Damsnegler og skivesnegler, settes i det fri ?

Heisann. Har fatt en masse pestsnegler som jeg ikke vil ha, har fanget de jeg har sett og hadde tenkt og gi det bort, men siden dette ikke har blitt en stor respons lurte jeg på om du ville overlevd i et tjern eller lig, nå på sommeren ?

Håper på svar
Det er kanskje ikke så lurt.. De blir jo å spre seg veldig!

Jeg har akkurat lagd et artskar på 2 liter for damsnegler, kanskje du kan gjøre det samme? :P:P
Jeg syns de er så søte, spesielt de voksne
Hei, ja jeg har dem nå i ca 1liters "akvarium", men vet ikke helt om jeg har lyst til å beholde dem Ok, da slepper jeg dem ikke ut!
Carroo
Heisann. Har fatt en masse pestsnegler som jeg ikke vil ha, har fanget de jeg har sett og hadde tenkt og gi det bort, men siden dette ikke har blitt en stor respons lurte jeg på om du ville overlevd i et tjern eller lig, nå på sommeren ? Håper på svar ;)

Dette er verken særlig lurt eller lovlig. I Norge og de fleste andre land er det et forbud mot å innføre fremmende arter i vassdrag, dammer eller bekker.

Det at mennesker uten å tenke på konsekvensene setter ut fremmede arter i naturen har mange plasser fått katastrofale konsekvenser for det opprinnelige dyrelivet. Et skrekk eksempel er kaniner og padder i Australia, men du finner det samme også her i Norge. Det er for eksempel mange gode fiskevann som er blitt ødelagt pga av noen som har sluppet røye eller andre fisk ut i vann og elver.

Det er faktisk heller ikke lovt til å flytte fisk mellom forskjellige deler av f. eks samme elv, eller transportere fisk fra et vann til et annet. Fanger du rumpetroll som forresten ikke er lovt, er det også ulovlig å slippe dem ut senere i samme dam.
Ok, takk for dette svaret Hm. Lurer på hva jeg skal gjøre, klarer ikke å ta liv av dem heller :P Hvis dere hadde hatt disse, ville dere ha gitt dem til folk som f.eks har kulefisk eller avlivet dem på en smertefri måte (f.eks koke hvis dette er humant? ) Åh, krøsser av tanken på å koke de stakkars sneglene.. Men de blir jo bare fler og fler. Det beste hadde jo vært å gi dem bort til noen som vil ta vare på disse sneglene ;D .. (:
Er det veeldig mange snegler?
Det er ganske mange.. kanskje over 20 med alle..
Da har ikke jeg plass :P
Det er jo flere her inne som tar imot pestsnegler for å gi dem til kulefiskene sine....
Bedre å gi dem bort enn å koke dem vel....?
Carroo
Heisann. Har fatt en masse pestsnegler som jeg ikke vil ha,

Det at de kalles for pestsnegler har en grunn, og det er ikke positivt. De aller fleste av oss sliter med å bli kvitt dem....Og de er som regel ikke ønsket der de er. Kryper runt, og formerer seg i i en utrolig fart og nesten håpløst å bli kvitt.

Leser du litt her om disse sneglene er nok det største problemet hvordan bli kvitt dem, ikke å skaffe seg flere. Det er nok kun de som har kulefisk eller andre sneglespisende fisk som ønsker seg skivesnegler eller damsnegler i sitt akvarium..
Lene E
Det er jo flere her inne som tar imot pestsnegler for å gi dem til kulefiskene sine.... Bedre å gi dem bort enn å koke dem vel....?

Hei, ja det var det jeg trodde også, men ingen har kommet å hentet dem enda, og har hatt annonsen her en stund nå

Kanskje jeg skal skaffe meg en snegleeter ? Noen å anbefale i et 54 liters akvarium sammen med;

Guppy,platy,ancistrus og kardinaltetra..
Det beste er å hive dem i biosøpla eller knuse dem til fiskemat. Hvis man har problemer med dette må man ganske enkelt ta seg sammen eller finne en annen hobby.

Det er direkte uønskelig at slikt annonseres under kjøp/salg/gi bort. Det dunker ned annonsene for dem som virkelig har noe de vil selge. Andre selgere oppfatter dette som forstyrrende.
Å, var ikke meningen å legge ut en annonse hvis dette er uønsket for dere.
Blir ikke sneglene pint hvis de bare kastes i søpla ?
Det der syns jeg var unødvendig krast, Håvard...
Carroo
Blir ikke sneglene pint hvis de bare kastes i søpla ?

Kok dem gjerne hvis du vil. Det er bare snegler.
Carroo, hvis du skal holde akvarium, så må du egentlig lære deg først som sist at visse ting kverker man. Pestsnegler er blant dem.

Det er en smule overdrevet av deg å behandle disse pestsneglene med silkehansker og dulle for dem slik. Kverk dem, enkelt og greit! Mos dem, kok dem, gjør hva du vil, men tar du dem ikke, vil du fort oppdage hvorfor de har fått kallenavnet PESTsnegler. De er en pest, formerer seg som udyr og tar over hele akvariet til slutt. Det er stygt, og de er en plage.

På alle andre områder kverker man skadedyr i stor stil uten å ofre det en tanke. Så hvorfor skulle det være annerledes med pestsnegler?
Skadedyr som biller, lus, snegler og slikt tar man livet av i hagen. På hund og katt kverker man lopper, flått og lus. Alt dette er skadedyr, på lik linje med pestsneglene i akvariet.

Lær deg først som sist i denne hobbyen at skadedyr kverker man. Er du så fintfølende at du ikke orker eller klarer det en gang, må jeg nesten si meg litt enig med Håvard at hobbyen kanskje ikke egner seg for deg

Jeg håper du forstod at det er forbudt å sette ut noe slikt i norske tjern og vann? Setter man slike tanker ut i praksis, kan det gjøre ubotelig skade, så det må du ikke drømme om en gang...
Du store min, her var det gode råd i STORE bokstaver! Tenk å antyde at noen skal legge ned hobbyen - stått opp med feil bein i dag eller?

Tipper Carroo har skjønt tegningen nå.
Syns det er teit at dere sier at man bare skal slutte med akvarium, hvis man ikke kan ta livet av snegler! Men jeg hadde vært eni hvis vi var voksne! Men vi er jo enda bare barn (ungdom?), og vi liker jo ikke å ta livet av noe som lever!

Sneglene er jo kjempe søte, derfor tar jeg vare på mine!
Jeg har vært barn og tenåring en gang jeg også, Malin Utenkelig nå kanskje, men jeg har faktisk vært liten og søt, jeg og! *he-he*
Jeg hadde selv akvarium som barn, og det visste jeg da. Det var en del av livets lekse. Av og til ble man nødt til å avlive noe, enten en syk eller skadet fisk, eller snegler. Det var ikke moro, men jeg gjorde det.
Sånn er det med den saken
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap