- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Trenger hjelp med Rød krystallreker..
Trenger hjelp med Rød krystallreker..
Hei alle sammen..
Jeg har prøvd å lese meg litt fram her, men det er ikke så enkelt og har enda noen spørsmål. Nå tenker jeg meg at jeg skal på masse yngel på dem så.
Hvilken grus burde brukes til rekene, lys eller mørk? Grov eller fin?
Hva burde jeg fore med?
Hvilke vanntilsettningsmidler skal brukes? (og ikke brukes)
Hvilke planter bør jeg ha i karret?
Og er det best å ha dem alene, uten fisk, med tanke på oppdrett?
Hvor mange bør de være for å trives?
Håper på mange gode svar, siden det er så mange kunnskapsrike her inne..
Jeg har prøvd å lese meg litt fram her, men det er ikke så enkelt og har enda noen spørsmål. Nå tenker jeg meg at jeg skal på masse yngel på dem så.
Hvilken grus burde brukes til rekene, lys eller mørk? Grov eller fin?
Hva burde jeg fore med?
Hvilke vanntilsettningsmidler skal brukes? (og ikke brukes)
Hvilke planter bør jeg ha i karret?
Og er det best å ha dem alene, uten fisk, med tanke på oppdrett?
Hvor mange bør de være for å trives?
Håper på mange gode svar, siden det er så mange kunnskapsrike her inne..
Postet 17.10.07 kl 16:57
Mose er nok nest for rekene, de gjemmer seg der. Yngel finner mat der og det gjør foreldrene også.
Fòring kan holdes minimalt, jeg har gitt reke-fòr. Eller litt flakfòr.
Tror rekene gir blaffen i fargen på grusen
Ja, de fleste fisker får de bittesmå ynglene i munnen = mat.
Reker er sensitive for jern mener jeg å huske. Så plantenæring er visst fy.
Postet 17.10.07 kl 16:59
Rekene kan godt holdes på sandbunn. Jeg synes det ser ut som om de trives best med det egentlig, for da sitter de gjerne på bunnen og triller sandkorn mellom de bittesmå klørne sine og renser dem for matpartikler
På grus derimot, blir jo bunnlaget for stort, grovt og tungt til at de kan løfte og snu på det.
At man har noen levende vesener som konstant snur og vender på bunnlaget slik synes jeg er veldig praktisk. Alger o.l. får ikke lagt seg, og bunnlaget ser alltid rent og velstelt ut
Ikke hold dem med andre fisk dersom du ønsker rekeoppdrett, for de fleste fisk ser på rekeyngel som en delikatesse.
Unntaket er vel maller og Corydoras, de klarer ikke få tak i frittsvømmende rekeyngel pga deres "innebygde springfjær" som flukt-mekanisme Jeg har Corydoras sammen med reker i nesten alle kar, og rekene formerer seg i bøtter og spann. Corydorasene forsyner seg ikke av dem.
Rekene setter pris på noen mosedotter å bo i. Der finner de masse småpartikler de kan spise, og der kan de søke tilflukt om de ønsker. Du kan jo feste noe javamose løst rundt en trerot eller to, og ha det som dekorasjon i rekekaret. Evt noen flyteplanter som har røttene hengende ned i vannet.
Utenom det trenger man ikke stort i et rekekar.
Bortsett fra et reke-sikkert filter da. Så velg filter med omhu til rekekaret, ellers har du det bare gående....
Jeg er veldig godt fornøyd med hang-on filtere, for da kan man bare tre på en grovporet svampbit på innsugsrøret, og vips! Så er det trygt for reker.
Ikke gå for det "tre på en strømpebukse" styret på innvendige filtere... den er altfor finmasket, går tett i ett kjør og er et mas å måtte rense hele tiden.
På grus derimot, blir jo bunnlaget for stort, grovt og tungt til at de kan løfte og snu på det.
At man har noen levende vesener som konstant snur og vender på bunnlaget slik synes jeg er veldig praktisk. Alger o.l. får ikke lagt seg, og bunnlaget ser alltid rent og velstelt ut
Ikke hold dem med andre fisk dersom du ønsker rekeoppdrett, for de fleste fisk ser på rekeyngel som en delikatesse.
Unntaket er vel maller og Corydoras, de klarer ikke få tak i frittsvømmende rekeyngel pga deres "innebygde springfjær" som flukt-mekanisme Jeg har Corydoras sammen med reker i nesten alle kar, og rekene formerer seg i bøtter og spann. Corydorasene forsyner seg ikke av dem.
Rekene setter pris på noen mosedotter å bo i. Der finner de masse småpartikler de kan spise, og der kan de søke tilflukt om de ønsker. Du kan jo feste noe javamose løst rundt en trerot eller to, og ha det som dekorasjon i rekekaret. Evt noen flyteplanter som har røttene hengende ned i vannet.
Utenom det trenger man ikke stort i et rekekar.
Bortsett fra et reke-sikkert filter da. Så velg filter med omhu til rekekaret, ellers har du det bare gående....
Jeg er veldig godt fornøyd med hang-on filtere, for da kan man bare tre på en grovporet svampbit på innsugsrøret, og vips! Så er det trygt for reker.
Ikke gå for det "tre på en strømpebukse" styret på innvendige filtere... den er altfor finmasket, går tett i ett kjør og er et mas å måtte rense hele tiden.
Postet 17.10.07 kl 17:26
Endret: 17.10.07 kl 17:30
Postet 17.10.07 kl 18:46
Velg selv fargen. Jeg foretrekker sand, tenk på at rekene skal gå på dette bunnlaget. Ett gruslag med 5mm grus, vil føles som svære steiner i forhold til størrelsen på rekene.kuliHvilken grus burde brukes til rekene, lys eller mørk? Grov eller fin?
Syntes jeg har best utfarging hos rekene med Rådasand.
Gi variert fôr, det er det viktigste. Jeg bruker JBL sitt rekefôr, diskusfôr, bunntabletter etc.kuliHva burde jeg fore med?
Kommer helt ann på kvaliteten på vannet. Jeg holder Gh ganske lav (3-3,5), og kjører med Ph mellom 5 og 7. Denne lar jeg naturlig vandre noe opp og ned gjennom året. Lav Ph ser ut til å gi ett stort overtall av hanreker, og det er vel neppe det mest egnede med tanke på "storoppdrett"kuliHvilke vanntilsettningsmidler skal brukes? (og ikke brukes)
Siden rekene tåler dårlig plantenæring, er det en stort fordel å velge planter som ikke er avhengi av dette i vannet. Selv kjører jeg med flyteplanter og javamose.kuliHvilke planter bør jeg ha i karret?
Helt klart best uten fisk, da det ikke er noen som da eter opp de små etterhvert som de er uforsiktigekuliOg er det best å ha dem alene, uten fisk, med tanke på oppdrett?
Reker liker å leve tett. Hvor mange kommer derfor helt ann på hvor stort karet er.kuliHvor mange bør de være for å trives?
Postet 17.10.07 kl 19:57
Tusen takk for mange fine svar
Her var det mange fine svar..
*Skal ta ut fiskene nå*.. :P
Ja har en rot som jeg prøver å få festet javamose til , noen cabomba og flyteplanter.
Kjøpte meg et nytt akvarie i dag som jeg vurderer om jeg skal ha rekene eller fisk i, de kommer til å leve i 19 eller 27 liter. Hvor mange bør jeg ha da?
Jeg kjøpte også ny grus i dag, det er ikke sand, men veldig fin og småkornet grus, holder det eller bør jeg bytte sekken og heller gå for veldig fin sand?
*Skal ta ut fiskene nå*.. :P
Ja har en rot som jeg prøver å få festet javamose til , noen cabomba og flyteplanter.
Kjøpte meg et nytt akvarie i dag som jeg vurderer om jeg skal ha rekene eller fisk i, de kommer til å leve i 19 eller 27 liter. Hvor mange bør jeg ha da?
Jeg kjøpte også ny grus i dag, det er ikke sand, men veldig fin og småkornet grus, holder det eller bør jeg bytte sekken og heller gå for veldig fin sand?
Postet 17.10.07 kl 20:49
Som nevnt tidligere i tråden så trives reker i kolonier.
Å starte med en gruppe på minst 10 er nok lurt. Jeg kjøpte 10 stk først. Da hadde jeg dem i en 19 liter. Det er nok litt lite, for det er lett å trå feil og risikere å miste hele kolonien hvis noe skjer med vannet i et så lite kar (jo mindre akvariet er, jo større er risikoen for det)
Om det er mulig, så velg helst 27 literen fremfor 19 literen som rekekar, de literne ekstra hjelper jo litt.
I dag har jeg mine røde krystallreker i en 85 liter, som de deler med Corydoras. Nå har det sakte men sikkert begynt å poppe frem bittesmå rød-og hvitstripete reker også
Senere, når man har hatt start-kolonien en god stund og de har formert seg i lang tid, kan du evt spe på med noen få nye utvalgte fra en annen oppdretter, slik at du får blandet inn litt nytt blod i reke-stammen i blant.
Min personlige erfaring er at røde krystallreker formerer seg mye langsommere enn de vanlige kirsebærrekene. Det går tregt, og skal man bygge opp en god koloni bør man ha en god startgruppe, samt god tid
Å starte med en gruppe på minst 10 er nok lurt. Jeg kjøpte 10 stk først. Da hadde jeg dem i en 19 liter. Det er nok litt lite, for det er lett å trå feil og risikere å miste hele kolonien hvis noe skjer med vannet i et så lite kar (jo mindre akvariet er, jo større er risikoen for det)
Om det er mulig, så velg helst 27 literen fremfor 19 literen som rekekar, de literne ekstra hjelper jo litt.
I dag har jeg mine røde krystallreker i en 85 liter, som de deler med Corydoras. Nå har det sakte men sikkert begynt å poppe frem bittesmå rød-og hvitstripete reker også
Senere, når man har hatt start-kolonien en god stund og de har formert seg i lang tid, kan du evt spe på med noen få nye utvalgte fra en annen oppdretter, slik at du får blandet inn litt nytt blod i reke-stammen i blant.
Min personlige erfaring er at røde krystallreker formerer seg mye langsommere enn de vanlige kirsebærrekene. Det går tregt, og skal man bygge opp en god koloni bør man ha en god startgruppe, samt god tid
Postet 17.10.07 kl 20:58
hjelp
Nå har det død 2 av 4 reker i løpet av denne dagen, hva gjør jeg galt?
Har en ph på 7.5, gh på 7 og en temp. mellom 22-25, javamose og andre planter.
Har en ph på 7.5, gh på 7 og en temp. mellom 22-25, javamose og andre planter.
Postet 17.10.07 kl 21:38
Postet 17.10.07 kl 21:49
sjekket nettopp vannet for nitrit, d var kjempefint.
Har ikke brukt salt i vannet nylig, men har også blitt fortalt at det ikke er noe problem å bruke akvariesalt.
Fikk litt javamose på dyrebutikken i går, men ikke de har vært i et yngelkar, ikke plantekar.
gjødsel er også en stund siden det har vært brukt i akvariet.
så nå lurer jeg på, har tatt livet av 5 reker siden helgen, første gangen jeg har kjøp reker, kjøpte 3 på lørdag og 4 i går, har 2 igjen.
Burde jeg gjøre grundig rent akvariet og grus og la det stå tomt en stund med bare planter i før jeg går til anskaffelse av flere reker hvis det ikke går bra med de 2 jeg har igjen??
Har ikke brukt salt i vannet nylig, men har også blitt fortalt at det ikke er noe problem å bruke akvariesalt.
Fikk litt javamose på dyrebutikken i går, men ikke de har vært i et yngelkar, ikke plantekar.
gjødsel er også en stund siden det har vært brukt i akvariet.
så nå lurer jeg på, har tatt livet av 5 reker siden helgen, første gangen jeg har kjøp reker, kjøpte 3 på lørdag og 4 i går, har 2 igjen.
Burde jeg gjøre grundig rent akvariet og grus og la det stå tomt en stund med bare planter i før jeg går til anskaffelse av flere reker hvis det ikke går bra med de 2 jeg har igjen??
Postet 17.10.07 kl 22:04
Postet 17.10.07 kl 22:09
Postet 17.10.07 kl 22:35
Postet 17.10.07 kl 23:05
Postet 17.10.07 kl 23:05
Enten er det noe med vannet du har tilsatt (klor, kobber,etc)
Pynt kan avgi giftstoffer
Nye planter fra butikken kan avgi giftstoffer.
Farget grus kan avgi uheldige stoffer.
Akvariesalt kan inneholde klor.
...Eller... Rekene kan ha vært utsatt for feil vannverdier ved innsetting
eller ... Rekene kan ha blitt svekket av sjokk ved for rask introdusering..
eller...karet er ikke innkjørt ennå, og du har fått ammoniakk?
Vaske alt i karet er ikke løsningen. Hyppige vannbytter er løsningen hvis karet ikke er innkjørt. Når startet du karet?
Pynt kan avgi giftstoffer
Nye planter fra butikken kan avgi giftstoffer.
Farget grus kan avgi uheldige stoffer.
Akvariesalt kan inneholde klor.
...Eller... Rekene kan ha vært utsatt for feil vannverdier ved innsetting
eller ... Rekene kan ha blitt svekket av sjokk ved for rask introdusering..
eller...karet er ikke innkjørt ennå, og du har fått ammoniakk?
Vaske alt i karet er ikke løsningen. Hyppige vannbytter er løsningen hvis karet ikke er innkjørt. Når startet du karet?
Postet 17.10.07 kl 23:18
Postet 17.10.07 kl 23:30
Det har vell stått i et års tid eller noe sånnt..
Har endret gh fra 18 til 7 i dag, kanskje det kan være årsaken?
De første rekene ble intrudusert til et kar med en ph på 5, så det var nokk årsaken der, men den ble justert til 7.5 før disse rekene kom i karret.
Har to igjen nå og får se hvordan det går med dem, i morgen skal jeg sette opp et helt nytt kar som jeg kommer til å ha reker i etterhvert, skal være sikker på at det tilrettelegges for dem på forhånd.
Noe jeg burde huske på med tanke på rekene når jeg skal starte opp et helt nytt akvarie til dem?
Har endret gh fra 18 til 7 i dag, kanskje det kan være årsaken?
De første rekene ble intrudusert til et kar med en ph på 5, så det var nokk årsaken der, men den ble justert til 7.5 før disse rekene kom i karret.
Har to igjen nå og får se hvordan det går med dem, i morgen skal jeg sette opp et helt nytt kar som jeg kommer til å ha reker i etterhvert, skal være sikker på at det tilrettelegges for dem på forhånd.
Noe jeg burde huske på med tanke på rekene når jeg skal starte opp et helt nytt akvarie til dem?
Postet 17.10.07 kl 23:30
Postet 17.10.07 kl 23:34
Siden mulige årsaker kan være kobber og/eller klor i vannet kan kanskje det å tilsette aquasafe hjelpe, da dette binder opp klor og tungmetaller. Det er i allefall verdt et forsøk hvis du allikevel har en flaske liggende (har du det ikke i hus synes i allefall ikke jeg det er mye vits i å kjøpe det kun for å muligens redde to reker).
Postet 17.10.07 kl 23:41
Brå endring av pH kan iallefall lage problemer. Store hopp i gH kan sikkert gjøre det samme. Vet iallefall at man ikke skal øke gH med mer enn 3-4 dH om gangen.
Fra 18 til 7 er jo et voldsomt hopp. Har du bytta veldig masse vann, da? Kan ikke tenke meg at gH blir så lav ved et vanlig tredjedels vannbytte.
Hva gjør du når du bytter vann? Fyller fra varmtvannstanken, eller lar du kaldt vann stå i romtemperatur over natta? Eller bruker du bare kaldt vann rett i karet?
Fra 18 til 7 er jo et voldsomt hopp. Har du bytta veldig masse vann, da? Kan ikke tenke meg at gH blir så lav ved et vanlig tredjedels vannbytte.
Hva gjør du når du bytter vann? Fyller fra varmtvannstanken, eller lar du kaldt vann stå i romtemperatur over natta? Eller bruker du bare kaldt vann rett i karet?
Postet 17.10.07 kl 23:44