Legger eplesnegler babymais uansett?

Legger eplesnegler egg hvis de ikke har paret seg? Jeg har to eplesnegler i et av akvariene, og nå henger det en diger kladas med babymais oppunder lokket på akvariet. Venter jeg eplekjekke barn?
1 av 5 klaser hos meg blir aldri noe av, så det kan hende at de ikke har paret den ene gangen. Er ikke sikker
Trodde eplesnegler var tvekjønnet? At de kan pares med seg selv, hvis du skjønner...
Men du skal ha litt tålmodighet når du venter på klekkingen. Mener det tar 2-3 uker.
GeoMag
Trodde eplesnegler var tvekjønnet? At de kan pares med seg selv, hvis du skjønner... Men du skal ha litt tålmodighet når du venter på klekkingen. Mener det tar 2-3 uker.

Eplesnegler er ikke tvekjønnet.
Ingen av mine har lagt egg ennå, selv om noen er digre... Jeg har fem. Så eggklaser er iallefall et tegn på at du har en hunn... Lykke til!
Ja, at jeg har en hun, er det vel ikke så mye tvil om Jeg har hatt en eneste diger eplesneglekladd gående alene i dette akvariet, og den har aldri funnet på noe annet enn å spise alger. Men forrige onsdag skaffet jeg noen flere, og en av dem havnet (egentlig helt uplanlagt) sammen med denne. Og for noen dager siden hang de sammen en stund. Jeg tenkte jo i mitt stille sinn at de kanskje hadde noe spennende på gang, men regnet egentlig bare med at den ene tilfeldigvis klatret på den andre. Men plutselig begynte den ene av dem å klatre ut av vannet, noe jeg aldri har sett den gjøre før. Akkurat her og nå slår det meg at dette er den snegla jeg hadde fra før. Det tyder på at jeg har en av hver kjønn! Hvis det nemlig er denne som er dama, så har den aldri lagt egg før, og startet med det da den fikk selskap. Det er forresten utrolige mengder en sånn kropp greier å klemme ut av seg.

Jeg vet det skal være mulig å se forskjell på kjønnene. Er det noen som vet hvordan?

Det er visst en av hvert kjønn, ja. I skrivende stund klatret den ene opp på den andre igjen. Jeg tror de har en skikkelig hyggelig stund akkurat nå ;-D
Her finner du masse
Om du klarer å finne disse organene på dine egne snegler, er jo selvfølgelig noe annet
A sex change from male to female (proandry) has been described for some Pila and Pomacea apple snails. In case of Pila snails, the male needs a preparatory aestivation period to become a female, while the Pomacea snails can change sex at all times (at least in certain species). During this sex change, the testis change in colour and decrease in size. The frequency at which this sex change occurs is not certain and not much literature is available about this subject. There is some very interesting research about the effects of certain chemical substances that are known of suspected to have influence on the development of the reproductive organs.

De er altså ikke tvekjønnede, men de kan altså skifte kjønn...
Så kult! Jeg vil ha en snegl som skifter fra hunn til hann samtidig med meg. Eller skifter de bare fra hann til hunn? Ikke rart jeg liker snegler egentlig.
Tarald
Så kult! Jeg vil ha en snegl som skifter fra hunn til hann samtidig med meg. Eller skifter de bare fra hann til hunn? Ikke rart jeg liker snegler egentlig.

Såpass Jaja, du får ha lykke til i prossessen, da...
Bare ikke organene blir proposjonalt med dem på bildet... og avkommet i samme antall... Da får du litt å slite med....
Hahaha. Tak. Nei, det er nok langt fra noen fare for det
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap