klarer rekene seg bra uten mye lys i noen dager?

jeg har tenkt å ha mindre lys i rekebollen min i noen dager PGA algene, jeg skal kanskje begynne å ha mindre lys.

vil kirsebær rekene klare seg bra da?

jeg har luftpumpe.
noen felre som kan bekrefte at de klarer seg i flere dager uten lys?
Inaktiv bruker
Hva er det slags kirsebærreker du har som ikke spiser alger..? :p
Kansje det er BGA han har fått :o Men uansett så står det sikkert rundt omkring at disse rekene skal ha mye lys , men det er nok kun for å få en grei algevekst som de kan spise. Tror rekene i seg selv bryr seg fint lite om det er mye lys eller ikke så lenge de får noe å spise :P
Inaktiv bruker
Klart, rekene klarer seg fint noen dager uten lys.. Når rekene blir sendt med posten er det jo mørkt, og det kan jo ta en del dager av og til..
Rekene trenger ikke lyset. Du kan ha det av noen dager hvis det er nødvendig, men i et reke-kar bør man faktisk ha en del algevekst så rekene får lov å spise det. De lever av den slags.
ja, men jeg har hatt litt for kraftig lys noen steder og der er det veldig mye alger, men jeg kan se noen stder at de har spist.

nå som jeg skal mørklegge bollen så har de masse alger fra før av som de kan spise på. jeg har uansett matet dem med reke mat for noen dager siden.

er det nødvendig å ha luftepumpen på hele tiden når det er mørkt? den tar 100 L i timen.
Inaktiv bruker
Det spørs om du har filtrering som drives av luftpumpen.. Om du har dette MÅ den være på..
Hvorfor skal du egentlig slå den av? Om du har den på konstant ellers er det jo ikke vits når du skal mørklegge karet..

Ang algene, jeg ville skrapet vekk algene som er på glasset, for så å kutte ned litt på antall timer lyset står på..
er ingen filtrering, bare en pumpe som blåser luft. ingen reker har død til nå og jeg har hatt dem i ca en måned.

jeg bytter jo vann også da.
hm, bare en pumpe som blåser luft? og kanskje vi kan se noen bilder? er intressert i denne bolla di.
når jeg mørklegger mine rekekar ( ikke pga alger, men pga jeg reiser bort o.l) når jeg slår lyset på igjen så er alltid nesten alle rekedamene med egg, vet ikke hvorfor, men det er slik med både kirsebærrekene og krystallrekene mine
tiger alexander
hm, bare en pumpe som blåser luft? og kanskje vi kan se noen bilder? er intressert i denne bolla di.

mener du jeg skal ha en pumpe med filter som gjør rent?
Inaktiv bruker
Absolutt.

Denne kan du koble på luftpumpen din
Torjus Knutsen
Absolutt. [URLBLOCK1] kan du koble på luftpumpen din

får gjøre det om jeg bestiller der igjen.

jeg mener at noen her sa at jeg ikke trengte noe slikt, men jeg er ikke sikker.
Du må jo ha noe som fjerner avfallsstoffer fra vannet, så det er bare å bestille med en gang. Hvis ikke kan du ende med stor rekedød da de er følsomme for nitritt o.l.
Judosola
Du må jo ha noe som fjerner avfallsstoffer fra vannet, så det er bare å bestille med en gang. Hvis ikke kan du ende med stor rekedød da de er følsomme for nitritt o.l.

men før det skjer, klarer de å fjerne noe av det som vil lage disse stoffene selv?

faen dette var irriterende, jeg trodde at det skulle gå bra uten sirkulasjon, og bare vannskifte.
altså, om du bare har en luftpumpe nå som står og bråker med en brusestein så er det egentlig bortkastet. du klarer deg med vannskifter, men rekene kommer til å ha det mye bedre med et luftfilter til så lite som bare 30 .. det vil utgjøre et hav av forskjell i den lille bollen.
tiger alexander
altså, om du bare har en luftpumpe nå som står og bråker med en brusestein så er det egentlig bortkastet. du klarer deg med vannskifter, men rekene kommer til å ha det mye bedre med et luftfilter til så lite som bare 30 .. det vil utgjøre et hav av forskjell i den lille bollen.

faen da har jeg missforstått

men jaja, jeg vil ikke bestille fra webzoo hvis jeg bare skal ha den tingen, frakten er jo dyrere en selve varen.

dette selges vell i butikk? hva kalles det, og kan noen forklare meg hvordan det funker? styres den av en vanlig luftpumpe?

til sist må jeg bare spørre om luftpumpe i det hele tatt er nødvendige?
Luftpumpene er nødvendige til å drive luftfilteret.
Hva har du i bunn? Sand eller grus? Har du grus, så kan du prøve luftdrevet bunnfilter, men dette funker ikke med sand. Et luftdrevet bunnfilter skjemmer ikke utseendemessig, da det kun er stigerøret som synes. Det finnes faktisk dekor som man kan tre utenpå stigerør for å få dem helt usynlige.
Ellers finnes det slike bokser man kan putte filterwatt i, eller luftdrevet svampefilter. Sistnevnte er mest synlig.
Du får tak i de to første filterne i butikk, og de er dyrere enn på nettet, men ikke mye dyrere.... 50-60 kroner, kanskje?
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap