- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Eplesnegler har lagt egg. Hva nå?
Eplesnegler har lagt egg. Hva nå?
I går oppedaga jeg at eplesneglene mine har lagt egg. Hva gjør jeg. De henger på dekkglasset. Den ene klasen rett under lysrøret, blir det for varmt. Så at det går opp til 4 uker før de klekker, henger de så godt fast at jeg kan ta vekk dekkglasset for å rengjøre akvariumet uten at de faller av? Vil de andre fiskene spise småbarna når de er klekt. Har bl.a regnbuefisk???? Mange spørsmål, men vil så gjerne lykkes, og her er det jo så mange flinke folk som kan hjelpe meg.
Postet 19.06.07 kl 11:51
Postet 19.06.07 kl 12:45
Postet 19.06.07 kl 18:20
Postet 19.06.07 kl 19:34
Postet 20.06.07 kl 00:02
KesolPersonlig ville jeg nok fjerna klasene med en gang, og så roten til problemet - sneglene. *gyse* Takke seg til pestsnegler, som ikke vises så godt.
Har du ikke sett sjarmen i eplesnegler, Kesol?
Da har du visst ikke lest snegletråden min ;P Her er det både humor og nyttige tips....
Postet 20.06.07 kl 00:11
Postet 20.06.07 kl 00:19
Har du vært inne på applesnail.com i stedet for applesnail.net?KesolTennisballer er mer dekorative, fordelen med snegler er at de kan spises. ;)
Det har jeg... ble litt forvirra med det første... ;D
Postet 20.06.07 kl 00:23
Postet 20.06.07 kl 00:25
Eplesnegle-egg ("babymais") kan risikere å tørke ut hvis de henger rett under eller på et lysrør. Noen ganger klekkes de, andre ganger blir det ikke noe av dem pga tørke. De må ha en viss luftfuktighet for å klekkes.
Det tar fra to til fire uker før eggene klekker.
Mine eplesnegler går i et eget lite akvarium nå, med kun eplesnegler i. Tettsluttende dekkglass, alle åpninger godt teipet igjen for å forhindre nattlige fluktforsøk... Siden eplesnegler liker så godt å legge egg på dekkglasset, har jeg et enkelt lysarmatur med spare-pære i. Disse lyspærene avgir ingen varme, og da går det bra med eggklasene til tross for at de henger rett under lyskilden.
Men av og til sitter de ikke så godt fast, og ofte faller en og annen eggklase ned i vannet. I går plukket jeg opp fire-fem slike eggklaser med pinsett og kastet dem, for småsnegler i babymais under vann går ikke så bra. Da drukner de.
Men det er mer enn nok babymais som henger klistret overalt over vannflaten i det karet, og stadig vekk klekker det en eller to klaser... og da kravler de ned i vannet på egenhånd, slik de skal.
I karet med eplesnegler må det være hundrevis av små epliser nå, for det kryyyyyr av dem overalt i karet....
Det tar fra to til fire uker før eggene klekker.
Mine eplesnegler går i et eget lite akvarium nå, med kun eplesnegler i. Tettsluttende dekkglass, alle åpninger godt teipet igjen for å forhindre nattlige fluktforsøk... Siden eplesnegler liker så godt å legge egg på dekkglasset, har jeg et enkelt lysarmatur med spare-pære i. Disse lyspærene avgir ingen varme, og da går det bra med eggklasene til tross for at de henger rett under lyskilden.
Men av og til sitter de ikke så godt fast, og ofte faller en og annen eggklase ned i vannet. I går plukket jeg opp fire-fem slike eggklaser med pinsett og kastet dem, for småsnegler i babymais under vann går ikke så bra. Da drukner de.
Men det er mer enn nok babymais som henger klistret overalt over vannflaten i det karet, og stadig vekk klekker det en eller to klaser... og da kravler de ned i vannet på egenhånd, slik de skal.
I karet med eplesnegler må det være hundrevis av små epliser nå, for det kryyyyyr av dem overalt i karet....
Postet 20.06.07 kl 08:04
Endret: 20.06.07 kl 08:05