Krabber

Heisann.
Etter å ha skjønt at det ikke finnes dumme spørsmål, (bare dumme folk) så har jeg et spørsmål.

Etter å ha lest litt rundt her på forumet så har jeg kommer frem til at krabber IKKE er ulovlig. (ikke sant?) Men i "butikken min" her i Kristiansand så sier de at det ikke er lovlig og derfor får jeg ikke kjøpt hos dem. Noen som vet hvor man kan få kjøpt krabber i Kr.sands området evt en liten kjøretur unna.

Og hva er navnet på de krabbene som er lovlige?

På forhånd takk. =)
Inaktiv bruker
verken saltvans eller ferskvans'krabber er ikke ulovlige. Hummer derimot er ulovlig. Jeg har selv to ferskvanskrabber i mitt ferskvansakvarium

Krabber er fullt lovlige.
Hummer finnes ikke til ferskvann.
Ferskvannskreps (unntak: edelkreps) er ulovlig, saltvannskreps er lovlig.

Så enkelt, men likevel så vanskelig. Be butikken sette seg inn i dette, så skaffer de det de har lov til å skaffe De er sikkert organisert i bransjen, der informasjonen skulle være lett tilgjengelig.
|McLaren|
Heisann. Etter å ha skjønt at det ikke finnes dumme spørsmål, (bare dumme folk) så har jeg et spørsmål.

Jeg digger "dumme spørsmål", er garantert andre som har lurt på det samme men kanskje ikke tør spørre.

Eller så lærer man noe man ikke visste man trengte å vite

Tone & Holger hadde noen herlige krabber forresten, du kan lese om de på hjemmesiden deres.
(Og navnet på den står stille her.. du finner den i profilen deres!)
Takk for hejlpen så langt. Skal ta en prat med dem i dyrebutikken. Så får vi se hva som skjer...
Nå har jeg vært i de to butikkene her i Kr.sand som jeg pleier å bruke. Begge påstår at krabber er ulovlige og at de ikke vil få inn.
Hvor langt må jeg kjøre for å komme til en butikk som har krabber? =)
Jeg spør og graver litt til.
Hvor har folket her (de som har) kjøpt sine krabber?
Inaktiv bruker
jeg kjøpte mine 2 krabber (5cmMAX.STR) Hos Dahls dyrerike i Moss. Han kan få ta i flere

Freshwather
Ja de fleste butikker som bestiller fisker kan også bestille krabber. Og de er ikke forbudt å ha i akvarium. Hummer er derimot forbudt, men det er ikke det samme som krabber da
Min(e) butikker vil ikke bestille...
Derfor lurer jeg på hvor langt en må kjøre for å få tak i.
Noen flere som har?
Noen andre som vil fortelle hvor de har kjøpt sine reker?
Mente egentlig hvor folk har kjøpt sine krabber, ikke reker.
krabber ER lovlige
Hehe Mitt første innlegg her på forumet.. Vet ikke om det er noen som leser denne tråden lenger, men jeg forsøker uansett
Jeg har 3 krabber, kjøpte de på dyrebutikk her på Rognan(ALT FOR ROGNAN!), men de i Bodø sa at disse dyrene var ulovlige. Dette synes jeg er rett og slett dårlig! De skal jo vite hva som er lovlig og ikke lovlig, og krabber er FULLT lovlige!
Foreslår at du tar deg en skikkelig prat med "dine" dyrebutikker, og si at du har sjekket opp dette og at det de sier er feil. Ellers kan du jo ta deg en runde til andre butikker? Vet ikke hvor du bor, men bor du i nærheten av Oslo så har de jo Norges største Akvariebutikk der, vil tro de har litt peiling?(Skulle gjerne vært der selv!!!)
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap