Skifte grus i rekekar

Har planer om å skifte grus i rekekaret mitt, noen tips å gi meg?
Har pr dags dato flerfarget grus, legger ved bilde så du/dere kan se. Det er ikke så lett å få øye på røde reker i den grusen, så jeg tenkte at det sikkert ville ta seg bedre ut med svart grus.
Skulle fange opp fiskeyngelen fra karet nå og så til min store overraskelse at det var en bitteliten reke som fulgte med, det vil jo si at jeg har hatt fødsel der uten engang å ha sett en eneste en av dem før :o)
Reka var så tynn å liten, minte meg om en sytråd med øyne......
Hvordan skal jeg klare å fange opp alle uten at noen havner ute i sammen med grusen?
Lar det seg gjøre i det hele tatt?

Hvis du/dere har skiftet ut grus, kan dere være så snill å gi meg et lite (eller ti) tips på veien?

På forhånd takk.
Mvh, Lene E
Det enkleste er å lage en eller annen felle, der reken(e) lokkes til, men ikke kommer seg ut av.
Det finnes en del varianter av disse, det beste er ofte det beste. En tom brusflaske, der en kapper den i to. Stikk tuten gærnveien inn i flaska, fest dette sammen.
Stikk inn en godbit, vent på jackpot, løft ut "rusa!. Følg med på dette oppsettet, det er lite til ingen sirkulasjon i slikt, og vannet kan fort bli oksygenfattig dersom store mengder fanges på kort tid

Ang bunnlaget, der foretrekker jeg ganske fin sand til rekene. Ser ut til at også de foretrekker dette
Husk at for en ung reke på 5mm, er ett gruskorn på 3mm en ganske stor greie å forsere
Selv bruker jeg oftest rådasand 0,8-1,2mm til reker (størrelse kirsebær). Finere sand er også ett alternativ - for de med tilgang på billig finsand (alle vet vel hva, hvem og hvor jeg mener her).
Ett lyst bunnlag fremmer fargene til rekene godt, og det samme gjør ett helt mørkt.
Slikerustrøde grustyper som Akvastabil Alpha er ikke det jeg ville hatt til mine reker i alle fall
Takker for svar :o)

Så du tror (eller skal jeg si vet :o) ) at rekene vil trives hvis jeg bytter til biltemasand?
Det hadde passet meg ypperlig :o)
Men hvis jeg gjør det, må jeg la karet stå i noen dager etter bytte?
Må det dannes noe al a bakterier i sanda også,eller er det bare å vente til støvet har lagt seg?
Jeg ville brukt blåsesanden du nevner, om denne er tilgjengelig

Såfremst filterbakteriene overlever, og vannverdiene ikke endrer seg dramatisk ved byttet (kan lett unngås med å ta vare på 50-70% av gammelvannet), er det bare å flytte inn småtassene så fort vannet er noenlunde fritt for svevepartikler fra sanden.

Jeg flytter gjerne fisk\ snegler\ reker samme dag som ett nytt kar er satt opp. Det er fordelen med mange kar, en har alltid innkjørte filter på lur
Frank Angell
Det finnes en del varianter av disse, det beste er ofte det beste.

Den er det vel vanskelig å motsi
Pernille
[QUOTE=Frank Angell] Det finnes en del varianter av disse, det beste er ofte det beste.

Den er det vel vanskelig å motsi
Skulle vel mer riktig stått: de enkleste er oftest det beste Takk for at du gjorde meg obs på blunderen!
Har nå fått byttet ut grusen med blåsesand str 0,2 - 1mm.
Nå synes rekene mye bedre og jeg kan til og med skimte en baby i ny og ne :o)
Tipset med flaske felle var jo i teorien veldig bra, men den klarte å fange bare ti..... (Torte ikke å la den ligge oppi så lenge...)
Så da ble det en utrolig jobb med hoven da, men tror jeg har fått med meg alle :o)
Når jeg fanget på denne måten fikk jeg talt rekene, det var 103 stykk til sammen med stort og smått.
Noen har egg fortsatt under magen og andre har gule nakker, så da blir det vel salg etter hvert :o)

Kirsebærreker er noe jeg vil anbefale til alle dere som tenker på å begynne med reker, de er utrolig flotte skapninger :o)
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap