- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Vil bli kvitt uønskede snegler
Vil bli kvitt uønskede snegler
Inaktiv bruker

Jeg har den siste tiden oppdaget mange snegler i akvariet mitt. Har fått tatt noen, men mange er så små at det å grave etter de blir vel et pes. Hva kan jeg bruke for å ta disse? Vil helst slippe å bruke reker eller andre snegler. Har lest her at botia er en fin sneglespiser, så kan jeg da bruke de?
Postet 10.10.07 kl 10:21
Botia er fine sneglespisere, ja. Men husk at det finnes mange fine botiaer, ikke bare Praktbotiaen, som egentlig blir litt for stor (ser i profilen din at du har en 96 liter). Praktbotiaen vokser riktignok sakte, men hvorfor bare satse på den, når det finnes så utrolig mange fine botiaer?
En personlig favoritt hos meg er Pakistanbotia Den blir ikke så stor, og bare se hvor flott mønster den har i svart og hvitt! Angrer som en hund på at jeg ikke kjøpte de den gangen jeg så dem i en lokal zoobutikk, for det er dessverre ikke så ofte de har den inne. "Alle" tar inn bare Praktbotiaen, og den er jeg møkklei!
Men det er smak og behag. Bare tenk litt på størrelsen på akvariet før du velger botia, det kan være lurt. De trives nemlig best i grupper, og en gjeng store Praktbotia blir nok litt for voldsomt i en 96 liter.
En personlig favoritt hos meg er Pakistanbotia Den blir ikke så stor, og bare se hvor flott mønster den har i svart og hvitt! Angrer som en hund på at jeg ikke kjøpte de den gangen jeg så dem i en lokal zoobutikk, for det er dessverre ikke så ofte de har den inne. "Alle" tar inn bare Praktbotiaen, og den er jeg møkklei!
Men det er smak og behag. Bare tenk litt på størrelsen på akvariet før du velger botia, det kan være lurt. De trives nemlig best i grupper, og en gjeng store Praktbotia blir nok litt for voldsomt i en 96 liter.
Postet 10.10.07 kl 10:24
Endret: 10.10.07 kl 10:27
Inaktiv bruker

Så flott pakistanbotiaen er da!! Jeg tenkte litt på sebrabotia, den også er vel av den litt mindre typen? Kan aldri tenke meg de har pakistanbotia her i hønefoss. Er bare en dyrebutikk her, så utvalget er deretter.
Postet 10.10.07 kl 10:32
Praktbotiaen er en ivrig sneglespiser ja, men som Mona sier. Karet ditt er litt for lite for en "stim" med praktbotiaer. Du kan legge et friskt salatblad i et hjørne. Fest det gjerne med en sytråd eller lignende. Her vil sneglene etter hvert samle seg. Bare fjern bladet etter noen timer. Bytt det ut til du oppnår ønsket effekt.
Postet 10.10.07 kl 10:36
De kan bestille for deg, vet du
De har den nok muligens på listene fra leverandøren sin. Bare spør, så ser de etter med en gang, og kan svare om de kan bestille den arten til deg.
Alle butikker gjør det på forespørsel.
De har den nok muligens på listene fra leverandøren sin. Bare spør, så ser de etter med en gang, og kan svare om de kan bestille den arten til deg.
Alle butikker gjør det på forespørsel.
tratraSå flott pakistanbotiaen er da!! Jeg tenkte litt på sebrabotia, den også er vel av den litt mindre typen? Kan aldri tenke meg de har pakistanbotia her i hønefoss. Er bare en dyrebutikk her, så utvalget er deretter.
Postet 10.10.07 kl 10:38
Postet 10.10.07 kl 10:45
Inaktiv bruker

Jeg kan jo prøve med salatblad, funker ikke det så hører jeg med de i dyrebutikken ang bestilling av fisk. Hva slags snegler kan dette være da? De er brune, gørrkjedelige å se på hehe =0)
Postet 10.10.07 kl 10:49
Postet 10.10.07 kl 11:15
Inaktiv bruker

Ok, ser ut som den ja. Snegla formerer seg tydeligvis utrolig fort! Derfor skal de ut av mitt akvarie, ellers så er det vel en bataljon og vel så det før jeg vet ordet av det..........
Postet 10.10.07 kl 11:23