Hvitprikk og eplesnegler.

Kan eplesnegler få hvitprikk ? Eller er dette utelukkende en fiskesykdom ? Hvis sneglene ikke tåler medisiner så godt er det da en fordel å ta de ut og i et annet akvarium, eller vil de overføre sykdom til det andre akvariumet ??

Mvh Linka
Jeg mener å ha hørt at det er noen få parasitter som kan smittes via snegler, men hvilke vet jeg ikke. Men uansett så kan vel hvitprikkparasitten overleve i 14 dager uten vert, så hvis den tuller seg inn mellom skallet til sneglen , eller noe i den dur, så overfører du parasitten ti neste kar på den måten. Ha de heller alene i en balje (eller lignende) i litt mer enn et par uker, så er du iallefall sikker
Hvitprikk kan kun ramme fisk. Men parasittene kan følge med i de dråper med vann en tar med seg, om en flytter planter\ sneiler\ reker +++ fra ett sykdomsrammet kar til ett annet.

Jeg vil derfor anbefale at man ikke flytter slikt til ett fiskebefolket kar, uten noen dagers mellomlagring i en bøtte eller lignende.

Når det gjelder livslengden til parasitten uten vert, er denne kortere enn det Aggi sier. 4-5 dager med normalt temp, uten vert= død parasitt.
Ingen ting er bedre enn døde parasitter :p
Tilfeldig bekjentskap
© Pål A. Hegland
Reklame for plussmedlemskap