Hvilken fisk med gabonreker?

Har omsider fått mine to gabonreker til å spankulere fornøyd rundt i 80 literen (istedet for å gjemme seg). De har for tiden kun selskap av neontetra (som snart skal byttes ut med en stim sebrafisk med slør), to viftereker og noen eplesnegler.

Ønsker tips om fredelig fisk som ikke skremmer rekene, for alle sjikt i karet, MEN - ønsket er at de skal være fargerike og ikke levendefødere :P
PS: Karet har ganske kraftig strøm i overflaten.

Noen forslag?

Malagi
Selv har jeg kjørt med kileflekkrasbora sammen med alle mine reketyper, med gode erfaringer. Både vannkjemisk og temperaturmessig er dette ofte en grei kombinasjon.

Men kileflekkene mine, de holder seg stort sett kun i den øverste halvdelen av karet, så jeg kan ikke påstå at dette er en fisk som kommer til rett i hele karet
De var jo fine! Tror jeg skal ordne med en stim av dem

Med alle sjikt i karet - så mente jeg forskjellige fisker til de forskjellige sjiktene.. Så da har jeg jo ett forslag for toppsjiktet
To stimer holder jo også lenge i sett sånt lite kar, kan jo eventuelt ha sebraene i ett av de andre hvis det blir trangt. For jeg kunne tenke meg mer enn bare stimfisk.

Så er det noen som har forslag om fisk som enten holdes i par, eller som det ikke behoves mer enn en til tre av? Da gjerne til bunn eller mellomsjiktet - hvis ingen vil ta opp konkurransen om toppsjiktet da, hehe!
(Altså fredelig mot gabonrekene, med mye farge og ikke levendeføder).

Malagi
Har et par med Apistogramma Norberti og en stim med små smykketetraer sammen med mine Gabonreker(3 stk.). Det fungerer helt fint,selv under lekstid.
Rekene er alltid fremme. Har og 2 Amanoreke sammen med de.
Gabonreker snille ?
Ville bare informere deg om at det ikke alltid er rekene som redd for fisken.
Har gobonreker selv og de har drept en palettciklide.

Husk gabonreka har noen solide spyd av noen forben...
Sølvi Gullaksen
Har et par med Apistogramma Norberti og en stim med små smykketetraer sammen med mine Gabonreker(3 stk.). Det fungerer helt fint,selv under lekstid. Rekene er alltid fremme. Har og 2 Amanoreke sammen med de.

Ut fra fiskebasen, så ser det ut for at disse skal ha lavere PH enn hva sneglene vil like, i tillegg bør de gå i kar med fin sand..jeg har grus. Men det var flotte fisker!

Men kanskje jeg kunne hatt andre dvergtciklider der? Trodde de kanskje ville bli for hissige, jeg. Feks palettciklider eller kakadueciklider, kan det være noe?
Mossefisken
Ville bare informere deg om at det ikke alltid er rekene som redd for fisken. Har gobonreker selv og de har drept en palettciklide. Husk gabonreka har noen solide spyd av noen forben...

Må inrømme at det ikke falt meg inn :O Var ikke klar over at de hadde noe å drepe med, trodde de bare hadde uskyldige vifter.
Da er det jo greit å ta hensyn til dette. Men antar det ikke er noe problem inntil videre, siden de kun er ca 4 cm enda?
>Men kanskje jeg kunne hatt andre dvergtciklider der? Trodde de kanskje ville bli for hissige, jeg. Feks palettciklider eller kakadueciklider, kan det være noe>

Tror de fleste dvergcichlider vil vel ha fin sand .
Ellers har jeg eplesnegler i et kar med ph. på rundt 6,kanskje ikke det opptimale,men de trives i hvertfall.

Har heller aldri tenkt tanken på at Gabonreke kan være "farlige"
Sølvi Gullaksen
Tror de fleste dvergcichlider vil vel ha fin sand . Ellers har jeg eplesnegler i et kar med ph. på rundt 6,kanskje ikke det opptimale,men de trives i hvertfall. Har heller aldri tenkt tanken på at Gabonreke kan være "farlige" :)

Så ikke i farten at det stod at kakadueciklidene også vil ha fin sand. Men palettene...har de et kar med grus nå - der bærer de en og en sten ut av hula og ser ut som de koser seg med det.
Var ikke klar over at de også ville ha fin sand. Har en gangske fin grus i det nye karet, så vi har fleipet med at det blir mange turer ut og inn av hula hvis de flytter dit :P Men da graver de vel sikkert bare da, i stedet for å bære stenene i munnen, hehe.

Så kanskje det er som trekker strådet om plass i det nye karet?
Mossefisken
Ville bare informere deg om at det ikke alltid er rekene som redd for fisken. Har gobonreker selv og de har drept en palettciklide. Husk gabonreka har noen solide spyd av noen forben...

Andre som har opplevd at gabonreker angriper fisk?
Reker har jeg null peiling på, men jeg har palettciklider å fin sand :o)
Når de suser rundt i karet, så tar de masse sand i munnen og det blir spyttet ut via gjelder og munnen. Det er skikkelig morro å se på :o)
Lykke til med valg av fisk og reker.
Hilsen Lene
Lene E
Reker har jeg null peiling på, men jeg har palettciklider å fin sand :o) Når de suser rundt i karet, så tar de masse sand i munnen og det blir spyttet ut via gjelder og munnen. Det er skikkelig morro å se på :o) Lykke til med valg av fisk og reker. Hilsen Lene

Stakkars mine - alt de klarer er en eneste sten i gangen :S Jeg går tydeligvis glipp av en del moro! Er jo ganske finkornet, glatt grus det jeg har i 80 literen. Får flytte dem over og se om de (OG gabonrekene) liker seg

Da gjenstår bare noen gode algespisere som liker seg på bunnen - tenkte å droppe ancistrus og satse på kuhliål istedet, siden jeg har reker og snegler til å hjelpe til også.

Hvis ingen har noen andre spennende forslag altså :P
Tilfeldig bekjentskap
© Kristian B. Hollund
Reklame for plussmedlemskap