- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Hvor mange sandsnegler må jeg ha?
Hvor mange sandsnegler må jeg ha?
Lønner det seg å ha masse, masse malaysiske sandsnegler når man skal ha biltema sand i det nye karet jeg skal fikse opp? Hvis ja, hvor mange?
Postet 06.06.07 kl 17:26
Endret: 06.06.07 kl 17:29
Postet 06.06.07 kl 17:30
Jeg har sandsnegler i 2 kar og angrer voldsomt. De formerer seg uhemmet og tetter igjen pumpa mi. Det er et under at den ene pumpa ikke har tatt kvelden ennå, selv om jeg tror den synger på siste verset. Jeg har funnet ut at sandsnegler alldeles ikke er nødvendig, så lenge man har fisk som roter litt i sanda, og også slamsuger med jevne mellomrom. Slamsuginga roter nok opp i sanda til at sandsneglene altså ikke trengs. Å bli kvitt sandsnegler er en umulighet. Jeg har nå vært nødt til å gå til innkjøp av botiaer i håp om at de kan hjelpe meg med å holde bestanden i sjakk. Aldri mer sandsnegler! For øvrig trengs det ikke mange sneglene før du plutselig har en haug av dem. De blir veldig mange, veldig fort.
Postet 06.06.07 kl 17:37
Postet 06.06.07 kl 17:48
Var jeg deg ville jeg heller gått for varmekabler. Disse silikoneres fast til bunnglasset og så tar du sanden oppå der igjen. Fører til at eventuelle gasslommer luftes ut og bidrar til sirkulasjon i sanden slik at næringsstoffer kan få sirkulere forbi planterøttene. En annen fordel er at flere plantetyper vokser bedre med litt lunk i bunnlaget. Disse kablene finnes i flere styrker og lengder og velges etter størrelse på karet ditt.
Jeg har også sandsnegler, og for å si det slik, de slipper jeg ikke oppi et nystartet kar igjen Men klart, de kan være ypperlige i mindre kar med enkelt filteroppsett. Til større kar kan de bli en plage slik som Dyrehagen skriver. Eneste fordelen jeg kan se foran varmekabler er at om en fisk skulle dø og du ikke oppdager det så tar sneglene seg av "liket".
Jeg har også sandsnegler, og for å si det slik, de slipper jeg ikke oppi et nystartet kar igjen Men klart, de kan være ypperlige i mindre kar med enkelt filteroppsett. Til større kar kan de bli en plage slik som Dyrehagen skriver. Eneste fordelen jeg kan se foran varmekabler er at om en fisk skulle dø og du ikke oppdager det så tar sneglene seg av "liket".
Postet 06.06.07 kl 18:36
Endret: 06.06.07 kl 18:37
KennethTo ulike der, hmmm, hva skal jeg gå for da??????? Frank Angell???? Du som driver en del med dette... Eller andre? Årsaken at jeg spørr er at jeg fikk høre at plantene ikke vokser og ikke trives noe særlig i sånn sand, men det er jo så fint å se på.... eeee, hjelp!!!!
Ikke noe dritt om Fjank (han er flink!) men det er faktisk mange, mange er inne som "driver på med dette". Regner med det er akvarier, fisker, vann, planter og slikt du tenker på?
Når du kommer med slike "utrop" risikerer du at andre vegrer seg for å svare deg, og det har du kun kunnskaå å tape på.
Og du vil nesten aldri få entydige svar her inne, folk har ulike erfaringer med forskjellige fisker/ planter/ snegler/ vann osv.
Selvfølgelig:
du står fritt til å kun følge en persons anbefalinger, men da bør du kanskje ikke spørre i plenum?
Evnt rette en tråd direkte til Fjank, så slipper noen andre å bruke tid på å skrive egne erfaringer
(Kjære Fjank, regner med du skjønner hva jeg mener her. Hvis ikke får vi bryte håndbak på bakrommet!)
Postet 06.06.07 kl 18:44
Om en hater sneiler, er sandsneiler noe en fort definerer som pestsneiler.
Startet selv med det store antallet 20 sneiler, da fordelt på 2 kar.
Disse ble slått sammen en måneds tid etter, da var vel det totale antallet 150 eller så.
Hvor mange som er i karet nå ett halvår etter, aner jeg ikke.
For å si det slik: Når jeg fôrer, blir bunnen levende... Er vel 50\50 med sand og sneiler der
Når det gjelder helt fin sand, har man tre måter man kan la denne lufte noe på.
-Varmekabler. Ett relativt dyrt, men usynlig (om de limes fast, i stedet for å bruke sugekopper) form for gjennomlufting. Mange planter foretrekker denne bunnlagsvarmen, i tillegg til at bunnen fungerer som ett filter (passasjen av vann får i gang nedbrytingen her).
-Sandsneiler. Gratis, eller i alle fall nesten. Kan tjene noen kroner på dette også, men du verden, en krone her og en krone der, det blir en ikke rik av. Gjør en god jobb med å ete restefôr, dau fisk, og ganske bra gjennomlufting av sand.
Bunnlaget bør ikke være finere enn biltema 0,2-1mm.
-Rote i grøten selv. Dette er en kjedelig, tungvindt og for fiskene stressende prosess, om du skal drive å rote i bunnlaget for å lufte det daglig\ annen hver dag.
Alt. en er det beste for den som vil ha det hele estetisk bra, og som ikke tenker for mye på cash.
Alt. to er for de som driter en lang masj i at ting kan se litt kaos ut til tider, og som tenker at penger skal saltes ned for evig tid.
Alt. tre er i mine øyne utelukket.
Når det gjelder plantevekst og sand:
At planter ikke trives i sand er bullsh... Enkelte planter, da de vil mistrives. Andre stortrives. Noen trives for godt!
Sånn ser karet mitt med fines sand ut etter luking:
Sånn ser det ut etter ett par uker....
Forresten; ser du at det er to filtre, varmekolbe, 25 kileflekker, 10 store eplesneiler, 50 rød skivesneile, 1000 sandsneiler, og 200 reker i dette ?
Startet selv med det store antallet 20 sneiler, da fordelt på 2 kar.
Disse ble slått sammen en måneds tid etter, da var vel det totale antallet 150 eller så.
Hvor mange som er i karet nå ett halvår etter, aner jeg ikke.
For å si det slik: Når jeg fôrer, blir bunnen levende... Er vel 50\50 med sand og sneiler der
Når det gjelder helt fin sand, har man tre måter man kan la denne lufte noe på.
-Varmekabler. Ett relativt dyrt, men usynlig (om de limes fast, i stedet for å bruke sugekopper) form for gjennomlufting. Mange planter foretrekker denne bunnlagsvarmen, i tillegg til at bunnen fungerer som ett filter (passasjen av vann får i gang nedbrytingen her).
-Sandsneiler. Gratis, eller i alle fall nesten. Kan tjene noen kroner på dette også, men du verden, en krone her og en krone der, det blir en ikke rik av. Gjør en god jobb med å ete restefôr, dau fisk, og ganske bra gjennomlufting av sand.
Bunnlaget bør ikke være finere enn biltema 0,2-1mm.
-Rote i grøten selv. Dette er en kjedelig, tungvindt og for fiskene stressende prosess, om du skal drive å rote i bunnlaget for å lufte det daglig\ annen hver dag.
Alt. en er det beste for den som vil ha det hele estetisk bra, og som ikke tenker for mye på cash.
Alt. to er for de som driter en lang masj i at ting kan se litt kaos ut til tider, og som tenker at penger skal saltes ned for evig tid.
Alt. tre er i mine øyne utelukket.
Når det gjelder plantevekst og sand:
At planter ikke trives i sand er bullsh... Enkelte planter, da de vil mistrives. Andre stortrives. Noen trives for godt!
Sånn ser karet mitt med fines sand ut etter luking:
Sånn ser det ut etter ett par uker....
Forresten; ser du at det er to filtre, varmekolbe, 25 kileflekker, 10 store eplesneiler, 50 rød skivesneile, 1000 sandsneiler, og 200 reker i dette ?
Postet 06.06.07 kl 18:46
MC Darup(Kjære Fjank, regner med du skjønner hva jeg mener her. Hvis ikke får vi bryte håndbak på bakrommet!)
Går så bra det, så Om jeg ikke får bryte håndbak med deg på ekte vis, kan det forresten bare være
Og siden dette er en avsoring som spores inn igjen:
Som MC her sier; det nytter fint lite å skrike etter meg hele tiden.
Jeg kan ikke alt, jeg rekker ikke å lese alle tråder\ innlegg, og forumet er en plass for allmenn debatt
Det finnes massevis av akvarister her som kan mye mer enn meg, de fleste av oss har vel mer eller mindre "spesialområder" vi legger mer energi inn i.
Så still gjerne spørsmål, men stil de til allmenheten
Postet 06.06.07 kl 18:50
Postet 06.06.07 kl 18:51
Postet 06.06.07 kl 18:52
Akkurat når det gjelder sandsnegler, tror jeg det er litt sånn at enten så liker man dem, eller så hater man dem. Her har folk forskjellige erfaringer. Hvilken kategori jeg er i, er det ikke så veldig mye tvil om Jeg har ikke biltemasand i karene mine, men annen type sand. Jeg merker ingen forskjell mellom karene med eller uten snegler. Men nå har jeg også corydoras i flere av akvariene, og de roter godt rundt i sanda
Postet 06.06.07 kl 19:36
Postet 06.06.07 kl 20:05
Endret: 07.06.07 kl 07:24
Hans Martin StølenVar jeg deg ville jeg heller gått for [URLBLOCK1]. Disse silikoneres fast til bunnglasset og så tar du sanden oppå der igjen. Fører til at eventuelle gasslommer luftes ut og bidrar til sirkulasjon i sanden slik at næringsstoffer kan få sirkulere forbi planterøttene. En annen fordel er at flere plantetyper vokser bedre med litt lunk i bunnlaget. Disse kablene finnes i flere styrker og lengder og velges etter størrelse på karet ditt. Jeg har også sandsnegler, og for å si det slik, de slipper jeg ikke oppi et nystartet kar igjen;) Men klart, de kan være ypperlige i mindre kar med enkelt filteroppsett. Til større kar kan de bli en plage slik som Dyrehagen skriver. Eneste fordelen jeg kan se foran varmekabler er at om en fisk skulle dø og du ikke oppdager det så tar sneglene seg av "liket".
Kanskje varmekabler gitt....
Vet ikke jeg men interessant.
Postet 06.06.07 kl 20:06
Jeg tror dette med gasslommer i sanden er betydelig overdrevet. Ingen har noen gang hørt om et tilfelle der det har gått ut over livet i akvariet. Jeg har ihvertfall aldri greid å spore opp noen som har førstehånds kjennskap til det. En gassboble vil uansett stige rett opp til overflaten og "poppe" der, og dermed er den ute av bildet.
Jeg har sand i ca 15 akvarier, og finkornet rund grus i 2.
Kan ikke si jeg merker noen negativ effekt av å ikke ha sandsnegler. Jeg har fått nok av dem, og aldri mer sandsnegler her i nye kar!
Som andre nevner tar det ikke lang tid før 4 - 5 sandsnegler har blitt til flere hundre. Slipp en fòrtablett på bunnen, og du vil straks se at bunnlaget faktisk begynner å røre på seg! Det er sandsnegler i anmarsj... de eter alt som havner på bunnen, inkl døde fisk.
Da jeg drev scalareoppdrett, ble det fòret ganske heftig i oppveksten på yngelen. Da hadde jeg sandsnegler i karet med hensikt for at de skulle ta evt fòrrester - noe de gjorde til gagns.
Men så oppdaget jeg plutselig en dag at det stakk noe rart opp av sanda et sted. Så ut som en spiss tupp... men den var svart. Hva er det? tenkte jeg og rotet litt. Det var en død, svart scalare... Kun litt av ryggfinnen stakk opp av sanda, for sandsneglene hadde funnet den døde scalaren og dratt den under sanden for å gasse seg med festmåltidet i fred og ro. Da jeg dro opp den døde fisken, var det som et vepsebol av sandsnegler rundt den døde fisken. En avbrytelse de sikkert ikke satte pris på
Har sett det senere også. Somler jeg med å ta opp en død fisk, er den begravet i bunnlaget i løpet av minutter! Skulle håve opp en død Corydoras en gang, og fant ikke noen håv. Så ble jeg avledet av noe annet litt, og kom tilbake med håven i hånda etter ca 25-30 minutter. Da stakk bare litt av halefinnen opp av sanden. Sandsneglene dro den under for å spise den i mørket...
At de er effektive renholdsarbeidere er det ingen tvil om, men fy søren som de formerer seg og så mange det blir! Det er ekkelt til slutt å se hvordan sanden buler her og der av store mengder snegler.
Ikke mer sandsnegler på meg!
Jeg har sand i ca 15 akvarier, og finkornet rund grus i 2.
Kan ikke si jeg merker noen negativ effekt av å ikke ha sandsnegler. Jeg har fått nok av dem, og aldri mer sandsnegler her i nye kar!
Som andre nevner tar det ikke lang tid før 4 - 5 sandsnegler har blitt til flere hundre. Slipp en fòrtablett på bunnen, og du vil straks se at bunnlaget faktisk begynner å røre på seg! Det er sandsnegler i anmarsj... de eter alt som havner på bunnen, inkl døde fisk.
Da jeg drev scalareoppdrett, ble det fòret ganske heftig i oppveksten på yngelen. Da hadde jeg sandsnegler i karet med hensikt for at de skulle ta evt fòrrester - noe de gjorde til gagns.
Men så oppdaget jeg plutselig en dag at det stakk noe rart opp av sanda et sted. Så ut som en spiss tupp... men den var svart. Hva er det? tenkte jeg og rotet litt. Det var en død, svart scalare... Kun litt av ryggfinnen stakk opp av sanda, for sandsneglene hadde funnet den døde scalaren og dratt den under sanden for å gasse seg med festmåltidet i fred og ro. Da jeg dro opp den døde fisken, var det som et vepsebol av sandsnegler rundt den døde fisken. En avbrytelse de sikkert ikke satte pris på
Har sett det senere også. Somler jeg med å ta opp en død fisk, er den begravet i bunnlaget i løpet av minutter! Skulle håve opp en død Corydoras en gang, og fant ikke noen håv. Så ble jeg avledet av noe annet litt, og kom tilbake med håven i hånda etter ca 25-30 minutter. Da stakk bare litt av halefinnen opp av sanden. Sandsneglene dro den under for å spise den i mørket...
At de er effektive renholdsarbeidere er det ingen tvil om, men fy søren som de formerer seg og så mange det blir! Det er ekkelt til slutt å se hvordan sanden buler her og der av store mengder snegler.
Ikke mer sandsnegler på meg!
Postet 06.06.07 kl 20:31
Endret: 06.06.07 kl 20:33
Postet 06.06.07 kl 20:36
mona oJeg tror dette med gasslommer i sanden er betydelig overdrevet. Ingen har noen gang hørt om et tilfelle der det har gått ut over livet i akvariet. Jeg har ihvertfall aldri greid å spore opp noen som har førstehånds kjennskap til det. En gassboble vil uansett stige rett opp til overflaten og "poppe" der, og dermed er den ute av bildet.
De er der, men de er dypere enn det coryene graver, ihvertfall hos meg. Så jeg tror mer kluet med sandsnegler er for planter og sanden generelt, så den ikke blir tett osv.
Når det gjelder sneglene ellers så er de redde for ciklidene mine så de er bare på overflaten om natta, ikke om kvelden og ikke om morgenen eller midt på dagen, noe som passer meg fint. Ser bare 4-5 på bakgrunn og en rot nå og da.
Så når de får smaken på snegler så greier man nok i mange kar å kontrollere det litt. Men det er veldig greit at de kommer og spiser alger og avfall spør du meg selv om snegler er ekle i utgangspunktet så plager ikke sandvarianten meg.
Postet 06.06.07 kl 20:56
Postet 06.06.07 kl 21:14
Postet 06.06.07 kl 21:26
sandsnegler
huff ja. om noen er intr i sandsnegler så er det bare å komme til meg når jeg har vannbytte. suger di opp og ut med en slange og da er det bare å plukke det du vil ha.
Postet 12.06.07 kl 16:37