- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Kloreker -egg og yngel
Kloreker -egg og yngel
Venter spent på klorekeyngel... Hun har bært egg mellom beina i ca 3 uker nå... Stemmer det at det tar 4 uker før de klekkes?
Så lurer jeg på hvor store nyklekte kloreker er... Vil de røde klørene være tydelige med en gang de er født?
Hadde forresten aldri trodd at det var så artig med kloreker...
Når jeg slenger en algetablett ned til henne, så tar hun den med seg til favorittstedet, og så sitter hun og snurrer tabletten mellom klørne mens hun spiser...
Så lurer jeg på hvor store nyklekte kloreker er... Vil de røde klørene være tydelige med en gang de er født?
Hadde forresten aldri trodd at det var så artig med kloreker...
Når jeg slenger en algetablett ned til henne, så tar hun den med seg til favorittstedet, og så sitter hun og snurrer tabletten mellom klørne mens hun spiser...
Postet 08.08.07 kl 00:43
Postet 08.08.07 kl 07:34
En nyfødt kirsebærreke er ca 2 mm.... Er klorekeynglene mindre enn disse? Det er jo så stor forskjell på eggene.... Eggene til kloreke er jo mange ganger så store som kirsebærrekene sine...
Det er ikke andre kloreker enn mora i det karet hun går i... Tenkte å fiske henne ut så snart yngelen er klekt. Tenkte det var best å gjøre det sånn, så er yngelen best mulig sikret... Dette er noe jeg kan gjøre siden jeg bare har to kloreker... Hadde selfølgelig ikke gjort det med hver eneste hunn hvis jeg hadde hatt mange
Det er ikke andre kloreker enn mora i det karet hun går i... Tenkte å fiske henne ut så snart yngelen er klekt. Tenkte det var best å gjøre det sånn, så er yngelen best mulig sikret... Dette er noe jeg kan gjøre siden jeg bare har to kloreker... Hadde selfølgelig ikke gjort det med hver eneste hunn hvis jeg hadde hatt mange
Postet 08.08.07 kl 11:49
Oppdaget eggene den 19/7, altså snart 5 uker siden.
Hunnen bærer fortsatt på eggene uten at noe har skjedd... Jo, de er forresten blitt noe lysere på fargen...
Men leste i profilen at de går med egg i 4 uker... Det kan jo ikke stemme helt...?
Eller er det slik at eggene blir hengende selv om de er døde?
Jeg flyttet henne vekk fra hannen en stund etter befruktning, så det kan umulig være nytt kull hun bærer på nå...
Noen som vet hva som foregår?
Hunnen bærer fortsatt på eggene uten at noe har skjedd... Jo, de er forresten blitt noe lysere på fargen...
Men leste i profilen at de går med egg i 4 uker... Det kan jo ikke stemme helt...?
Eller er det slik at eggene blir hengende selv om de er døde?
Jeg flyttet henne vekk fra hannen en stund etter befruktning, så det kan umulig være nytt kull hun bærer på nå...
Noen som vet hva som foregår?
Postet 21.08.07 kl 10:38
Postet 21.08.07 kl 10:47
Postet 21.08.07 kl 10:54
Det kan godt hende at det i noen tilfeller tar litt mer enn 4 uker før moren slipper smårekene, særlig hvis tempen er litt lav. Selv har jeg dem i diverse kar som har mellom 24 og 28c. Jeg har aldri opplevd døde egg. Rekene er vel (etter mitt unøyaktige øyemål) ca 3mm. Jeg har ikke sett at mødrene tar egne yngel, faktisk flokker smårekene seg rundt (og oppå) moren de første timene før de sprer seg.
Postet 04.09.07 kl 03:23
Postet 04.09.07 kl 06:55
6 uker tok det før hun slapp eggene. med en temp på 24 grader.
Men om det ble rekebarn av det, er jeg ikke bombesikker på.
Det er så masse små reker i det karet uansett...
Hun går sammen med neocardia reker, så jeg håper det går an å se forskjell på klorekeyngel og neocardia, før klorekene blir små mordere ;P
Regner med at klørene blir synlige før de klarer å knerte noe som helst...
Hunnreka ser veldig lite aggresiv ut, forresten... Sitter bare under rota med de små klørene sine... Når jeg slipper en fórtablett ned til henne, så henter hun den, og blir sittende og snurre den rundt og rundt mellom klørne mens hun spiser...
Morsomt å se på...
Men om det ble rekebarn av det, er jeg ikke bombesikker på.
Det er så masse små reker i det karet uansett...
Hun går sammen med neocardia reker, så jeg håper det går an å se forskjell på klorekeyngel og neocardia, før klorekene blir små mordere ;P
Regner med at klørene blir synlige før de klarer å knerte noe som helst...
Hunnreka ser veldig lite aggresiv ut, forresten... Sitter bare under rota med de små klørene sine... Når jeg slipper en fórtablett ned til henne, så henter hun den, og blir sittende og snurre den rundt og rundt mellom klørne mens hun spiser...
Morsomt å se på...
Postet 04.09.07 kl 08:29
Tenker du får øye på små kloreker i løpet av ei uke eller to. De er ganske forskjellige fra neocardia, og klørne kan du se ganske tidlig - ihvertfall hvis du har forstørrelsesglass
Så lenge du ikke har for liten plass, er det som regel bare hannrekene som blir 'farlige' for annet enn yngel, og da som jeg har erfart, ikke før når de er godt over 3cm.
Så lenge du ikke har for liten plass, er det som regel bare hannrekene som blir 'farlige' for annet enn yngel, og da som jeg har erfart, ikke før når de er godt over 3cm.
Postet 04.09.07 kl 09:09
Postet 25.11.07 kl 16:41
Postet 25.11.07 kl 22:50
Postet 12.12.07 kl 07:05
Kjedelig at de døde for deg. Jeg tror at varmere vann får eggene til å klekke fortere, men ikke altfor varmt. 25c ca. tror jeg holder bra. Har akkurat fått meg noen kloreker selv, og gleder meg febrilsk til første kullet kommer. Alt er gjort istand slik at de skal triver. Venter bare på siste dært med javamose, osm jeg skal hente imorgen
Jeg lurer forresten på om jeg skal isolere hannrekene mine (i et lite guppykar oppi samme akvarium) i 2-3 dager etter at smårekene har dukket opp. Tror dette øker sjangsen betraktelig for at de skal overleve, men jeg er litt usikker på om hannene tar skade av dette. Går vel kanskje bra med litt mose og et lite gjømmested. Noen som har erfaring med dette?
Jeg lurer forresten på om jeg skal isolere hannrekene mine (i et lite guppykar oppi samme akvarium) i 2-3 dager etter at smårekene har dukket opp. Tror dette øker sjangsen betraktelig for at de skal overleve, men jeg er litt usikker på om hannene tar skade av dette. Går vel kanskje bra med litt mose og et lite gjømmested. Noen som har erfaring med dette?
Postet 15.12.07 kl 21:27
Endret: 15.12.07 kl 21:31
Postet 16.12.07 kl 03:28
Jeg har to hannreker, fordi det var slik de var når de kom til meg Har selvfølgelig kompansert med nok hureker. Har ikke guppyer oppi der nei, men har et fødekar som jeg tenkte jeg skulle bruke. Et rimelig stort et. Men ved nærmere ettertanke bør jeg kanskje fjerne smårekene isteden for hannrekene. Eller kanskje bare tilsette masse eikeblad på bunn i tillegg til masse gode planter å gjømme seg i? Her må jeg vel bare prøve meg frem:P
Postet 17.12.07 kl 19:53
Postet 17.12.07 kl 21:16
Reke baby
Hei, oppdaget i dag at jeg har fått tre små reke babyer. Vet du hvor lang tid det tar før de blir "store"? Mine er bittesmå, er så vidt at jeg ser de, men har oppdaget at noen av de er litt større enn de andre babyene =S Er litt redd for at de skal bli spist. Visste ikke at jeg "gravid" reke engang XD
Postet 15.01.11 kl 23:47