En merkelig kirsebærreke med stripe dukket opp.

Denne kirsebærreken er en av to vanlige Kirsebærreker i et nyoppsatt 85 liters kar.

Jeg lurte på hva som kan forårsake at en kirsebærreke får en lys eller nesten hvit stripe nedover hele seg? Slik som den på bildet har? Har ikke sett dette før nemlig.

Har det noe å gjøre med skallskifte? For jeg fant et stort tomt skall her for et par dager siden... men på den annen side skjønner jeg ikke helt at det skulle ha noen sammenheng. Har sett hundrevis av reker bytte skall uten å få hvit stripe fra nese til haletupp av den grunn.

Det ser ganske snodig ut. Et øyeblikk skjønte jeg ikke hva jeg stod og så på, men så gikk det opp for meg at det var en av de to kirsebærrekene jeg slapp uti der.

Det er vel håpløst å spekulere i sykdom, for sykdommene reker kan rammes av er vel et ganske ubeskrevet blad, tipper jeg

Noen som har sett slike kirsebærreker med hvit eller gulhvit stripe før?

Beklager elendig bildekvalitet, men det var litt alger på glasset. Men de kunne jeg ikke skrape vekk før jeg knipset bilder, for da ville reka blitt skremt over alle hauger

[External Image]

[External Image]
Jepp! Alle de mørkeste rekene mine har fått slik stripe nedover ryggen. Men så kommer jo alle rekene mine fra deg :P
Trodde det var heelt vanlig jeg....
Får ikke håpe det er sykdomstegn, nei...
Nå måtte jeg ut på kjøkkenet og niglo

En voksen hunn hos meg ser helt likedan ut.
En mye mindre har fått streken, men den er ikke blitt gulaktig ennå.

Så dette er nok bare en visuell bonus for oss, Mona
Så rart Har sikkert glodd på hundrevis av Kirsebærreker, men kan aldri si at jeg har sett noen med en stripe før Men på andre arter i rekebasen har jeg jo sett slike ryggstriper.

Men er det vanlig på kirsebærreker også?
Bare mine som har vært stripeløse... inntil nå?

Det er nok helt vanlig, ja.

Jeg har nå sett flere med den gule stripa, men jeg har også mange voksne som ikke har den.

Vi får håpe Håvard(eller andre rekeeksperter) tar seg en tur innom tråden.
Da får vi nok svar så det holder
Kirsebærreker og svært mange andre arter får ryggstripe. Det er bare noen eksemplarer som får det på enkelte arter, mens andre arter har stripen som normal. Hos mine Neocaridina sp. er det omtrent fiftyfifty på begge kjønn.
Har du noen teori om denne stripen er arvelig? Noe man kan drette videre på kan man si? Eller er det hipp som happ, den dukker tilfeldigvis opp her eller der helt vilkårlig?

Pussig at jeg ikke har sett den før.

Den avbildede reka er en av to hunner i dette karet. Jeg får lete etter et mannebein med antydning til sånn stripe også, rundt om i akvariene der jeg holder kirsebærreker. Finner jeg en, så hiver jeg ham oppi til denne stripe-dama!
Ja, da blir det stripe-tease
Men er ikke hannene såpass bleike at sånne striper drukner i "bleikheten"?
Aggi
Ja, da blir det stripe-tease ;) Men er ikke hannene såpass bleike at sånne striper drukner i "bleikheten"?

Du har nok rett, antar det sikkert ikke er lett å se. Kanskje det ikke går i det hele tatt, men jeg skal granske dem og se om jeg ser noen antydninger-
Hva med dine? Har du gransket og sett på hannene?
Tror jeg bare har én hann, kanskje to. Den ene reka er iallefall ganske hvit over hele. så er det en jeg er litt usikker på, for den ser ut som en lys ho, men uten gul flekk eller egg... Det kan jo hende den ikke er i pubertet ennå?
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap