Ha sandsnegler i akvariet før det er innkjørt?

Er det dyreplageri å gjøre det?

Har jo selvfølgelig tenkt å følge med på vannverdier og fore de stakkars små sneglene....
Sålenge du sjekker vannverdiene før du legger de oppi og følger opp med hyppige målinger og bytting av vann så ser jeg ingenting galt i det. For at akvariet skal bli innkjørt i forhold til utvikling av bakterieflora i filteret må det jo være noe oppi akvariet. Men du bør nok begrense antallet og ha bare noen få oppi i børjan.
Skal mye til for å knekke dem, så jeg ville ikke bekymra meg for det. De er nokså seige (bokstavelig talt).

Snegler er ikke dyr heller, det er forvokste amøber :P
biXen
Skal mye til for å knekke dem, så jeg ville ikke bekymra meg for det. De er nokså seige (bokstavelig talt). Snegler er ikke dyr heller, det er forvokste amøber :P

Sender en armada sinte snegler på Bixen Amøbe pøh, knekke? Sjokkert! Neida bare tuller, men tenk om de kravlet rundt i senga di da hjelper det lite at de er amøber...

Jeg puttet dem i karene mine og satser på at de ikke vil lide noen overlast der. Takk for svar.
Ingen fare, som biXen sier, disse tåler det meste. Har selv latt di ligge i grus både ny og gammel i mangen dager, i bøtter og kar, kaldt som varmt dog ikke minus. Eneste de ikke har klart er tørke, da tok de kveld.
Jeg har også lest masse her inne om hvor seige sandsneglene er, men jeg vet ikke jeg. I vår 240-liter har jeg hatt oppi to vendinger med snegler, tilsammen 30-40 kanskje, og der er det mange som har tatt kvelden. Jeg har faktisk problemer med å finne noen som lever nå etter et par mnd. Finner bare tomme skall, og ser ingen som er ute på tur. Men jeg har også et par stk oppi småkarene(13 l), og de er så aktive så
Jeg fikk tilsendt sandsneiler i posten ifjorvinter mens det enda var minus grader. Det tok 3 dager før de lå i postkassa mi, det var 100stk, og så vidt jeg kunne se så overlevde alle, og nå har jeg mange tusen sandsneiler.
Og sandsneiler er det første jeg setter inn i nystartete karr, og aldri hatt noe problem med at de dør.
Eneste som er litt "rart" er at det virker som de har en timer innebygd, for ca 1-2 timer før lyset slås av så kommer det masse sneiler fram.
Heheh, hvis du ikke får pestdyr som sandsnegle til å overleve så blir jeg litt redd for fiskene :P Men det er jo mulig noen spiser dem da. Det gjør ihvertfall mine ciklider, mulig mallen også sucker seg innpå noen snegler iblant :P
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap