Pestsnegler tar over, hvordan blir jeg kvitt disse?

Hei jeg har snegler i akvariet og tror det er pestsnegler. ''Rydder'' akvariet for snegler en gang i uka, men de går ikke bort. Hva skal jeg gjøre???
Jeg har også noen sånne.. krydde av dem før.. jeg bare drepte dem vær gang jeg skiftet vann :P
jeg har hørt at kirsebær reker spiser eggene deres, og at klorreker spiser selve sneglen, men er ikke sikkert.
Du kan kjøpe praktbotia de rydder opp vettu, men da er problemet om du har fisk som ikke kan gå med praktbotia for det er mange fisker som ikke kan det
Snegler i akvariet er dessverre noe man må leve med. Det finnes å få kjøpt midler som tar livet av dem, men det anbefales ikke. Midlene kan være skadelige for andre levende ting i akvariet, samt at man fort kan få dårlig vannkvalitet med massevis av snegler liggende og råtne i akvariet etterpå. Det beste tipset er kanskje å bli kjent med en som har kulefisk? Vi vil gjerne ha dem, og sliter med å få nok. Det nest beste tipset er å anskaffe noen botiaer (de spiser snegler). Det tredje beste tipset er å bare fortsette med å pelle dem ut hver uke.
DahAquaMan
Du kan kjøpe praktbotia de rydder opp vettu, men da er problemet om du har fisk som ikke kan gå med praktbotia for det er mange fisker som ikke kan det ;)

Denne er jeg enig med deg om, Praktbotia synes dette er lørdags snack vettu=)
Det stemmer ikke at kirsebærreker eter eggene til pestsnegler. Det hevdes at eplesnegler gjør dette, men det er mer enn hva jeg har erfart.

Redusert mengde restfôr vil gi dårligere forhold for sneglene, med færre snegler som resultat. De du ser, plukker du enten ut eller skviser.
Syntes det er alt for mange som kaster en botia i karet for å gjøre jobben. Det er ofte en uheldig løsning for fisken, da botia er fisk som trives best i grupper, og som gjerne med tid og stunder vokser seg store og feite.
Takk
DahAquaMan
Du kan kjøpe praktbotia de rydder opp vettu, men da er problemet om du har fisk som ikke kan gå med praktbotia for det er mange fisker som ikke kan det ;)

Takk for tipset!
Synst det er mange som klager på snegler i akvariet Er det ikke på tide at noen starter utleie på botiamobs
Frank Angell
Det er ofte en uheldig løsning for fisken, da botia er fisk som trives best i grupper, og som gjerne med tid og stunder vokser seg store og feite.

Akkurat størrelsen på botiaen, kommer vel an på arten. Praktbotia blir ganske store, ja. Selv har jeg noen rakkarer av polka-dot-botiaer. Mange botiaer blir bare halve størrelsen av praktbotiaene.
Frank Angell
Det stemmer ikke at kirsebærreker eter eggene til pestsnegler. Det hevdes at eplesnegler gjør dette, men det er mer enn hva jeg har erfart.

Hei!
frank, du har langt mere erfaring enn meg, men jeg kjøpte selv 2 eplesnegler når jeg hadde et snegleproblem, og pestsneglene var vekk i løpet av 24 timer! (de var fortsatt i karet, men "gjemte" seg umiddelbart). etterhvert har det vært en unormalt lav spredning av snegler, så eplesnegler kan definitivt løse problemet i noen tilfeller.
Jeg kjøpte pakistanbotia, både fordi de er skikkelig stilige og fordi de spiser snegler (+ at de ikke blir på langt nær så store som praktbotia). Rett etter jeg slapp dem oppi karet hørte jeg klikkingen fra kjevene deres, og siden det har jeg ikke sett en eneste pestsnegle

Eplesneglen min hadde ikke noen som helst effekt på pestsneglene.
Jeg ble innvadert av pestsnegler i et kar på 222 liter, etter et plantekjøp. Og etter en stund også i 116 literen - da jeg klarte bringe "smitten" over hit. Jeg var fersking og forstod ikke hvor ille dette skulle bli da jeg registrerte de første sneglene. Men det ble ille, de satt overalt etter noen måneder. Jeg fikk ingen problemer med vannverdiene. Men det estetiske inntrykket av karet ble etterhvert kraftig redusert i mine øyne.
Jeg kjøpte sneglemedisiner - men tok dette aldri bruk. Det fantes så mange advarsler at jeg ikke våget.

Jeg ble nesten kvitt sneglene i begge akvariene etter en iherdig innsats over tid. Hver eneste dag fjernet jeg alt av snegler jeg kunne se ved å plukke dem ut for hånd.
Ved hvert ukentlige vannbytte løftet jeg opp røtter og steiner og skylte disse under varmt vann i springen ved hjelp av en børste - der satt alltid snegler gjemt på disse tingenes undersider.
Til det største karet kjøpte jeg Praktbotiar. Til det minste Dvergbotiar. Disse passet inn i mine akvarier.
Jeg husker ikke lengre hvor lang tid det tok. Men iallfall, etter å ha arbeidet slik over lengre tid ble jeg nesten kvitt de uønskede sneglene. De få sneglene jeg innimellom så, var så ubetydelige at de ikke var noe problem lengre.

Om det er botiane eller min plukking som gjorde utslaget vet jeg ikke, men jeg har tro på at det er en kombinasjon av dette. Det er mulig å få sneglebestanden under kontroll. Det tok mye tid opg innsats. Men det var det verdt.

Stripet sjokolademalle=ingen snegler
Det er i hvert fall vår erfaring. Har ikke hatt snegleproblem i karet hvor vår elskede Sjokkis bor. Ulempen er at sjokolademallen også spiser en del små fisk. Og at han spiste alle eplesneglebarna vi en gang kjøpte.... Da lå han og vagget på den store magen sin og var veldig fornøyd med serveringen han fikk.
indisk kloreker spiser også pestsnegler.
Pestsnegler er nok noe man må lære seg å leve med. Før eller siden har de fleste fått invasjon av disse. Men man kan til en viss grad "styre" antallet. Både med mengden mat og typen mat man gir til fiskene.
Fòrtabletter som søler fælt og går i oppløsning gir mere rester til sneglene, som svarer med å øke dramatisk i antall.

Pestsnegler irriterer meg også, men så lenge de ikke er plagsomt mange, så har jeg akseptert deres tilstedeværelse. Og sant å si; de gjør jo ingen skade, tvertimot. De spiser matrester, råtnende planterester og alger. Det er det de lever av.
Mvjnz
Eplesneglen min hadde ikke noen som helst effekt på pestsneglene.

Da viser dette bare hvor forskjellig det kan være fra kar til kar! Jeg har nemlig ingen problemer med pestsnegler etter at 2 stk eplesnegler kom i hus.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap