- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Orange dvergreke
Orange dvergreke
Postet 06.11.07 kl 21:48
Har samme art selv, disse ble levert fra Imazo som Caridina sp. orange, men det er nok neocaridina som er rett genus her.
Hos meg opplever jeg at rekene mister mye av fargen etterhvert, og blir temmelig "daffe" i utseendet. Hvorfor aner jeg ikke, men det vil trolig tiden vise.
Jeg antar at dette rett å slett er en av mange fremavlede fargevarianter, og derfor ikke en egen art.
Av de bilder jeg har studert online, ser dette helt klart ut som det som selges av Neocaridina sp. orange. Om "mandarin" er samme art, men annet navn, ser jeg slett ikke bort i fra
Hva måtte du betale for dine? Spør av pur nysgjerrighet :p
Hos meg opplever jeg at rekene mister mye av fargen etterhvert, og blir temmelig "daffe" i utseendet. Hvorfor aner jeg ikke, men det vil trolig tiden vise.
Jeg antar at dette rett å slett er en av mange fremavlede fargevarianter, og derfor ikke en egen art.
Av de bilder jeg har studert online, ser dette helt klart ut som det som selges av Neocaridina sp. orange. Om "mandarin" er samme art, men annet navn, ser jeg slett ikke bort i fra
Hva måtte du betale for dine? Spør av pur nysgjerrighet :p
Postet 07.11.07 kl 20:13
Det var leit å høre at de blir blassere etterhvert... Er det avkommet som er blassere, eller er det de individene du kjøpte?
Har hørt at det er noen leverandører som farger rekene for å forsterke den naturlige fargen. Har sett en del grelle farger i dyrebutikken. :S
Leste også om dette i en tråd om blå-reker, men fant det ikke igjen i farten....
Har hørt at det er noen leverandører som farger rekene for å forsterke den naturlige fargen. Har sett en del grelle farger i dyrebutikken. :S
Leste også om dette i en tråd om blå-reker, men fant det ikke igjen i farten....
Postet 07.11.07 kl 20:44
Postet 07.11.07 kl 21:47
Betalte 39 kr. stykket for disse rekene.
har googlet litt og er enig i at disse må være Neocaridina sp. orange og at Neocaridina sp. "mandarine" bare er et annet navn på samme reka.
Kjært barn har mange navn
Håper ikke de blir veldig blasse i fargen. Nå har de en veldig vakker kontrast mot mosen.
Kan fargen muligens ha med foret å gjøre? Spekulerer litt på om det er mulig å bevare fargen ved å gi dem litt fargeforsterkende for.
Har også lest som deg Aggi om kunstig farging av reker.
Hvordan i alle dager farger man små reker???
Får et bilde i hodet av mange menn med hårnett og labfrakker. De har en liten sprøyte med orange farge som de forsiktig stikker inn i en pitteliten reke .
har googlet litt og er enig i at disse må være Neocaridina sp. orange og at Neocaridina sp. "mandarine" bare er et annet navn på samme reka.
Kjært barn har mange navn
Håper ikke de blir veldig blasse i fargen. Nå har de en veldig vakker kontrast mot mosen.
Kan fargen muligens ha med foret å gjøre? Spekulerer litt på om det er mulig å bevare fargen ved å gi dem litt fargeforsterkende for.
Har også lest som deg Aggi om kunstig farging av reker.
Hvordan i alle dager farger man små reker???
Får et bilde i hodet av mange menn med hårnett og labfrakker. De har en liten sprøyte med orange farge som de forsiktig stikker inn i en pitteliten reke .
Postet 08.11.07 kl 00:50
Postet 08.11.07 kl 09:41
Postet 08.11.07 kl 12:22
Postet 08.11.07 kl 12:35
Jeg leste på en slik "reke-side" (for et begrep..) på internett at de såkalte blå rekene ankommer gjerne flotte og blå, men så, når de formerer seg så viser det seg at avkommet ikke arver blåfargen....
Konklusjonen må vel egentlig bli at de er farget kunstig på et vis ja, sannsynligvis med noe i vannet som farger skallet deres permanent blått.
Dessverre (?) farges ikke genene, så avkommet blir ikke blått.
Konklusjonen må vel egentlig bli at de er farget kunstig på et vis ja, sannsynligvis med noe i vannet som farger skallet deres permanent blått.
Dessverre (?) farges ikke genene, så avkommet blir ikke blått.
Postet 08.11.07 kl 13:10
Endret: 08.11.07 kl 13:10
Postet 08.11.07 kl 14:08
Er spent på å se hvordan avkommet blir, har allerede en av disse som bærer på egg så det holder.
Rekene har en del tegninger på kroppen når de er bleike, så jeg har vondt for å tro at det ikke dreier seg om i alle fall en fremavlet variant
Minner mistenkelig på fargen på eggene til helt vanlig sp. desverre.
Tiden vil vise om de får noe farge tilbake, er litt pussig at enkelte er sterkt utfarget ennå, mens andre er bleikere enn moa i mai :p
Rekene har en del tegninger på kroppen når de er bleike, så jeg har vondt for å tro at det ikke dreier seg om i alle fall en fremavlet variant
Minner mistenkelig på fargen på eggene til helt vanlig sp. desverre.
Tiden vil vise om de får noe farge tilbake, er litt pussig at enkelte er sterkt utfarget ennå, mens andre er bleikere enn moa i mai :p
Postet 09.11.07 kl 17:35
Caridina propinqua
Siden noen månader har det dykket opp en ny art på rekehimmelen. Den heiter Caridina propinqua eller orange dvergreke. Bildet vises for eksempel her:
http://www.garnelen-paradies.de/product_info.php?info=p2432_Orange-Zwerggarnele.html
Formeringsmodus er fortsatt uklart og prisen med rundt 4€ i tyskland akseptabel.
Fra de som holder denne arten i Tyskland har eg aldri lest om at de mister fargen.
Det kan godt være at vi snakker om denne arten her også, men da er det ikke en modifisert kirsebærreke.
http://www.garnelen-paradies.de/product_info.php?info=p2432_Orange-Zwerggarnele.html
Formeringsmodus er fortsatt uklart og prisen med rundt 4€ i tyskland akseptabel.
Fra de som holder denne arten i Tyskland har eg aldri lest om at de mister fargen.
Det kan godt være at vi snakker om denne arten her også, men da er det ikke en modifisert kirsebærreke.
Postet 09.11.07 kl 20:32
(OFFTOPIC) Blå eller ikke? Hos meg er Blue-Pearl rekene (Neocaridna cf. zhangjiajiensis sp. "blue") alltid litt blå eller "iceblue" som man kan kaller det også.
Blant de Blå Tigerrekene er individuer som er mørkeblå (nesten svart), mørkeblå, lysblå eller brune. Fargeforandring kan skjer hos enkle individuer når man skifter pH. Eg har forholdshvis lav pH som skal være dårligare for fargen. Ved høgare pH skal de har en meir intensiv blå farge. (OFFTOPIC)
Blant de Blå Tigerrekene er individuer som er mørkeblå (nesten svart), mørkeblå, lysblå eller brune. Fargeforandring kan skjer hos enkle individuer når man skifter pH. Eg har forholdshvis lav pH som skal være dårligare for fargen. Ved høgare pH skal de har en meir intensiv blå farge. (OFFTOPIC)
Postet 09.11.07 kl 20:47
aasheimBetalte 39 kr. stykket for disse rekene. har googlet litt og er enig i at disse må være Neocaridina sp. orange og at Neocaridina sp. "mandarine" bare er et annet navn på samme reka. Kjært barn har mange navn :) Håper ikke de blir veldig blasse i fargen. Nå har de en veldig vakker kontrast mot mosen. Kan fargen muligens ha med foret å gjøre? Spekulerer litt på om det er mulig å bevare fargen ved å gi dem litt fargeforsterkende for. Har også lest som deg Aggi om kunstig farging av reker. Hvordan i alle dager farger man små reker??? Får et bilde i hodet av mange menn med hårnett og labfrakker. De har en liten sprøyte med orange farge som de forsiktig stikker inn i en pitteliten reke :D.
Hvilken butikk var det du kjøpte de på ? (:
Postet 23.12.07 kl 19:19
Har nå hatt rekene mine i halvannen til to måneder.
Jeg registrerer nå at det er snakk om flere arter i samme leveranse.
Noen av de etter min mening peneste, er skarp orange, med litt brune tegninger på ryggen. Hunnrekene av disse bærer gulorange egg.
Noen er mer gjennomsiktige slik Neocaridina sp. er, men har ennå litt orange i seg. Disse bærer egg av den mer grågrønne sorten, slik nevnte art gjør.
I tillegg er det noen reker som skiller seg helt ut fra disse to. De er mindre, og er "hvite" i kjøttet. Disse rekene er relativt passive i forhold til de andre.
Det kan selvsagt dreie seg om syke individer, eller om en 3. art\ variant.
Det skal bli ett helsikkes arbeid å få skilt ut rekene etter farge utover vinteren...
For her blir det sortering så det holder
Jeg registrerer nå at det er snakk om flere arter i samme leveranse.
Noen av de etter min mening peneste, er skarp orange, med litt brune tegninger på ryggen. Hunnrekene av disse bærer gulorange egg.
Noen er mer gjennomsiktige slik Neocaridina sp. er, men har ennå litt orange i seg. Disse bærer egg av den mer grågrønne sorten, slik nevnte art gjør.
I tillegg er det noen reker som skiller seg helt ut fra disse to. De er mindre, og er "hvite" i kjøttet. Disse rekene er relativt passive i forhold til de andre.
Det kan selvsagt dreie seg om syke individer, eller om en 3. art\ variant.
Det skal bli ett helsikkes arbeid å få skilt ut rekene etter farge utover vinteren...
For her blir det sortering så det holder
Postet 24.12.07 kl 13:22
Postet 25.12.07 kl 19:45
Postet 25.12.07 kl 19:54
Postet 26.12.07 kl 03:03
Postet 08.01.08 kl 20:00
Om du er lur, plukker du ut de rekene med sterkest orange farge. Styr unna individer med antydning til at "kjøttet" under skallet er hvitt. Tror dette er en sykdom, har derfor issolert mine med slike farger.Trond FerkingstadDet er nok disse de hadde nede i butikken her også, de kallte de bare for oransje reker :) Tror jeg kjøper de
Nydelig reke, er skikkelig spent på å se hvordan avkommet blir. En av de rekene med mørke egg, er "verpeklar" så det holder, tipper at eggene klekkes i løpet av 72 timer eller så.
Dette er ikke den reka med egg som har best potensiale for sterkt fargede reker - tror jeg.
Alltid spennende med arter en ikke aner om blir hummer eller kanari når det gjelder avkom.
Postet 09.01.08 kl 13:24