Damskjell? Anodonta anatina?

Var i en dyrebutikk for ca 2 uker siden å der solgte de noe de kalte "damskjell"
Selv viste jeg ikke at dette fantes til ferskvann og syntes de så tøffe ut :P
Noen som vet no om dem? Mulig den er av arten Anodonta anatina.
Og om det er lett/mulig å drive oppdrett av disse?
Eller kansje det viktigste som jeg kom til å tenke på nå, er de lovlige? o.O
Har 2 stykker i mitt 100l. sammen med reker og snegler. Ser ut til å trives ganske bra.
Om det er Anodonta anatina er denne helt lovlig å ha i karet. Arten kalles oftest dammusling, men noen ganger for andemusling, og er å finne i en del vannkilder også her i Norge, primært på Østlandet.

Siden arten er å finne her i våre trakter (vel, trakter å trakter, samme land i alle fall :p) antar jeg at arten er ganske tolerant med tanke på surt og bløtt vann, samt foretrekker noe lavere temperatur enn hva en finner i de fleste akvarier.
Som muslinger flest vil den finne seg ett område som virker lovende, og slå "rot" her.
Karet bør absolutt ha sandbunn.

Siden muslinger siler vann, bør det være tilstrekkelig med mikroornanismer i vannet for at den skal kunne leve.
Formering i fangenskap tror jeg er meget vanskelig.
Elvemusling (Margaritifera margaritifera) er fredet og truet, så denne bør vi ikke drive handel med.

E
For de som ikke gidder å lese hele tråden, er det en annen art det her er snakk om enn den Erlend nevner.

Muslinger er forøvrig generelt skalldyr i motvind...
Takker for svar, dammusling var det den ble kalt i butikken ja. De har slått seg ganske bra til "rot" nå og ser ut til å trives bra ^^
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap