Blå reke med hvitt inni...

De blå rekene er stort sett gjennomsiktige gjerne med litt gul/grønnskjær, men jeg har en ungreke som har hvitt inni bakparten. Den oppfører seg normalt.
Er den syk? Noen som har sett dette før?
Har førgjeves forsøkt å ta bilde av den - vedlegger de to beste uklare eksemplarene
[External Image]

[External Image]
Blå reker er svært variable og sjelden blå
Håvard, når du først var her...

har du tilgang til Imazo-listene, og de få rekene som står der?
Jeg syns navnene i lista er så forferdelig intetsiende, kunne du kanskje legge inn disse uforståelige Imazo-navnene i Skalldyrbasen...?
Håvard Støre Andresen
Blå reker er svært variable og sjelden blå:)

Joda, det er jeg klar over - jeg har hatt en bestand i et halvt år nå, men ingen av rekene har sett ut som denne.
Kesol
Håvard, når du først var her... har du tilgang til Imazo-listene, og de få rekene som står der? Jeg syns navnene i lista er så forferdelig intetsiende, kunne du kanskje legge inn disse uforståelige Imazo-navnene i Skalldyrbasen...?

Det er ganske få reker som står i Imazolistene til enhver tid, men det dreier seg nok om rundt 20-30 forskjellige de siste par åra. Er helt enig i at endel av navnene er ganske intetsigende. Vi har som mål å være atskillig bedre på navngiving i basen en dem er. Jeg bruker hovedsaklig tyske kilder. Det er ikke noe kvalitetssikring i seg selv, men "tyskerten" har ofte mer orden på sytematikken sin. Må huske at systematikken for reker er svært komplisert og det skjer ofte store forandringer. Dette er for gutta med tung utdannelse og kolabunnbriller.

Når du ser på rekene i basen bør du kikke på tidligere/andre navn. Det kaster ofte litt lys over navnforvirringen. På flere arter er Imazo sine fantasinavn å finne der. Jeg har brukt mye td på dette, men har sikkert oversett noe. Anbefaler også wirbellose.de og crusta10.com

En periode hadde jeg som mål å anskaffe alt som var tilgjengelig for å fotografere det og skrape sammen info fra andre steder. Nå i det siste har jeg ikke hatt tilgang på lister, så dette arbeidet har stått stille. Driver fortsatt med reker, men får meg ikke noe nytt for tida.
Trine T
[QUOTE=Håvard Støre Andresen]Blå reker er svært variable og sjelden blå:)

Joda, det er jeg klar over - jeg har hatt en bestand i et halvt år nå, men ingen av rekene har sett ut som denne.
Mener ikke å kuppe tråden din Trine

Jeg antar at du har en mutasjon i det individet. Det er slik nye kulturformer oppstår. Se på "snowball shrimp" i basen. Det er ogå en Neocaridina art og ikke helt ulik din mutant
Det går fint.

Mulig det er en mutasjon ute og går (bedre det enn sykdom).
Det hvite ser likt ut, men min har enda mer hvitt i seg, det fyller hele bakparten under ryggvirvelen. Snowball shrimp hadde en flekk i nakken.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap