Hjelp: En blindpassasjer - en pitteliten snile

Hallo!!

Jeg har nylig kjøpt meg et par algespisere og vips ble jeg også ufrivlillg eier av en pitteliten snile som kryr rundt omkring på bladene. Den er ikke større enn 3-4 mm.

Jeg oppdaget den i kveld og har vel hatt den siden tirsdag. Jeg har ikke lykkes i å ta bilde av den (pga elendig kamera) men den ligner veldig på en "vanlig grå hagesnile" om en kan si det sånn. Skjellet er gjennomsiktig med mørke/sorte pigmenter på toppen. Noen som aner hva dette er?

Hva spiser sånne småtasser? Hva kan jeg gjøre for at den skal overleve?
Du klarer ikke å drepe disse med et uhell. Det er en pestenegle, og de aller fleste vil virkelig ikke ha dem. De er ekstremt stygge, formerer seg fort, og kan spise opp plantene.
drep den nå, ellers kan du risikere å måtte knerte hundrevis deglig..
Dette høres ut til å være en damsnegle. Den blir regnet som en pestsnegle, fordi den formerer seg fort, og har et utseende som mange ikke liker.

Men jeg har aldri sett at disse sneglene spiser planter. Etter mine erfaringer foretrekker de råtnende planterester, forrester og annen dritt. Jeg har alltid slike i yngel og oppvekstkar. De er utrolig bra til å hjelpe med å holde vannkvaliteten oppe. Ser en slik på de er de vel litt til nytte også.

Men jeg vil ikke ha de i stueakvariene mine, for jeg synes heller ikke de er så veldig pene.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap