Har du torv? Hvis du har en stamp eller tønne å legge røttene i, legg dem der og fyll på vann så det dekker dem. Pøs på med torv, ta godt i. Vannet skal bli svinaktig surt Om røttene har oppflyt, legg en stein på toppen. La det bare stå ute.
Etter noen uker i så surt vann, har treverket blitt "impregnert", og de får ikke sopp. Dessuten er alle næringsstoffene i det altfor ferske treverket da vannet ut. Det er denne næringsrikdommen og saften i treverket soppen gasser seg med. Alle gropene og hulrommene i rotklumpen inneholder masser av størknet leire også... næring i lange baner med andre ord.
De leiregropene fjerner jeg ved å først bløte opp hele rota ved å legge den i vann noen dager. Så tar jeg en kniv og graver ut all den bløte leiren, spyler og står i. Vekk med alt! (det kan faktisk være temmelig mye leire som skjuler seg inni groper og tunneler i rotklumpen!)
Jeg har forbehandlet Redmoor-røtter på denne måten før, og det fungerer aldeles strålende Siden Redmoor-røttene er så dekorative, vil jeg absolutt bruke dem og synes derfor det er verdt jobben å "behandle" dem litt før bruk i akvariene.
By the way, la nettopp ned en stor Redmoor-rot i en tønne utendørs nå. Pøste oppi torv, og lar det stå og godgjøre seg noen uker.