uønskede snegler...

Har fått uønsket besøk i akvariet mitt av snegler *ugg...
Noen tips for å få de vekk?
Synes jeg plukker og plukker , uten at det blir tomt!
Stemmer det at dvergbotia spiser snegler? Isåfall, er de vanskelig å få til?
hei
hei du burde kjøpe deg to stk prakt potia dem spiser snegler . det gjorde jeg å har aldri hatt snegler siden jeg kjøpte dem
kirsebær reker skal vist kunne spise eggene deres.

hvilke andre fisker spiser snegler? praktbotia blir jo så stor.
Mats Davidsen
hei du burde kjøpe deg to stk prakt potia dem spiser snegler . det gjorde jeg å har aldri hatt snegler siden jeg kjøpte dem

de blir nok dessverre litt for stor, har kun 96 L, ellers synes jeg de er flotte fisk
naits
kirsebær reker skal vist kunne spise eggene deres.
Det gjør de desverre ikke Da hadde jeg vært nordnorges lykkeligste mann, om så var tilfellet

Er masser av tråder, masser av tips, masser av meninger, og masser av irritasjon om temaet\ problemet, om du gidder å sette av noen minutter på å leite her på AF
Mocca
[QUOTE=Mats Davidsen]hei du burde kjøpe deg to stk prakt potia dem spiser snegler . det gjorde jeg å har aldri hatt snegler siden jeg kjøpte dem

de blir nok dessverre litt for stor, har kun 96 L, ellers synes jeg de er flotte fisk

Jeg hadde 2 stk Praktbotia i en 70 liter. Kjøpt inn for å ta snegler. Gjorde avtale med lokaldyrebutikken at jeg kunne bytte dem inn i noen mindre når de ble for stor.. Kjenner du personalet der du handler godt, kan det hende du kan få til en avtale. Kjøp de minste du finner så kan du nok ha de en stund. Så ingen tegn til at de mistrivdes hos meg..
Indisk Kloreke er genialt mot pestsnegler , har tilogmed se de ta små sandsnegler. Har en eplesnegle på ca 1-2cm som går i samme karet som et lite eksperiment , den har de faktisk kke rørt ennå etter en drøy uke :o
Frank Angell
[QUOTE=naits]kirsebær reker skal vist kunne spise eggene deres.
Det gjør de desverre ikke Da hadde jeg vært nordnorges lykkeligste mann, om så var tilfellet

Er masser av tråder, masser av tips, masser av meninger, og masser av irritasjon om temaet\ problemet, om du gidder å sette av noen minutter på å leite her på AF

He he
Har søkt, men har stort sett kun komt over irritasoner, ikke løsninger.
Når de 2 smellfeite guppydamene slipper yngelen, blir de nok byttet ut i noen dvergbotia.
Plukker fortsatt snegler i haugevis ved vannbytter og når det blir fort med grønnsaker *urk...
Skaff deg Praktbotia.. men det kan være du har fisk som ikke kan gå med praktbotia da.. men jeg bare knuste alle sneglene jeg, med fingerne hadde 1000 stk av dem før...

ps: dette er mitt 200 innlegg i forumet, Jippii
Mocca
Har fått uønsket besøk i akvariet mitt av snegler *ugg... Noen tips for å få de vekk? Synes jeg plukker og plukker , uten at det blir tomt! Stemmer det at dvergbotia spiser snegler? Isåfall, er de vanskelig å få til?

Som noen har foreslått, praktbotia er din løsning.
Vi kjøpte 2 stk praktbotia og 2 stk polka-dot botia.

Plukka 5-6 snegler hver morgen, men etter at disse karene kom:
0 og null.
Ok, tok en uke, så etter noen dager plutselig noen på bakveggen.
Men nå har jeg ikke sett snegler på 3-4 uker.

Foreløpig er de passe stor, har sett i butikken noen digre.
Det problemet får man ta når den tid kommer, de har plass til å bli store i vårt kar.

Syns og at praktbotiaen har blitt veldig dagaktiv (er vel strengt tatt nattdyr) og kanskje den fineste fisken vi har.

// Michael
Mener at alle botia tar snegler, men dvergbotia tar bare de minste. Praktbotia krever svære kar, men det finnes jo flere andre botia man kan holde.
De er jo stimfisker, så man bør jo helst ha 3 som absolutte minimum. De kan bli noe dominerende i karet, og min ærfaring er at de tar mer yngel enn det kloreker gjør. Klorekene rydder gjerne karet for snegler før de begynner å jakte på yngel, mens jeg har inntrykk av at botia'ne er omvendt.
De har ofte kloreker hos Sentrum zoo i Bergen. En hannkloreke er plenty nok selv om man har flere kar.
Jeg var plaget av drøssevis av pestsnegler i alle kar. Plukket og knuste daglig de som krøp på glasset. Plutselig en dag oppdaget jeg at pestneglene var borte vekk, og har ikke sett en eneste pest på 2-3 uker. Kan hende jeg nå har lært å fòre med riktige mengder, og karene begynner å bli mer og mer innkjørte etter ca. 4 mnd.

I tillegg har jeg reker i alle kar + eplesnegler, og det kan hende at dise er flinke til å nyttiggjøre seg av alt overflødig fòr osv.

skal ta en titt på reker, ikke umulig at det dukker opp noe sånt.
Har rådesand 0,8-1,2 mm, funker det ift reker?

Mocca
skal ta en titt på reker, ikke umulig at det dukker opp noe sånt. Har rådesand 0,8-1,2 mm, funker det ift reker?

funker som bare det
Det funker perfekt!
Men ikke kjøp flere enn én hann... Det kan det bli kaos av...
Hmm, hva med å alliere seg med en kulefiskeier som gratis kommer og plukker uønskede snegler fra karet?
om jeg har forstått det riktig....
pestsneglene øker i vekst når de er gode forhold, altså mye "dritt" i karet?

Lurte på, 3 dvergbotia og røde krystakllreker som renovasjonsarbeidere (de var kjempestilige) evnt kirsebærreke, da vil jo vekstvillkårene for pestsneglene minske san?
Noen erfaringer om hvilken som er mest effektive?
Eller spiser kanskje botiane rekene?

Ble rotete dette her, håper det ble litt forståelig!
*god natt
Nå har kloreken Fredrik komt i hus, en beskjeden kar som stort sett gjemmer seg bak roten.
Satser på at sneglebestanden minsker nå etterhvert.
Burde Fredrik fått seg noen venner eller vil han trives like greit alene?
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller corydorasworld.com
Reklame for plussmedlemskap