Eplesneglene mine liker seg ikke...

Hei!
Jeg fikk 8eplesnegler på Søndag, og de virka helt friske og føyk rundt hele kvelden. Men på mandag var alle helt stille! 4 lå på bunnen og hadde "lukket seg", mens de andre 4 hang rett under vannoverflaten(på glasset). Sånn var de hele dagen. Så uttover ettermiddagen flyttet jeg de fra 180l, til en 63l(og èn i 10l). Der så det ut som de begynte å "åpne seg", og snegle seg litt rundt igjen, men ikke så altfor aktive. Håper det kommer til å gå bedre etterhvert!

Har og hatt 3 eplesnegler før, men de var mindre, og de døde nesten før de rakk å komme oppi akvariet! De bare snegla seg litt rundt, og la seg til å råtne... =(

Noen som vet hva som er galt? Er det bare jeg som ikke klarer å ha eplesnegler? Jeg har jo sandnegler, og pestsnegler(ikke i 180l)...
Dere har vel brønnvann? Har du målt vannverdiene i det siste?
Gry
Dere har vel brønnvann? Har du målt vannverdiene i det siste?

Borevann... Vet ikke om det er det samme jeg men, nei har ikke målt i springen, men i akvariene er de fine!;p Husker ikke tallene...
Ikke noe salt i vannet, håper jeg?
Dyrehagen
Ikke noe salt i vannet, håper jeg?

Nope! ikke noe annet enn vann i mitt vann!;p
bruker du varmvann fra springen? Eplisene tåler ikke kobber. Heller ikke medisiner...
Det kan være så enkelt som at sneglene sliter med å tilpasse seg. Det er ikke mange timene de har hatt i karet.

Potensielle faremomenter:
-Varmtvann fra bereder. Uegnet for det meste, spesielt snegler.
-Høyt innhold av metaller i vannet. Borrevann\ brønnvann kan være lumske greier. Se om aquasafe har noen effekt.
-Klorider i vannet, enten fra salt, eller gh-salt
-Feile vannverdier. Kontoller selv om du har gjort dette for en tid siden. Vannverdier kan endre seg!
Tilfeldig bekjentskap
© MC Darup
Reklame for plussmedlemskap