- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Hva slags "sand-renser" bør jeg velge?
Hva slags "sand-renser" bør jeg velge?
Hva slags "sand-renser" bør jeg velge?
Jeg skal starte med malawi i et kar på 180 liter. Der skal jeg ha 3 golden (1 hann og 2 hunner) og 3 rød zebra (1 hann og 2 hunner).
Jeg skal bruke biltemasand, 0,1-1mm, og da bør jeg vel ha en slags "sand-renser", som en liten gruppe med corydoras, sandsneiler etc.
Jeg er veldig skeptisk til å ha sneiler i akvariet, pga. den raske formeringevnen. Jeg har nemlig hatt problemer før med å bli kvitt sneilene.
Jeg skal starte med malawi i et kar på 180 liter. Der skal jeg ha 3 golden (1 hann og 2 hunner) og 3 rød zebra (1 hann og 2 hunner).
Jeg skal bruke biltemasand, 0,1-1mm, og da bør jeg vel ha en slags "sand-renser", som en liten gruppe med corydoras, sandsneiler etc.
Jeg er veldig skeptisk til å ha sneiler i akvariet, pga. den raske formeringevnen. Jeg har nemlig hatt problemer før med å bli kvitt sneilene.
Postet 05.08.07 kl 10:43
Postet 05.08.07 kl 10:47
Postet 05.08.07 kl 10:53
Postet 05.08.07 kl 11:38
Endret: 05.08.07 kl 11:39
sneglene renser ikke sanden, men de lufter den. Det legger seg gasslommer i sanden, hvis du har veldig fin sand, og da sneglene graver seg ned i sanden frigir de disse gasslommene.
Fungerer på samme måte som marken i jorda.
Men du må ha sandsnegler vel og merke.
Har ett drøss av malaysiske sandsnegler i mitt 240 l kar, og ser sjelden noen av dem.
Pestsneglene derimot er en annen historie.
Fungerer på samme måte som marken i jorda.
Men du må ha sandsnegler vel og merke.
Har ett drøss av malaysiske sandsnegler i mitt 240 l kar, og ser sjelden noen av dem.
Pestsneglene derimot er en annen historie.
Postet 05.08.07 kl 11:43
akvafilsneglene renser ikke sanden, men de lufter den. Det legger seg gasslommer i sanden, hvis du har veldig fin sand, og da sneglene graver seg ned i sanden frigir de disse gasslommene. Fungerer på samme måte som marken i jorda. Men du må ha sandsnegler vel og merke. Har ett drøss av malaysiske sandsnegler i mitt 240 l kar, og ser sjelden noen av dem. Pestsneglene derimot er en annen historie.
Ok, så da bør jeg skaffe meg noen sandsneiler da. Hvor mange?
Hvordan dannes disse gasslommene? Bør jeg velge kornstørrelse 0,2-1mm eller 0,1-0,7mm
Postet 05.08.07 kl 13:04
Endret: 05.08.07 kl 13:05
Postet 05.08.07 kl 13:43
Postet 05.08.07 kl 13:45
MC DarupÅ bumpe en tråd etter en knapp halvtime kan fort skape irritasjon. Sandsnegler formerer seg veldig fort, du trenger ikke starte med så mange. Anbefaler deg å bruke søkemotoren her inne, du finner garantert infoen du "bumper" etter. Søk på sandsnegler og gasslommer :)
Beklager. Jeg er utolmodig... Gleder meg så til å få i gang malawikaret!
Postet 05.08.07 kl 15:50
Tror ikke sandsnegler i et malawi kar er noen god ide, de krever litt andre vannverdier. Sjekk sneglebasen.
Alternativt til snegler kan du ha varmekabler/matte i bunnen under sanden.
Effekten blir i prinsippet det samme, men teppet koster jo mer enn noen snegler gjør.
Det er mange tråder om dette på forumet, søk på varmekabler etc.
Alternativt til snegler kan du ha varmekabler/matte i bunnen under sanden.
Effekten blir i prinsippet det samme, men teppet koster jo mer enn noen snegler gjør.
Det er mange tråder om dette på forumet, søk på varmekabler etc.
Postet 05.08.07 kl 18:06
Endret: 05.08.07 kl 18:08
Om du velger malawier, er dette oftest fisk som er ganske ivrige på å romstere med bunnlaget selv. De trenger da ikke hjelp til å rote til bunnlaget, dette gjør de mer enn frivillig.
De jeg hadde ommøblerte karet ett par ganger i uka. En dag van bunnlaget i en ende, om to dager i den andre enden. Ikke noen fare for at ikke ting fikk lufta seg mer enn ønskelig med de karene der
De jeg hadde ommøblerte karet ett par ganger i uka. En dag van bunnlaget i en ende, om to dager i den andre enden. Ikke noen fare for at ikke ting fikk lufta seg mer enn ønskelig med de karene der
Postet 05.08.07 kl 18:13
Frank AngellOm du velger malawier, er dette oftest fisk som er ganske ivrige på å romstere med bunnlaget selv. De trenger da ikke hjelp til å rote til bunnlaget, dette gjør de mer enn frivillig. De jeg hadde ommøblerte karet ett par ganger i uka. En dag van bunnlaget i en ende, om to dager i den andre enden. Ikke noen fare for at ikke ting fikk lufta seg mer enn ønskelig med de karene der :)
Fint Da slipper jeg både dyrevarmekabler og sneiler som overformerer seg. Hvor mange cm tykt lag med sand bør jeg ha. Jeg har tenkt å ha noen få planter, selv om det ikke er malawienes naturlige habitat, og antagelivis blir spis og ødelagt rimelig fort. Jeg synes det blir litt trist og at det er noe som mangler hvis jeg ikke har planter i karrene, men det er min mening. Jeg har jo sett bilder av mange kar uten planter her på forumet som er helt nydelige akvarier.
Men et spørsmål til: Skal jeg bruke Aquasafe eller andre vannforbedringsmidler i vannet når jeg setter opp malawi-karet?
Postet 05.08.07 kl 18:23
I ett 180L akvarie, er det ikke allverdens plass til planter og disse fiskene. Jeg ville nok selv valgt noen få Vallisneria am. gigantea, da jeg vet at disse både overlever malawiene, og vannforholdene.
Jeg ville nok ikke hatt stort tykkere lag enn 3-4cm med sand i bunnen.
Hvorvidt du trenger aquasafe, bestemmes av mengden kobber i vannet ditt. Om det er klor i vannet (brukes som sterilisering på renseanlegget), kan også aquasafe være greit nok.
Du finner mer info om aquasafe, og hva en kan erstatte denne med (uten kostnad), enn du noensinne kommer til å gidde å lese, her på AF
Jeg ville nok ikke hatt stort tykkere lag enn 3-4cm med sand i bunnen.
Hvorvidt du trenger aquasafe, bestemmes av mengden kobber i vannet ditt. Om det er klor i vannet (brukes som sterilisering på renseanlegget), kan også aquasafe være greit nok.
Du finner mer info om aquasafe, og hva en kan erstatte denne med (uten kostnad), enn du noensinne kommer til å gidde å lese, her på AF
Postet 05.08.07 kl 18:34
Frank AngellI ett 180L akvarie, er det ikke allverdens plass til planter og disse fiskene. Jeg ville nok selv valgt noen få Vallisneria am. gigantea, da jeg vet at disse både overlever malawiene, og vannforholdene. Jeg ville nok ikke hatt stort tykkere lag enn 3-4cm med sand i bunnen. Hvorvidt du trenger aquasafe, bestemmes av mengden kobber i vannet ditt. Om det er klor i vannet (brukes som sterilisering på renseanlegget), kan også aquasafe være greit nok. Du finner mer info om aquasafe, og hva en kan erstatte denne med (uten kostnad), enn du noensinne kommer til å gidde å lese, her på AF ;)
Vet ikke hvor my kobber det er i vannet vårt. Vi har vann i fra grunnfjellet under huset. Jeg fyller aldri på med varmt vann, bare kaldt.
Postet 05.08.07 kl 18:51
Er det nye kobberledninger i huset? Med nye, mener jeg under 2 år.
Om ja; la vannet renne i ett par minutter (rett i sluk, vask eller hva dere tapper i), før vannet benyttes i karet.
Så enkelt kan en unngå bruken av aquasafe.
Siden dere har grunnvann i springen, antar jeg at dere har fått tatt en analyse av vannet?
Da vet dere vel både ph, gh og kh. Alle disse må justeres til Malawivann (kh\ ph justeres på likt)
Om ja; la vannet renne i ett par minutter (rett i sluk, vask eller hva dere tapper i), før vannet benyttes i karet.
Så enkelt kan en unngå bruken av aquasafe.
Siden dere har grunnvann i springen, antar jeg at dere har fått tatt en analyse av vannet?
Da vet dere vel både ph, gh og kh. Alle disse må justeres til Malawivann (kh\ ph justeres på likt)
Postet 05.08.07 kl 18:57
Frank AngellEr det nye kobberledninger i huset? Med nye, mener jeg under 2 år. Om ja; la vannet renne i ett par minutter (rett i sluk, vask eller hva dere tapper i), før vannet benyttes i karet. Så enkelt kan en unngå bruken av aquasafe. Siden dere har grunnvann i springen, antar jeg at dere har fått tatt en analyse av vannet? Da vet dere vel både ph, gh og kh. Alle disse må justeres til Malawivann (kh\ ph justeres på likt)
Nei, kobberledningene er ikke nye, de er siden huset ble bygd... 35 år...
Vet bare at Ph-en i vannet vårt ligger på hele 7,6. Da er det ikke så mye ph+ å tilsette før det ligger på ca 8,2 i malawi-karet Hva gh-en ligger på vet jeg ikke, men jeg skal ta en vannprøve nå når jeg setter i gang med malawi-karet.....i morgen....
Postet 05.08.07 kl 19:11