblet elektronikken fra bunnen av. Men det er vel fordi jeg da vet hva jeg har, og liker å pusle med slikt
Slike blå lys brukes jo av en del saltvannsakvarister, i tillegg til enten HQI eller høykelvinsrør. Der er de jo ute etter alger, så saken blir jo ikke helt den samme.
Selv hadde jeg nok bygget lysarmaturer og koblet elektronikken fra bunnen av. Men det er vel fordi jeg da vet hva jeg har, og liker å pusle med slikt
Postet 13.05.07 kl 23:05