Jeg har alltid lurt på hvordan rekene skifter ham...-og hvordan de leker.. I går fikk jeg nesten svar på begge spørsmålene...
Det hele begynte med en rørleggersprekk... -på reka, altså...
Bakpå hunnrekas rygg tøt det ut noe som minnet om en bilring...
Jeg begynte å studere reka, for hun så litt rar ut. Liksom litt uklar i konturene...
Plutselig så jeg at hun ristet på hodet inni skallet. Øynene var trukket inn i skallet og man kunne se dem mens hun vred på hodet.. Det så litt morsomt ut, som om hun var animert, på en måte...
Plutselig gjorde reka et rykk, og vips hun var ute av skallet...
Det hele tik bare noen sekunder fra jeg oppdaget rørleggersprekken... Jeg hadde forestilt meg en lang og pinefull prosess, men det virket ikke slik i det hele tatt...
Men historien slutter ikke der... Like etterpå så jeg at hannen begynte en vill jakt... Akkurat som en hannhund som har fått ferten av en tispe...
Jeg kunne se at hunnen som nettopp hadde skiftet ham hadde gått i dekning under pumpa. Hannen leita febrilsk... Først bortpå det tomme skallet, så litt rundt omkring... Da han fant henne, skvatt hun unna... Dette holdt på en stund, og jeg hadde veldig lyst å se selve "akten", men jeg ble rett og slett for trøtt ;P
I dag tidlig hadde reka fått bær mellom beina
Noen som har sett hvordan rekeakten foregår, så hører jeg gjerne om det her i denne tråden...