- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Massedød av eplesnegler...
Massedød av eplesnegler...
Etter sist vannbytte så døde plutselig alle 5 eplesneglene mine i løpet av 2 dager... Hva i all verden kan grunnen til det være?
Jeg fulgte bruksanvisningen og hadde i riktig dose med "Sera Aqutan vanntilsetning" og "akvariesalt" i forbindelse med vannbytte.
Ca 1/3 - 1/2 av vannet ble byttet ut...
Det pussige er at det var kun eplesneglene som døde. Har også to andre snegler som jeg tror heter zebra eller tiger snegler. De er det ikke noe galt med...
Jeg fulgte bruksanvisningen og hadde i riktig dose med "Sera Aqutan vanntilsetning" og "akvariesalt" i forbindelse med vannbytte.
Ca 1/3 - 1/2 av vannet ble byttet ut...
Det pussige er at det var kun eplesneglene som døde. Har også to andre snegler som jeg tror heter zebra eller tiger snegler. De er det ikke noe galt med...
Postet 23.04.07 kl 17:06
Postet 23.04.07 kl 17:17
JudosolaDet er vel et ferskvannsakvarie du har? Dette trenger ikke å saltes ;) Snegler er veldig ømfintlige for salt, så det er nok dette som har tatt knekken på de.
Mnja. Det er jo det.. Men saltet var vel for ferskvannsakvarier... I følge bruksanvisningen og dyrebutikken der jeg kjøpte det, så motvirker det stress og hvitprikk...
Postet 23.04.07 kl 17:24
Les her, ferskvannsfisk skal ikke ha salt! Da kan de bli syke!
Du burde ikke ha salt i vannet!!!
Du burde heller ikke høre så mye på de i dyrebutikken!
Du burde ikke ha salt i vannet!!!
Du burde heller ikke høre så mye på de i dyrebutikken!
Postet 23.04.07 kl 17:30
Endret: 23.04.07 kl 17:30
Postet 23.04.07 kl 17:34
:P :PJon Bjørseth[QUOTE=Malin.P]Du burde heller ikke høre så mye på de i dyrebutikken! ;)
Støtter Malin der, for mange av de ansatte i dyrebutikker prøver stort sett alltid å prakke på deg feil ting eller ting du absolutt ikke behøver, enten pga uvitenhet eller fordi de bare er ute etter å selge.
Ta en titt på f.eks. denne tråden eller søk på "akvariesalt" på forumet for mer info om salt i ferskvannsakvarier.
Postet 23.04.07 kl 17:41
Endret: 23.04.07 kl 17:44
Jon BjørsethMen saltet var vel for ferskvannsakvarier...
Lytt til den setningen et par ganger... kjenn etter. Det er noe som skurrer i logikken der, er det ikke? Altså; salt for ferskvann...? Da er det ikke ferskvann lenger...
Jon BjørsethI følge bruksanvisningen og dyrebutikken der jeg kjøpte det, så motvirker det stress og hvitprikk...
Butikken tjener vanvittig mye på å selge billig salt som "akvariesalt". Dette er noe av de produktene de tjener mest på, fordi innholdet i boksen er skittbillig for dem, mens de selger det dyrt.
Å påstå at det motvirker ditt og datt er bare pjatt fra butikkens side til ferske nybegynnere som ikke vet bedre... enda.
De fleste av våre akvariefisker kommer fra steder i naturen der vannet er kjemisk renset for alt som heter salt. Det finnes ikke et fnugg av salt i vannet i naturen, f.eks. for sør-amerianske fisk.
Saltboksen kan du sette på hylla og la den støve ned. Og neste gang dyrebutikken prøver å prakke på deg noe du MÅÅÅÅ kjøpe, spør her på forumet først om det faktisk er nødvendig... det kan du spare en del kroner på
Postet 23.04.07 kl 17:44
Jeg må si meg enig i det som sies over, men jeg vil forsvare de ansatte i dyrebutikkene litt (jada, jeg kan faktisk det også ). De aller fleste som jobber i dyrebutikk bruker og selger salt i rein uvitenhet, og ikke fordi de på død og liv skal selge et produkt man ikke trenger, kun for å tjene penger. Jeg tror det er heller unntaket at noen selger det i rein beregning.
Det er som sagt over, at sneglene høyst sannsynlig har tatt kvelden pga. saltet. Snegler og salt går dårlig sammen, dessverre. Det samme gjelder også enkelte fisker, mens andre kan tåle en del.
Og bare så det er sagt: akvariesalt kan ikke brukes til å lage saltvann eller brakkvann heller. Så det er et temmelig unyttig produkt å ha i huset, er jeg redd.
Men, jeg kan trøste deg med at veldig mange av oss vet dette fordi vi også har gjort tabben å høre på ansatte i dyrebutikker... Jeg brukte akvariesalt i akvariene i ca. 10 år før jeg skjønte at det faktisk kunne være skadelig, i stedet for det motsatte. Jeg skjønte aldri liksom logikken i å ha salt i vannet, men man tenker gjerne at ansatte i dyrebutikker vet hva de holder på med. Så jeg fortsatte med det i god tro. Takk og pris for at jeg vet dette nå! For nå er jeg corydoraseier, og coryer og salt går heller dårlig sammen.
Hvis du synes noen av oss er litt skarpe i tonen når vi snakker om akvariesalt, så er det vel litt av vår egen fortvilelse over nok en person som har blitt lurt som kommer fram her. Frustrasjonen vår er over dyrebutikkene, og ikke de som har blitt lurt av butikkene. Men, jeg anbefaler definitivt å ikke stole for mye på dyrebutikker. Det er mye mangel på kunnskap ute og går, dessverre. Jeg har ihvertfall opplevd veldig mye feilinformasjon, og stoler ikke på butikker lenger i det hele tatt.
Det er som sagt over, at sneglene høyst sannsynlig har tatt kvelden pga. saltet. Snegler og salt går dårlig sammen, dessverre. Det samme gjelder også enkelte fisker, mens andre kan tåle en del.
Og bare så det er sagt: akvariesalt kan ikke brukes til å lage saltvann eller brakkvann heller. Så det er et temmelig unyttig produkt å ha i huset, er jeg redd.
Men, jeg kan trøste deg med at veldig mange av oss vet dette fordi vi også har gjort tabben å høre på ansatte i dyrebutikker... Jeg brukte akvariesalt i akvariene i ca. 10 år før jeg skjønte at det faktisk kunne være skadelig, i stedet for det motsatte. Jeg skjønte aldri liksom logikken i å ha salt i vannet, men man tenker gjerne at ansatte i dyrebutikker vet hva de holder på med. Så jeg fortsatte med det i god tro. Takk og pris for at jeg vet dette nå! For nå er jeg corydoraseier, og coryer og salt går heller dårlig sammen.
Hvis du synes noen av oss er litt skarpe i tonen når vi snakker om akvariesalt, så er det vel litt av vår egen fortvilelse over nok en person som har blitt lurt som kommer fram her. Frustrasjonen vår er over dyrebutikkene, og ikke de som har blitt lurt av butikkene. Men, jeg anbefaler definitivt å ikke stole for mye på dyrebutikker. Det er mye mangel på kunnskap ute og går, dessverre. Jeg har ihvertfall opplevd veldig mye feilinformasjon, og stoler ikke på butikker lenger i det hele tatt.
Postet 23.04.07 kl 22:17