Kirsebærreker vs pestsnegler

Jeg fikk tak i 10-15 pestsnegler og putta i rekekaret. De gjorde straks og med en gang kål på alle algene, imponert over de småttisene. En mengde egg la de også, talte over 10 eggklaser etter en uke. Etter at rekene kom på plass i 19-literen ser jeg omtrent ikke en pestsnegle i karet, fire-fem stykker er framme på rekepelletsene. Ser rett og slett ut som om rekene både utkonkurrerer dem i matveien og muligens også tar mikrosnegler? Er vel et par uker siden første klekking og jeg ser ikke en eneste liten luring på hverken glass eller røtter. Har også rundt 15 centimeterlange platyyngel i karet, men disse soser vel mest rundt uten å gjøre "skade".

Hadde gleda meg til å fore praktbotiaene jevnlig med snaddermat, men dette må jeg si ser sørgelig ut.
Havengel
Har også rundt 15 centimeterlange platyyngel

whut!!!!!?
Er nok 1,5 cm platyyngel det er snakk om da vet du... Men mer imponerende at rekene tydeligvis har tatt knekken på pestsneglene! Dette må jeg sjekke ut
15 centimeterlange yngel = 15 stk yngel a 1 cm
15-centimeter lange yngel = no shit!!!!!!
15-centimeterlange yngel = nei, nå kødder'u!
I tillegg bruker både snegler og reker kalken i vannet for å få sterkere skall, tror jeg. Men tror ikke det skal drepe sneglene, bare gjøre dem svært svake.
Jeg betviler sterkt at rekene er årsaken til at pestsneglene minsket i antall. Jeg har kirsebærreker i mange kar, og pestsneglene er like mye tilstede fordet
I en 98 liter med Corydoras panda har jeg den største beholdningen med kirsebærreker, det må være hundrevis av dem der. Og likevel må jeg renske karet for sjenerende mange pestsnegler en gang i uka eller så...

Samme erfaring gjelder egentlig overalt. Reker og snegler eksisterer like mye i selskap med hverandre.
Fredrik84 slet visstnok med kombinasjonen pestsnegler/kirsebærreker - sneglene forsvant rett og slett. Tror det er noe der.
Jeg deler desverre ikke erfaringen med at pestsnegler forsvinner i kar med kirsebærreker, eller andre av rekeartene jeg har hatt.
Faktisk er det ingen kar der jeg opplever at sneglene takker for seg, med mindre Mr. Botia er på visitt
Mine amanoreker er ganske altetende og begrenser i alle fall pestsneglene betraktelig. Helt borte blir de visst aldri. Jeg tror det mest sannsynlige er at rekene spiser snegleegg.
I min 19l med kirsebær reker, ser jeg også tendenser til at pestsneglene sliter med formeringen.
Ser kun store snegler, og ingen økning.
Tror kanskje snegle egg, kan være reke snadder...?
I større kar med flere gjømmeplasser, er det kanskje lettere at det vokser opp snegler...?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap