Eplesnegler og skall

Har kjøpt meg noen nye eplesnegler, de har fryktelig dårlig skall
Kan dette rette seg opp gjen når de får rett vannverdier?
Noen er voksne, andre er veldig små.
Den ene av de små var så hullete at den lot jeg vandre til fiskehimmelen....

Vil det skallet de har nå (som er veldig dårlig) bli bedre hvis de får mye spinatblader,agurk, squash, kalk + gh-salt i vannet?

Syns veldig synd på disse nyankomne og vet ikke hva som vil være best for dem.
Nei, skader på skallet er permantente. Siden skader er mer eksponert for forvitring enn helt skall, er det ofte en temmelig verdiløs snegl.
Skaden kan noen ganger repareres, dersom det er biter som mangler.
Lim på biter av skall, f.eks fra døde snegler, eller andre snegler\skjell uten alt for skrikende farger (blåskjell på eplesnegler er bøtt øgly).
Lim med superlim.

Det beste er imidlertid å bruke Aquamedic Reef Construct. Dette er ett pastabassert epoxyprodukt, som herder under vann. Ikke en håpløs farge, i forhold til vanlige eplesnegler.
Sneglen tas ut, og skallet renses lett med rent vann. Tørk med en fille. Bland litt pasta, som etter blanding presses ut til en liten skive. Press på hullet, sett sneglen tilbake.

Det eneste ut over det å reparere skadene du kan gjøre, er å sørge for at det er lite som i ettertid kan påvirke skallet.
Vannets Ph bør være på minst 7, og Gh på minst 6.
Kalsiumrik kost, vil være med på å styrke videre husbygging, men har ikke noe å si for det som allerede er bygget.
Hvis jeg har skjønt deg riktig så er ikke denne sneglen verdt no, men kan etterkommere av denne skjøre skapningen få bra skall?
Mener hvis jeg setter denne sneglen i avl, vil barna få bra skall hvis jeg legger forholdene til rette?

Legger ved bilde av den ene, så du/dere skjønner hva jeg snakker om.
Det er få huller her, som går gjennom skallet. Det er derfor ikke kritisk for sneglen ennå.
Men verdt noe, det syntes jeg ikke den er.

Hvordan skallet ser ut på foreldrene, spiller ingen rolle for hvordan det blir utseende på avkommet. Skallet er på disse sterkt, og vil under riktige forhold være sterkt resten av livet
Tilfeldig bekjentskap
© K. S. Cummings
Reklame for plussmedlemskap