rekene vil ikke være på javamosen.

jeg tok ganske mye java mose nedi bollen min nå nettop, men det virker som om rekene ikke liker mosen.

kan jeg ha tatt for mye? vil mosen vokse om jeg bare setter en i en oppskjert brusflaske med mye lys?
bolle?
Rekene vil nok tusle litt rundt omkring. Mosen blir kanskje mer interessant etter hvert.
Hva slags reker har du? (bare nysgjerrig)
altså, reker vil aldri hoppe rett på javamose som om det var mat. de kommer nok tuslende etterhvert.
jeg har kirsebær reker. har sett noen som har vært litt på mosen, men hoppet av den.

er det bare reke damene som blir virkelig røde? blir ikke hannene røde? jeg kan kun se ei som er rød, hun har også egg på ryggen. de andre er gjennomsiktige med en tynn rød stripe.
Rekene oppholder seg i mose av to grunner:
For å finne noe å beite på, og for å ha steder å gjemme seg.
Når mosen er ny, er det lite alger og småtteri de kan ete i denne, og da er den ikke særlig interresant. De har heller ikke allverden av fiender i bollen, og behovet for å gjemme seg er da ikke alt for stort
Jentene blir vanligvis mye rødere enn guttene. Legger ved noen bilder her så du kan se forskjell.
Letteste måten å skille kjønn på er vel at jentene enten er gule i nakken, eller bærer på egg.

Bilde 1 : Han (på snegletur)
Bilde 2 : 2 huer, den bakerste er litt blassere i fargen som du ser. På bildet bærer hun fortsatt på 3 egg, så det er helt klart en hunreke :o)
Bilde 3 : Samme reke som den bakerste på bilde to, her bilde av eggen
hmm, jeg får gi dem litt tid til å venne seg til den.

artig det bilde med hannen på snegletur xD mine hanner er ikke så røde enda.

på bilde nr 2, den rødeste, er det gul/oransje i nakken ubefruktede egg?

takk for svar!
naits
på bilde nr 2, den rødeste, er det gul/oransje i nakken ubefruktede egg?

Ja.
Tilfeldig bekjentskap
© Tobias Olsen
Reklame for plussmedlemskap