- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Ubudne gjester med sine egne hus.
Ubudne gjester med sine egne hus.
Hei.
Jeg har fått med noen små snegler sist jeg kjøpte planter på dyrebutikken.
Til å begynne med var de små og nesten gjennomsiktige og ikke fullt så mange.
Men etter en-to uker visste det seg at jeg hadde fått ca. 30 av dem og de vokste innmari fort!
Det er snakk om to typer snegler, en med skall som ser ut som fransk croissant og en som er spiralformet.
Begge er veldig små, opp til 0.5 cm.
Det er kanskje ikke så lett å se det utfra bildet men er det noen som vet hva slags snegler det er og om de er nyttige dyr eller om jeg skal prøve å fjerne de fra akvariet?
De lever i et reke- og mallekar og kan kanskje konkurrere om mat med rekene og mallene mine?
Jeg merka også at det fantes ingen snegler på de samme plantene i et annet kar hvor jeg har fisk. Kan det hende at fiskene mine spiste de små sneglene?
Jeg har fått med noen små snegler sist jeg kjøpte planter på dyrebutikken.
Til å begynne med var de små og nesten gjennomsiktige og ikke fullt så mange.
Men etter en-to uker visste det seg at jeg hadde fått ca. 30 av dem og de vokste innmari fort!
Det er snakk om to typer snegler, en med skall som ser ut som fransk croissant og en som er spiralformet.
Begge er veldig små, opp til 0.5 cm.
Det er kanskje ikke så lett å se det utfra bildet men er det noen som vet hva slags snegler det er og om de er nyttige dyr eller om jeg skal prøve å fjerne de fra akvariet?
De lever i et reke- og mallekar og kan kanskje konkurrere om mat med rekene og mallene mine?
Jeg merka også at det fantes ingen snegler på de samme plantene i et annet kar hvor jeg har fisk. Kan det hende at fiskene mine spiste de små sneglene?
Postet 08.05.07 kl 16:57
Vanlig damsnegle og Vanlig skivesnegle skulle jeg tro.
Postet 08.05.07 kl 17:03
Endret: 08.05.07 kl 17:06
Kanskje Vanlig skivesnegle og Vanlig damsnegle?
Postet 08.05.07 kl 17:04
Postet 08.05.07 kl 18:14
Endret: 08.05.07 kl 18:16
Postet 08.05.07 kl 18:26
Re:
De får strengt tatt leve i fred og som du sier, lage mange små veldig fort. De kan blir irriterende for din del.
Nytte? Aner ikke. Men de er jo veldig små.
Botia spiser snegler. Kampfisk spiser også snegler, om de er sultne. De suger sneglen ut av huset.
Nytte? Aner ikke. Men de er jo veldig små.
Botia spiser snegler. Kampfisk spiser også snegler, om de er sultne. De suger sneglen ut av huset.
Postet 08.05.07 kl 21:16
Jeg mistenker at andre fisker gjør det og.
I et av karene med de samme plantene fikk jeg snegler og i et annet fikk jeg ingen.
Der jeg fikk sneglene hadde jeg kun noen kirsebærreker og L144-maller.
Men i det andre karet har jeg tigerbarber, neontetra, glassmaller og platy.
Jeg mistenker at noen av de må ha spist de snegleeggene/sneglene som fikk være i fred i det første akvariet...
I et av karene med de samme plantene fikk jeg snegler og i et annet fikk jeg ingen.
Der jeg fikk sneglene hadde jeg kun noen kirsebærreker og L144-maller.
Men i det andre karet har jeg tigerbarber, neontetra, glassmaller og platy.
Jeg mistenker at noen av de må ha spist de snegleeggene/sneglene som fikk være i fred i det første akvariet...
Postet 08.05.07 kl 22:32
Platyene spiser ikke snegler, det kan jeg dokumentere. (En annen sak er at jeg har dem delvis mistenkt for å spise snegleegg.) Syns å huske at tigerbarbene jeg hadde for over ti år siden plaga eplesneglen min, men det begynner å bli lenge siden, så jeg kan ikke si det sikkert.
Også pestsnegler kan være nyttige i kar med mye alger, men med reker og maller er vel ikke det noe problem.
Også pestsnegler kan være nyttige i kar med mye alger, men med reker og maller er vel ikke det noe problem.
Postet 10.05.07 kl 01:34
Noen av de evig sultne fiskene gjør at sneglene ikke formerer seg.
Med mindre de få sneglene jeg har er evnukker, noe jeg finner lite sannsynlig.
Så sneglebestanden har ikke vokst en smule, og de sneglene jeg hadde i det andre karet plukket jeg ut og plasserte i et syltetøyglass og venter på at noen har lyst til å hente dem. Hvis ikke så åker de rett i vassdraget.
Med mindre de få sneglene jeg har er evnukker, noe jeg finner lite sannsynlig.
Så sneglebestanden har ikke vokst en smule, og de sneglene jeg hadde i det andre karet plukket jeg ut og plasserte i et syltetøyglass og venter på at noen har lyst til å hente dem. Hvis ikke så åker de rett i vassdraget.
Postet 10.05.07 kl 23:37
Endret: 10.05.07 kl 23:37