- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Blanding av rekesorter.
Blanding av rekesorter.
Postet 20.06.07 kl 18:13
Postet 20.06.07 kl 18:28
Postet 20.06.07 kl 18:49
Postet 20.06.07 kl 18:52
Takker for svar:)
Javel så vist de har nok plass så vil det gå greit men vist det blir trangt om plassen så vil mest sannsynligt krystallrekene måtte vike for plassen.
Men hvorfor kjøligt, alle de nevnte rekene skal jo tåle minimum 25 grader???
Men hvorfor kjøligt, alle de nevnte rekene skal jo tåle minimum 25 grader???
Postet 20.06.07 kl 20:16
Postet 20.06.07 kl 20:22
På de varmeste dagene er det ikke enkelt å holde tempen nede i 25 grader, iallfall ikke her inne i Skjold Det er ikke veldig mange slike dager i året, da...
Men snakker vi her om trivselstemperatur eller liv/død? Hvordan fungerer det hos dere som allerede har reker hvis utetemperaturen kommer opp i mot 35 grader?
Men snakker vi her om trivselstemperatur eller liv/død? Hvordan fungerer det hos dere som allerede har reker hvis utetemperaturen kommer opp i mot 35 grader?
Postet 20.06.07 kl 20:23
Endret: 20.06.07 kl 20:24
Når temperaturen blir for høy slutter rekene å formere seg. At reker dør pga. høy temperatur er også vanlig. Temperaturer opp mot 30 grader tolereres over kort tid. En varmeperiode på en ukes tid går derfor greit hvis man er forberedt.
Det hjelper godt å fjerne dekkglass, skru av lyset og skifte litt vann med kaldt vann fra springen på de varmeste dagene.
Det hjelper godt å fjerne dekkglass, skru av lyset og skifte litt vann med kaldt vann fra springen på de varmeste dagene.
Postet 20.06.07 kl 20:36
LeifurPå de varmeste dagene er det ikke enkelt å holde tempen nede i 25 grader, iallfall ikke her inne i Skjold ;-) Det er ikke veldig mange slike dager i året, da... Men snakker vi her om trivselstemperatur eller liv/død? Hvordan fungerer det hos dere som allerede har reker hvis utetemperaturen kommer opp i mot 35 grader?
Jeg har en slik bordvifte stående på akvarierommet. Luft som sirkulerer fritt og skiftes ut, kjøler ned. Det hjelper selvsagt at rommet ikke har direkte sol inn der akvariene står, og at dekkglass fjernes. Man kan la være å ha på akvarielyset på de aller varmeste dagene, det sparer man et par grader på.
I akvarierommet mitt har jeg rullgardin og bordvifte, samt at vinduet står på luftegløtt hele døgnet. Det fungerer med et nødskrik på de varme dagene... men det var oppe i 27-29 C i noen dager her likevel.
Kirsebærrekene mine ser ut til å klare varmen helt ok, men de Røde Krystallrekene ser ganske slappe ut. De sitter mer i ro enn vanlig. Mistenker at det har vært et litt frafall der i det siste...
Postet 20.06.07 kl 22:05
Postet 20.06.07 kl 22:41
Postet 21.06.07 kl 19:16