- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Reker, nytt skall
Reker, nytt skall
Hmm, det er en ting jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med.
Finner til stadighet tomme reke skall.....? Hvor ofte er det vanlig at en reke "tar av seg skallet"?
Hvordan skal jeg forklare dette?
Nei, de som vet skjønner kanskje hva jeg mener.
Har hver dag nå funnet tomme reke skall, ser ikke ut som en død reke heller, ligger bare igjen ett hvitt skall, helt tomt.....
Noen som kan hjelpe?
Finner til stadighet tomme reke skall.....? Hvor ofte er det vanlig at en reke "tar av seg skallet"?
Hvordan skal jeg forklare dette?
Nei, de som vet skjønner kanskje hva jeg mener.
Har hver dag nå funnet tomme reke skall, ser ikke ut som en død reke heller, ligger bare igjen ett hvitt skall, helt tomt.....
Noen som kan hjelpe?
Postet 19.08.07 kl 22:23
Postet 19.08.07 kl 22:27
Postet 19.08.07 kl 22:39
Postet 19.08.07 kl 22:42
Endret: 19.08.07 kl 22:58
Kalk?
Skyter inn et lite spørsmål jeg da. Kunne det være gunstig å ha en sånn kalksten i vannet? For skallets skyld?
Postet 19.08.07 kl 22:51
Postet 19.08.07 kl 22:58
Alle reker og krabber (sikkert også hummer og kreps) bytter skall etterhvert som de vokser.
Etter skallbyttet er de ganske sårbare, da det nye er temmelig tynt.
Det er derfor ikke noe unormalt at voksende reker bytter ham. Det er forøvrig stort sett bare ganske store rekers skall en ser noe til i ett normalt rekekar, småtassenes skall har i alle fall jeg tilgode å se
Kalkstein, tja, til de arter som krever noe hardhet\ høy Ph i vannet, her kan dette sikkert være kjekt. Ser ikke det helt store behovet hos meg i alle fall
Etter skallbyttet er de ganske sårbare, da det nye er temmelig tynt.
Det er derfor ikke noe unormalt at voksende reker bytter ham. Det er forøvrig stort sett bare ganske store rekers skall en ser noe til i ett normalt rekekar, småtassenes skall har i alle fall jeg tilgode å se
Kalkstein, tja, til de arter som krever noe hardhet\ høy Ph i vannet, her kan dette sikkert være kjekt. Ser ikke det helt store behovet hos meg i alle fall
Postet 20.08.07 kl 10:34
Kjøpte noen Mountain Rock-reker for et par måneder siden. Den ene skiftet skall første natta i nytt akvarie. Det har ikke skjedd noe mer med de til nå.
Nå har den ene reka plutselig fått en mye mørkere farge. Kan det være et tegn på at nytt skall er på vei? Har sett at skall på kreps ofte er veldig lyst når det er ferskt.
Hadde vært utrolig kult å se den skifte skall
Nå har den ene reka plutselig fått en mye mørkere farge. Kan det være et tegn på at nytt skall er på vei? Har sett at skall på kreps ofte er veldig lyst når det er ferskt.
Hadde vært utrolig kult å se den skifte skall
Postet 20.11.07 kl 18:36