Rene snegler

Hei
Mine to hvite eplesnegler er liksom ikke hvite lenger! De begynner å se møkkete ut syns jeg. Er det alger? Kan det være for lite kalk i vannet? Jeg får vann fra Lysern i Spydeberg.
Og er det ikke så at disse sneglene skal spise alger på plantene også? samt råtnende deler?
Liker du ikke møkkete snegler?
Det er nok div. skitt og brune alger, som oppstår i de ørsmå sprekkene i det porøse skallet. Eplesneglenes skall blir som oftest litt porøst med alderen, og det er i dette porøse underlaget at div. skitt og alger kan sette seg.

Du kan prøve å gi dem en lett skrubb ved å fukte litt vanlig, hvit filtervatt i akvarievann, og gni lett på skallet. Ikke for hardt, for er skallet porøst pga lav ph i vannet ditt, kan det sprekke eller knekke.

Hvit filtervatt er ypperlig til all slags rengjøring i akvariesammenheng, da fibrene har en flott skrubbe-effekt. Jeg bruker det til å fjerne alger på glass, stein og øvrig inventar i akvariene for eksempel.
mona o
Du kan prøve å gi dem en lett skrubb ved å fukte litt vanlig, hvit filtervatt i akvarievann, og gni lett på skallet. Ikke for hardt, for er skallet porøst pga lav ph i vannet ditt, kan det sprekke eller knekke.

Trodde det var hardheten på vannet, gh, som påvirker skallet til snegler? Har ph også noe å si i denne sammenhengen?
Sneglene trenger både riktig Gh og Ph for å holde skallet i god stand.
Gh, bør ligge på 6+ (pga kalsiumet Gh sørger for å berike vannet med)
Ph bør ligge over 7, da surere vann har en tærende effekt på kalk.
OK, takk for svar. Det er ikke det at jeg ikke liker møkkete snegler, men jeg trodde det var noe galt med de, syke eller noe.
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap