døde eplesnegler

har hatt eplesnegler før og kjøpte meg fire nye her en dag, det er kansje en uke siden nå. men nå har jeg bare to igjen... hva kan være årsaken til at de dør så lett? ikke fikser de noen etterkommere heller
*bump*

Aner ikke, men er helt sikker på at grunnen er at noe er galt i karet ditt. Sannsynligvis vannverdier.
Det er så mangt som kan være galt for snegler. De tåler bl.a. ikke medisinrester eller kobber i vannet...
Noen ganger er det helt uforståelig hvorfor eplesneglene stryker med. Ofte ser de ut til å tåle absolutt alt, og lever lykkelig videre. Men plutselig så dauer de, helt uten påviselig grunn.

Jeg har opplevd noen merkelige eplesnegledødsfall der de absolutt IKKE burde ha funnet noe å daue av... og i andre tilfeller har de overlevd alt, og ynglet attpåtil i omgivelser en skulle tro var lite gunstige. Hadde gule eplesnegler i en 19 liter før, elendige vannbytterutiner på det karet og tjukt av gjørme på bunnen. Måned etter måned... og de levde videre.
Jeg har også brukt eplesnegler som "innkjørings-kryp" i akvarier som er til innkjøring. Mater dem, og de skiter og spiser, og nitritten i karet får "næring" og filteret innkjøres på riktig måte. Og det tåler eplesneglene fint, har aldri mistet noen av det.

Men så dauer de når de ikke har GRUNN til å daue en gang...
En gang slapp jeg to eplesnegler oppi en 98 liter der jeg har en flokk Corydoras panda, alt fra voksne til bittesmå Cory-yngel. Yngelen er det første som stryker med om noe er galt, og ingenting tydet på at noe var galt. Fiskene lekte og la egg og yngel fantes i alle størrelser.
Etter en ukes tid var begge eplesneglene stein daue, og akvariet luktet død og fordervelse... fyttegrisen som døde snegler stinker!!

Hvorfor det skjedde aner jeg ikke, det er et mysterium med disse sneglene i blant.

PS!
Har du salt eller noen form for tilsetninger i vannet? Hva med vannforbedringsmidler som f.eks. AquaSafe? Har lest at sneglene ikke tåler alle disse midlene like godt, spesielt et merke som heter Prosac eller noe slikt skal være drepen for snegler.
Har selv opplevd det samme som mona o(og noen av eplesneilene var også faktisk kjøpt fra mona o ).
Hadde 30-50 stk eplesneiler i 3 akvarium, sneilene var i alle størrelser, fra små til veldig store. De levde og formerte seg uten noe tull de første året, men etter de så var det slutt.
Iløpet av 1-2 uker så døde alle, bare sneilene og ingen fisker. Og det var ikke noe galt med vannverdiene mine, så hvorfor bare sneilene døde og ikke noen av fiskene eller rekene er fortsatt en gåte for meg.
Så det trenger så absolutt ikke være noe galt med vannet ditt, uansett så burde eplesneilene være noen av de siste som dør vis vannverdiene blir helt på "trynet" i et akvarium, da disse også "pusterluft-så de er kjent for å tåle dårligere vannkvalitet enn de fleste andre dyr/fisker(ihvertfall det jeg har lært, har ikke dårlig vannkvalitet i noen av karrene våre-så dette feltet har jeg ingen egenerfaring).
martin fiskeslo
ikke fikser de noen etterkommere heller

Hvis sneglene dine ikke produserer avkom har de nok samme kjønn. Men du må nok ha dem mer en en uke for at dette skal skje.
Tilfeldig bekjentskap
© Tina Arntsen
Reklame for plussmedlemskap