Hvordan lokke viftereker ut av gjemmestedet sitt?

noen tips til hvordan jeg kan få lurt frem et par viftereker uten å demontere hele karet?
de skal over til en annen tank hvor de får det bedre. tenkte litt på noe a la krabbefisking om sommeren. men med hva?

kan jeg gjøre noe tilsvarende med eplesnegler?

og hva med ancistrus?

ikke særlig "samarbeidsvillige" disse her.
Stor håv, fortablett inni, og vips så har du fangsten du vil ha Følg med på denne, det gjelder å ta de mens de er der
fått tak i en ancistrus og sneglen. hadde nesten en reke, men det er så trangt der de gjemmer seg at de hopper ut av håven i det jeg prøver å trekke dem opp.jeg får ikke rettet opp håven før et stykke opp i karet. når jeg legger åtet et sted hvor det er praktisk å få dem opp, kommer de ikke. det frister ikke nok. er det noe annet de ikke kan motstå, som gjør at de må komme ut?
Høres ut som du trenger en større håv, om ikke annet :p Har selv en på 30cm eller så til reker og annet småtteri. Kjekk sak den, får med meg flere hundre i slengen om jeg bare venter lenge nok :p
fikk tak i den ene. den var full av rogn, så den var nok både sulten og treg. har igjen en reke og to ancistrus. den ene har vært i håven to ganger, men den smetter ut igjen. den andre gidder ikke nærme seg en gang. halt uinteressert. håpløst.
Dette spørsmålet kunne ikke kommet på en bedre dag
Har kjøpt en stor rot idag for å bytte ut med to små. Eneste problemet er at gaboreka vår bor inne i den ene rota, og der har den funnet flere ganger! Trenger ikke fange den engang jeg, bare få den ut fra rota som skal ut av karet
Men nå prøver jeg tipset ditt Frank Har lagt en malletablett på utsiden av der hvor jeg ser den sitter og, ja vifter
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap