- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Hvorfor foreslår "alle" praktbotia mot snegleproblemer? :-S
Hvorfor foreslår "alle" praktbotia mot snegleproblemer? :-S
Ofte ser jeg at praktbotia blir foreslått til å løse snegleproblemene i folk sine kar.. Hvorfor det? Praktbotia er ikke egnet til hvilket som helst akvarium. Det finnes mange andre fisker som tar snegl. Mindre botia og ciclider, deriblandt.
Man må kanskje plukke de største sneglene for hånd, og så overlate småsneglene til den sneglespisende fisken.
Men bevares, det er jo en smal sak, vel?
Litt gretten på morgenkvisten....
Man må kanskje plukke de største sneglene for hånd, og så overlate småsneglene til den sneglespisende fisken.
Men bevares, det er jo en smal sak, vel?
Litt gretten på morgenkvisten....
Postet 29.05.07 kl 10:19
Synes det er noe tøv selv. Går mange ensomme praktbotia i små kar pga. dette vil jeg tro. De fleste ciklider tar nok noen sneglemåltid når de får smaken på det, og er i mange tilfeller mye bedre egnet som du sier. Kan ikke undervurdere det å plukke selv heller, hvis man er offensiv så greier man å unngå nye egglegginger. I Aquael karet der man må ta av lokket for å få tak i dem orker jeg det ikke, men Juwel karet er sneglefritt, med unntak av sandsneglene, og de tør ikke vise seg utenom når ciklidene sover
Postet 29.05.07 kl 10:46
Joda, det er litt trasig at disse ofte anbefales. Riktignok vokser Praktbotia såpass treigt, at man kan ha de lenge i små kar. Ser selv stort sett kun fisk på ca 3cm av denne arten i salg. Det kan da ta år før de vokser ut av ett 80L kar.
Jeg tror noe av grunnen til at denne botiaen er mer populær enn andre botiaer, er at de i manges øyne er den flotteste botiaen. Også mine
Jeg mener selv at det er viktigere med antallet, enn plassen, når det gjelder denne arten.
For store individer er lettsolgte, og det er vel ikke rent få akvarister som blir "toki" og litersyk ganske fort :p
Jeg tror noe av grunnen til at denne botiaen er mer populær enn andre botiaer, er at de i manges øyne er den flotteste botiaen. Også mine
Jeg mener selv at det er viktigere med antallet, enn plassen, når det gjelder denne arten.
For store individer er lettsolgte, og det er vel ikke rent få akvarister som blir "toki" og litersyk ganske fort :p
Postet 29.05.07 kl 10:51
Jeg har lagt merke til det samme selv. Standardfrasen på snegleproblemer er "Kjøp deg praktbotia". Veldig synd, for det finnes mange fine botiaer som er like fine og blir mye mindre!
Da plukker jeg heller snegler selv:p Jeg har ikke lyst på fisk i karene mine som ikke hører hjemme der, så det så (er litt sær, jeg da)
Det kryyyyr av pestsnegler i karene mine om dagen. Vet ikke hva som har skjedd, men de har plutselig formert seg noe grassalt. Men jeg tar en økt nå og da, og rensker ut så mange jeg kan finne. Jeg bruker en luftslange som hevert, og med den jakter jeg rundt i karet og suger opp alle jeg ser. Rett ned i bøtta med dem. Når jeg er ferdig, tømmer jeg ut vannet og da sitter sneglene klistret igjen på innsiden av bøtta. Da spyler bøtta jeg med glohett vann...he-he!
Dø, snegler! *ond, kaklende latter*
Det kunne vært interessant å telle alle sneglene i bøtta etter en slik økt i et kar en gang, bare for å se hvor mange det egentlig ble. Men det orker jeg ikke
Uansett, man kan klare å holde snegleproblemet i sjakk om man driver litt intens jakt og luker ut alle man ser i en periode. Litt snegler gjør ingen skade, tvertimot. De sitter jo gjerne i på planteblader og spiser alger og annet. Så jeg har ikke som mål å få 100% sneglefrie kar, det er ok at det finnes noen av dem.
Da plukker jeg heller snegler selv:p Jeg har ikke lyst på fisk i karene mine som ikke hører hjemme der, så det så (er litt sær, jeg da)
Det kryyyyr av pestsnegler i karene mine om dagen. Vet ikke hva som har skjedd, men de har plutselig formert seg noe grassalt. Men jeg tar en økt nå og da, og rensker ut så mange jeg kan finne. Jeg bruker en luftslange som hevert, og med den jakter jeg rundt i karet og suger opp alle jeg ser. Rett ned i bøtta med dem. Når jeg er ferdig, tømmer jeg ut vannet og da sitter sneglene klistret igjen på innsiden av bøtta. Da spyler bøtta jeg med glohett vann...he-he!
Dø, snegler! *ond, kaklende latter*
Det kunne vært interessant å telle alle sneglene i bøtta etter en slik økt i et kar en gang, bare for å se hvor mange det egentlig ble. Men det orker jeg ikke
Uansett, man kan klare å holde snegleproblemet i sjakk om man driver litt intens jakt og luker ut alle man ser i en periode. Litt snegler gjør ingen skade, tvertimot. De sitter jo gjerne i på planteblader og spiser alger og annet. Så jeg har ikke som mål å få 100% sneglefrie kar, det er ok at det finnes noen av dem.
Postet 29.05.07 kl 11:42
Endret: 29.05.07 kl 11:45
Postet 29.05.07 kl 13:12
Jeg liker ikke å blande og trikse å mikse heller. Og merker at sånne overaktive fisker som SAE, og sikkert også praktbotia blir stress for noen av de andre.
Absolutt ingen god ide å anbefale til alle, men det er jo en flott fisk, så det er ikke rart at folk fort faller for dette. Men vi kan jo kjime inn om noen anbefaler det da, saken er ikke tapt :P
Absolutt ingen god ide å anbefale til alle, men det er jo en flott fisk, så det er ikke rart at folk fort faller for dette. Men vi kan jo kjime inn om noen anbefaler det da, saken er ikke tapt :P
Postet 29.05.07 kl 13:24