- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- er snart klorekeeier
er snart klorekeeier
Jeg er snart eier av 15 kloreker, og har noen spørsmål.
Jeg har 4 akvarium. 19L, 54L, 63L og 100L
i 54literen har jeg krystallreker, og i 100L har jeg kirsebærreker...
planen var å ha kirsebærene i 63literen, men formeringen var så høy, så jeg hadde de i 100L..
Spørmal 1)
så nå lurer jeg på om 63literen blir for lite til klorekene, eller vil de trives og formere seg oppi dær? eller er jeg nødt til å rydde 100L for kirsebær og heller ha de i 63literen?
Jeg kan lage mange gjemmesteder til kloreke i 63 literen, men har hørt at de er veldig krigerske, og det er oppdrett jeg vil drive med. Ser i skalldyrbasen at minimum for kloreker er 50L, men vil jo at de skal trives.
Spørsmal 2)
Spiser kloreker alger?
Spørsmål 3)
hva skal jeg fôre dem med? Av akvariefiskemat har jeg:
Shrimp stricks for freshwater and marine crustaceans(merke tropical)
vanlig fiskemat (for alle akvariefisk)
TetraDiskus
JBL NovoTab
Hikari tropical for catfish, loaches and bottom feeders.
trenger de noe annet mat? og er det noe av denne maten jeg ikke skal gi dem. regner med at hovedforet dem sitt skal være reke sticksen.
Spørsmål 4)
Er det noe annet jeg bør tenke på?
Jeg har 4 akvarium. 19L, 54L, 63L og 100L
i 54literen har jeg krystallreker, og i 100L har jeg kirsebærreker...
planen var å ha kirsebærene i 63literen, men formeringen var så høy, så jeg hadde de i 100L..
Spørmal 1)
så nå lurer jeg på om 63literen blir for lite til klorekene, eller vil de trives og formere seg oppi dær? eller er jeg nødt til å rydde 100L for kirsebær og heller ha de i 63literen?
Jeg kan lage mange gjemmesteder til kloreke i 63 literen, men har hørt at de er veldig krigerske, og det er oppdrett jeg vil drive med. Ser i skalldyrbasen at minimum for kloreker er 50L, men vil jo at de skal trives.
Spørsmal 2)
Spiser kloreker alger?
Spørsmål 3)
hva skal jeg fôre dem med? Av akvariefiskemat har jeg:
Shrimp stricks for freshwater and marine crustaceans(merke tropical)
vanlig fiskemat (for alle akvariefisk)
TetraDiskus
JBL NovoTab
Hikari tropical for catfish, loaches and bottom feeders.
trenger de noe annet mat? og er det noe av denne maten jeg ikke skal gi dem. regner med at hovedforet dem sitt skal være reke sticksen.
Spørsmål 4)
Er det noe annet jeg bør tenke på?
Postet 02.08.07 kl 17:42
Endret: 02.08.07 kl 17:43
Postet 02.08.07 kl 18:56
Postet 02.08.07 kl 19:33
åj, såpass ja..
får rydde 100literen til dem da.. å ha MYE gjemmesteder.
Hvor mange bør jeg starte med? for at de ikke skal ødelegge hverandre?
Er både hannene og huene like krigerske? kan det fungere og plukke ut hannene etter hvert?
Når jeg får mine til neste uke er de ikke voksne, de er på størrelse med en kirsebærreke. kan man se kjønnsforskjell på dem da? og hvor store er dem når de er kjønnsmodne?
Og det med at de henger seg i fisk blir ingen problem, siden de skal gå alene.
ble noen ekstra spørsmål her, håper dere kan svare =)
får rydde 100literen til dem da.. å ha MYE gjemmesteder.
Hvor mange bør jeg starte med? for at de ikke skal ødelegge hverandre?
Er både hannene og huene like krigerske? kan det fungere og plukke ut hannene etter hvert?
Når jeg får mine til neste uke er de ikke voksne, de er på størrelse med en kirsebærreke. kan man se kjønnsforskjell på dem da? og hvor store er dem når de er kjønnsmodne?
Og det med at de henger seg i fisk blir ingen problem, siden de skal gå alene.
ble noen ekstra spørsmål her, håper dere kan svare =)
Postet 02.08.07 kl 19:45
Har selv masse kloreker i L malle karret mitt, 220 L-dem greier ihvertfall ikke å spise friske maller som er fra 2 cm og opover, men mindre yngler spiser de når de får tak i de(mistet nettopp 20-30 L144 yngler pga. de.
Så nå har jeg rigget opp 2 karr til for å skille maller og kloreker.
De formerer seg også ganske fort, men som flere sier så holder de bestanden av seg selv nede, vis ikke du fanger og selger noen av dem etterhvert. Men de er super kule å følge med på, de finner på mye rart. De spiser alt av vanlig fiske mat+ at jeg bruker synke mat(malle/bånn dyr mat).
Så nå har jeg rigget opp 2 karr til for å skille maller og kloreker.
De formerer seg også ganske fort, men som flere sier så holder de bestanden av seg selv nede, vis ikke du fanger og selger noen av dem etterhvert. Men de er super kule å følge med på, de finner på mye rart. De spiser alt av vanlig fiske mat+ at jeg bruker synke mat(malle/bånn dyr mat).
Postet 02.08.07 kl 22:27
jeg er ikke beskymret for at de skal ta andre fisker, for de skal gå alene i et akvarium. har en del damsnegler i 100L de kan kose seg med også..
De får bare holde bestanden nede, men alltid gøy med rekebarn, håper jo noen vil vokse opp.. når jeg ser det begynner å bli for mange reker får jeg bare selge noen av dem.
men, mener dere at det blir for lite med et 100L
De får bare holde bestanden nede, men alltid gøy med rekebarn, håper jo noen vil vokse opp.. når jeg ser det begynner å bli for mange reker får jeg bare selge noen av dem.
men, mener dere at det blir for lite med et 100L
Postet 02.08.07 kl 22:42
Nei, tror ikke det. Rigger selv opp et artskarr til disse på ca. 130 L-mener det skal holde i masse vis-så lenge man har masse røtter, huler, planter osv. så de får en hule-de store hannene liker ofte og ha sitt eget "hjem"-det er ihvertfall erfaringen min.
Masse av ynglene lever opp, noe blir spist, og sånn er det med de store og, når det blir for mange store hanner i karret så blir det "makt"kamp, og da er det bare å selge unna, ellers blir de svakeste spist opp.
Masse av ynglene lever opp, noe blir spist, og sånn er det med de store og, når det blir for mange store hanner i karret så blir det "makt"kamp, og da er det bare å selge unna, ellers blir de svakeste spist opp.
Postet 02.08.07 kl 22:57
Postet 02.08.07 kl 23:27
Postet 02.08.07 kl 23:35
Postet 06.08.07 kl 12:45