- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- En merkelig kirsebærreke med stripe dukket opp.
En merkelig kirsebærreke med stripe dukket opp.
Denne kirsebærreken er en av to vanlige Kirsebærreker i et nyoppsatt 85 liters kar.
Jeg lurte på hva som kan forårsake at en kirsebærreke får en lys eller nesten hvit stripe nedover hele seg? Slik som den på bildet har? Har ikke sett dette før nemlig.
Har det noe å gjøre med skallskifte? For jeg fant et stort tomt skall her for et par dager siden... men på den annen side skjønner jeg ikke helt at det skulle ha noen sammenheng. Har sett hundrevis av reker bytte skall uten å få hvit stripe fra nese til haletupp av den grunn.
Det ser ganske snodig ut. Et øyeblikk skjønte jeg ikke hva jeg stod og så på, men så gikk det opp for meg at det var en av de to kirsebærrekene jeg slapp uti der.
Det er vel håpløst å spekulere i sykdom, for sykdommene reker kan rammes av er vel et ganske ubeskrevet blad, tipper jeg
Noen som har sett slike kirsebærreker med hvit eller gulhvit stripe før?
Beklager elendig bildekvalitet, men det var litt alger på glasset. Men de kunne jeg ikke skrape vekk før jeg knipset bilder, for da ville reka blitt skremt over alle hauger
Jeg lurte på hva som kan forårsake at en kirsebærreke får en lys eller nesten hvit stripe nedover hele seg? Slik som den på bildet har? Har ikke sett dette før nemlig.
Har det noe å gjøre med skallskifte? For jeg fant et stort tomt skall her for et par dager siden... men på den annen side skjønner jeg ikke helt at det skulle ha noen sammenheng. Har sett hundrevis av reker bytte skall uten å få hvit stripe fra nese til haletupp av den grunn.
Det ser ganske snodig ut. Et øyeblikk skjønte jeg ikke hva jeg stod og så på, men så gikk det opp for meg at det var en av de to kirsebærrekene jeg slapp uti der.
Det er vel håpløst å spekulere i sykdom, for sykdommene reker kan rammes av er vel et ganske ubeskrevet blad, tipper jeg
Noen som har sett slike kirsebærreker med hvit eller gulhvit stripe før?
Beklager elendig bildekvalitet, men det var litt alger på glasset. Men de kunne jeg ikke skrape vekk før jeg knipset bilder, for da ville reka blitt skremt over alle hauger
Postet 10.05.07 kl 21:29
Endret: 10.05.07 kl 21:31
Postet 10.05.07 kl 21:35
Postet 10.05.07 kl 21:40
Postet 10.05.07 kl 21:45
Postet 10.05.07 kl 22:04
Postet 10.05.07 kl 22:32
Postet 10.05.07 kl 23:59
Har du noen teori om denne stripen er arvelig? Noe man kan drette videre på kan man si? Eller er det hipp som happ, den dukker tilfeldigvis opp her eller der helt vilkårlig?
Pussig at jeg ikke har sett den før.
Den avbildede reka er en av to hunner i dette karet. Jeg får lete etter et mannebein med antydning til sånn stripe også, rundt om i akvariene der jeg holder kirsebærreker. Finner jeg en, så hiver jeg ham oppi til denne stripe-dama!
Pussig at jeg ikke har sett den før.
Den avbildede reka er en av to hunner i dette karet. Jeg får lete etter et mannebein med antydning til sånn stripe også, rundt om i akvariene der jeg holder kirsebærreker. Finner jeg en, så hiver jeg ham oppi til denne stripe-dama!
Postet 11.05.07 kl 01:11
Postet 11.05.07 kl 02:04
AggiJa, da blir det stripe-tease ;) Men er ikke hannene såpass bleike at sånne striper drukner i "bleikheten"?
Du har nok rett, antar det sikkert ikke er lett å se. Kanskje det ikke går i det hele tatt, men jeg skal granske dem og se om jeg ser noen antydninger-
Hva med dine? Har du gransket og sett på hannene?
Postet 11.05.07 kl 07:28
Endret: 11.05.07 kl 07:29
Postet 11.05.07 kl 08:28