Hvordan ser eggklasene til skivesnegler eller damsnegler ut?

Noen som vet hvor skivesneglene helst legger egg, og hvordan eggklasene ser ut?
Jeg har et kar hvor det bare har vært planter, noen gamle bjørkekvister (fant i et vann), to små eplesnegler og selvfølgelig disse pestsneglene som jeg takket være tråden om bilder av pestsnegler oppdaget var skivesnegler og ikke damsnegler som jeg trodde (jo, forresten, jeg fant EN damsnegle også, så det KAN være den!)

I dag da jeg skulle skifte vann, så jeg at øverst på noen av disse bjørkekvistene så var det en ring av en lysbrun gelé. (Kvistene står vertikalt i karet, som en liten "skog", og denne geléen var nok like oppunder vannoverflata.
Sett i lys av at det for to dager siden plutselig bare VRIMLET av bittebittesmå snegler (skivesnegler) oppi der, lurer jeg på om det kan være rester av eggklasene jeg fant?
Brunfargen kan ha smittet fra kvistene, de farger av litt i vannet.

Mannen har tatt med kameraet på jakt...

Jeg spør fordi jeg plutselig ble bekymret for om det kunne være sopp, men det liknet liksom ikke på det heller...
Eggene til alle snegler utenom eplesneglene våre, legges under vann.
Damsnegler, skivesnegler og posthornsnegler legger alle eggene i "snørrklatter" med hvite prikker, under vann. Hos meg har alle artene lagt eggene i en gel som er transparent, med hvite prikker.
Men ser ikke bort i fra at denne geleen kan bli misfarget, så nøye har jeg ikke studert jæ....skapen
De ligner slike slimklyser, men kan ikke huske å ha sett farge på slimet... Tror klysa blir prikkete når det nærmer seg klekking...
Takk for svarene, trofaste orakler!

Misfargingen regner jeg med kommer fra treverket, det farger av en del. Og siden det dukket opp en vrimmel av skivesneglebebiser for et par dager siden, antar jeg det forklarer mangelen på hvite prikker i slimet. Det kunne faktisk se litt ut som det gørret som blir liggende igjen etter at froskeegg klekkes?

Det virker faktisk som at de to eplesneglene i karet har gasset seg skikkelig med skivesneglebebiser, kan det stemme? Det var sikkert 50 småkryp der for to dager siden, og i dag fant jeg bare TO som jeg skvisa! FLINKE eplesnegler!

Da regner jeg saken som midlertidig oppklart, dersom ingen nye momenter dukker opp innen rimelig tid.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap