Rekedød

Hadde i ti fine røde krystallreker i karet mitt på jobben i går. I dag plantet jeg Utricularia graminifolia og Hemianthus micranthemoides for å fylle ut for- og mellomgrunn i akvariet. Kort tid etterpå begynner rekene å slite. Tror de er i ferd med å stryke med hele gjengen. Forsøkte å bytte en del vann og ha oppi noe "Tetra Easy Balance" som jeg hadde stående (noe lignende "Aquasafe"), men har ikke sett noen forbedring. Betalte en del for de rekene der for å si det sånn + at det ikke er så gøy å kverke rekene sine. Så det her synes jeg er kjedelig.

Tror ikke det er selve plantene som er årsaken, men kanskje det fulgte med noe sneglemiddel eller noe med dem? Eller kanskje det var vannet som var av dårlig kvalitet (karet står på jobben, Veritas på Høvik).

I fremtiden tror jeg at jeg skal bruke "Aquasafe" til kar der jeg har reker. Skal vel binde opp tungmetaller osv. Noen som har noen innspill her?

Planter som dreper reker? Eller vannkvalitet til rekekar?
Det er vanskelig å si hva som var grunnen, men....
har du plantegjødning i bunnsubstratet der du plantet disse nye plantene? Kan du ha rotet opp en del avfalls- og plantegjødningsstoffer i samme slengen under planting?

Det er ting som tyder på at reker, og spesielt røde krystallreker, er ømtålige for plantegjødning. Rekeeksperter sier at man aldri skal gi plantegjødning i de karene man holder røde krystallreker.

Vanlige kirsebærreker ser ut til å være mer hardføre på det området, og jeg har gjødslet nå og da i karene jeg har den rekearten. Men aldri i karet med røde krystallreker...det tør jeg ikke.
Nope
Jeg har ikke hatt oppi noe spesielt. Har også fire amanoreker i det karet. Ett par av dem ser også ut til å slite litt, men ikke alle. Rotet jo opp en del grums på bunnen, men har ikke noe næring i substratet. Det eneste jeg rotet opp var biologisk grums.
Eneste forklaringen jeg kan komme med, er at plantene har ført med seg ett eller annet giftig. Det skulle ikke være noen annen mulig grunn her.

At du har tilsatt easy balance spiller ingen verdens rolle. Dette er ett skikkelig fake-produkt, som ikke gjør noen verdens ting.
Aquasafe tror jeg heller ikke har noen effekt.

Selv ville jeg rett å slett byttet ut store mengder vann - selv om CRS-rekene trives best med få og små vannbytter.
Vannbytte
Har allerede tatt ett vannbytte på 30-40%.

Men da prøver jeg ett til på ca. 50% Drastiske tiltak må vel til...
Mest hardføre?
Hvilker reker tåler egentlig mest? Amanorekene synes jeg har vært enkle. Derimot har jeg klart å kverke både krystallreker og kirsebærreker nå.
Ingen merittliste å være stolt av akkurat...

Takashi Amano gjødsler jo rikelig i sine kar og de japonicarekene klarer seg bra der.

Plantenæring liker de ikke, vannbytter liker de ikke. Er egentlig reker egnet til plantekar? Har unngått plantenæring. Har også vært mer sparsom med vannbytter enn jeg ellers ville vært. Likevel ender jeg opp som "Den stora rekedödaren".
Jeg har ikke allverdens reke-erfaring Men hos meg synes jeg det nesten er vanskelig å kverke kirsebærreker...

For eksempel, hver gang jeg tømmer og rengjør et av de utvendige Eheim-filterne, så finner jeg minst 50 reker i dem! Der lever de, i mørket og gjørma og den sirkulasjonen, og ser absolutt ikke ut til å ha det noe verre enn de som spankulerer rundt i akvariene...
Nå er det jo ikke akkurat hver måned man renser et slikt tønnefilter, kanskje en gang i halvåret, så rekene har faktisk vært der inne temmelig lenge før jeg får dem ut. Likevel er populasjonen av kirsebærreker i filterne nesten like stor som i akvariet, kan det virke som noen ganger
Svarer litt sent, men jeg fikk utsletta hele rekebestanden min engang etter kjøp av planter! Amanorekene hadde faktisk hoppet ut av karet i fortvilelse for de fant jeg på golvet. 60 kirsebærreker var døde. En like fortvila Eva gikk tilbake til butikken for en forklaring. Joda, ganske riktig, så peiser de snegledrepende middler i plantekara og dette tålte ikke rekene,selv om jeg skylte planten godt. Så kjøper ikke inn planter fra butikk og bruker direkte i kar med reker flere ganger nei. Sinna meg klarte å slenge utav meg at det burde være en advarselsplakat på plantakara, og damen bak disken ble litt satt ut gitt,huff :P
Det var utrolig bra du fortalte, Eva!
Der kom det en advarsel mange akvarister kan ha stor nytte av. Jeg kommer iallefall til å huske på dette nå.

Så reker tåler altså ikke snegledrepende midler selv ikke i utrolig små konsentrasjoner...ojoj. Du skriver jo at dine døde til tross for at du skyllte plantene først, så det må ha vært uhyggelig lite sneglegift de ble utsatt for.

Jeg ville nok tenkt meg om to ganger før jeg puttet sneglegift i et kar uansett (jeg har aldri brukt det), men dette ble jo bare enda en grunn til å ikke bruke slike kjemikalier i bekjempelsen av pestsnegler.
Da må nok selv jeg revurdere planene om å kjøpe planter i morgen Eller i alle fall tenke litt annerledes, slik at jeg kan sette plantene til avgifting (hmm, skillsmisse?) i ei bøtte eller noe noen dager.
Dessverre har eg ikke sett tråden før nå ellers vulle eg har svart tidligare. Atle svarte eg tidligare per mail.
Dåke har heilt rett og hvis man vil ha suksess med rekene er det nesten allerallerallerførste regel:

IKKE SETT NYE PLANTER (som er kjøpt fra butikk) DIREKTE I REKEAKVARIET!!!

Mange planter som blir solgt i butikken har blitt drettet i drivhus før og det betyr over vann (emers). Man kan ser det veldig godt på Echinodorus arter, som vil mister alle gamle blad når man har kjøpt de og man er ofte litt overrasker at nye blad ser helt annerledes ut. Ooops! Hos plantegrossister er det rutine å bruke giftstoffer mot parasitter (ikkje kun sneglegift...). Derfor ser jo plantene i butikken så fine ut. Ooops!
Mange rekeenthusiaster i Tyskland måtte erfare det samme som Atle. Egentlig skulle alle, som vurderer rekehold lese tråden her.
Eg kjøper ikkje planter i butikken lenger. Kun hos privat. Faren her er selvfølgelig at man får planarier, pestsnegler etc. men det kan eg i alle fall akseptere i forhold til rekeforgiftning.
Ja, det var en trist historie, Atle. Eg håper, nye rekene dine har kommet over bra til deg og at du har nå litt meir flaks med dei.

Fra i morgon er eg to veker i Tyskland på ferie. Og tilfeldigvis har eg to akvarier, som kjører inn siden to veker. Plass for to "nye arter", som heter Yellow Shrimp og Blue Pearl. Det blir spennende.
Tenkte også på stoffer fra plantene. Min lokale butikk bruker bl.a. kobbertilsetning i vannet slik at snegler tar kvelden - funker ikke alltid, fikk med snegler sist jeg kjøpte planter derfra. Det blir jo alltid med en del/noe vann på planten fra butikken, så litt gift følger med. Godt å vite at man ikke skal sette ut direkte dersom det er reker i karet - det var nytt for meg!

Vil jo anta at planter som har stått en periode (noen uker) i et plantekar vil være tilpasset og fri for gift - men det er en ren antagelse.
Begynner fasken tute meg å bli skeptisk til hele plantekjøpet, jeg... Blir i alle fall karantene på plantene i ett par uker, med daglig 100% vannbytte.
Og som Michael; å kjøpe planter privat er vel det beste. Både med tanke på kvalitet, hva en får med av uønskede ting, og ikke minst prisen.
Bare kjipt at kong vinter plutselig dukka opp...
Du kan få avleggere av meg, Frank, men da må du sikkert komme å hente dem. -På grunn av kong vinter, altså

Rettelse: Du kan få avleggere av plantene mine ;P
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap