Hvorfor trives alt untatt pestsnegler hos meg?

Sitter og glubler litt her -på hvorfor jeg ikke har snegler i karene mine? Dvs. sandsnegler har jeg plenty av, mange er store og fine, 1-2 cm, med feilfrie skall, så de ser ut til å trives godt.

Men pestenegler det har jeg aldri hatt i mine kar, noe jeg synes er merkelig! Har jo kjøpt og byttet til meg planter, fisk og utstyr fra både butikk og privatpersoner, så jeg regner jo med at noen snegler må ha funnet veien til karene!

Akkurat nå har jeg, (vent litt, må telle) -1,2,3,4,5,6 -seks akvarier som er i drift, og jeg tviler på at innbyggerne er de som utrydder sneglene, for i et av karene har jeg kun reker, så der skulle de i alle fall kunne overleve?

Jeg har forresten aldri fått til eplesnegler. Samtlige har dødd etter et par dager, bortsett fra de jeg klekket fra en eggklase, der et par overlevde i ca et halvt år. (Dette er i midlertid sikkert 2 år siden nå, har ikke forsøkt igjen -bare tanken på stanken...)

Har forresten hatt litt problemer med rekene også, men etter at jeg begynte å tilsette litt aquasafe i karene med reker har jeg ikke hatt noen dødsfall, -har i midlertidig ikke sett rekeyngel heller, -så langt ser det ut til at hunnene får egg i nakken, for så å "fjerne" disse og få nye egg. Bar et par ganger har jeg sett at de har hatt egg under magen, og disse har forsvunnet etter et par dager...

Ellers skal vannverdier, vannkvalitet osv. i karene være fine. Har vann fra brønn, og gamle rør i huset. Skifter kun med kaldt vann, og i de små karene lar jeg vannet tempereres før jeg heller det i.

Alt annet i karene trives, yngler og koser seg. Ytterst sjelden en fisk dør, da er det som reglel en av de små levendeføderne. Resten av fiskene husker jeg ikke en gang sist det var noe trøbbel med.

Ikke det at jeg vil ha pestsnegler, men er jo litt nysjerrig på hvorfor de ikke kan leve i karene mine?

Noen som har gode svar? Eller bare en gruble-teori å komme med?
I et kar med sandsnegler får du neppe pestsnegler lenge ihvertfall. Survival of the fittest, eller de med flest antall som formerer seg raskest Mulig de rekene dine også spiser pestsnegleegg før de blir til snegle i det karet.
Hei bixen, og takk for svar!

Morsomt hvis det er sandsneglene som holder de unna, sandsneglene var vel omtrent de eneste jeg ikke har mistenkt til nå

Uansett er det jo et luksusproblem, bare morro å filosofere litt over hvorfor det er som det er!
Tror det samme som han utrooolig smarte fyren ovenfor
de som eter mest og fortest, blir det flest av
Tror rett og slett sandsneglene dine sulter ut de forhatte pestsneglene.

Sandsnegler er i grunnen ganske raske så fort de får ferten av mat. De begraver et middels fiskelik på noen minutter i sanda.

Helt enig i at sandsneglene er kjappe til å finne frem til det de vil ha! Før tenkte jeg de virret rundt uten mål og mening, men nå vet jeg bedre

I 40-literen min har jeg noen kjempestore sammen med reker og små levendefødere. De er som regel kjappere til maten enn rekene. Er ofte blitt facinert over at de kommer på sekunder når jeg mater akkurat som fisk og reker gjør!
mona o
Tror det samme som han utrooolig smarte fyren ovenfor;-) de som eter mest og fortest, blir det flest av:-) Tror rett og slett sandsneglene dine sulter ut de forhatte pestsneglene.

Siden jeg ikke fant noen andre smarte fyrer i tråden antar jeg det var meg :P

Jeg har opplevd dette i mitt kar, hadde pestsnegler først og ble mindre og mindre dess flere sandsneglene ble, så jeg tror det er nokså safe bet
Tilfeldig bekjentskap
© Katrine Thoresen
Reklame for plussmedlemskap