- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Heter disse postsnegler? (ikke pestsnegle)
Heter disse postsnegler? (ikke pestsnegle)
Denne satt på en plante i et akvarium jeg nylig satte opp. Plantene kommer fra "vår mann på Sortland", altså Frank Angell
Dette er en snegletype jeg aldri har sett i mine akvarier før, og jeg tror ikke det er pestsnegle. Den har liksom anlegg for å bli litt stor, og virker ganske solid i skallet selv om den enda er "baby".
Er det disse som heter noe med postsnegler? Eller var det posthornsnegle?
Hva driver disse med dagen lang? Spiser de kun alger og matrester, eller tar de gjerne en stilkplante eller sverdplante til frokost...?
Dette er en snegletype jeg aldri har sett i mine akvarier før, og jeg tror ikke det er pestsnegle. Den har liksom anlegg for å bli litt stor, og virker ganske solid i skallet selv om den enda er "baby".
Er det disse som heter noe med postsnegler? Eller var det posthornsnegle?
Hva driver disse med dagen lang? Spiser de kun alger og matrester, eller tar de gjerne en stilkplante eller sverdplante til frokost...?
Postet 11.11.07 kl 20:45
Endret: 11.11.07 kl 20:46
Er trolig en rød posthornsnegle, trodde jeg hadde fått utrydda de fra karet du fikk planter med, men den gang ei...
De største jeg har sett av disse, har vært ca 15mm i diameter, så det blir en ganske voksen snegle etter relativt kort tid.
Hos meg gjør disse 2 ting: eter og driver med lyssky aktivitet i mosen. Blir fort mange, så jeg vil klasifisere de som pestsnegler. Spesielt i oppfôringskaret med ansictrus, har jeg ikke nubbings om å bli kvitt disse. Er det en tufs igjen, er det 100 neste måned :p
De største jeg har sett av disse, har vært ca 15mm i diameter, så det blir en ganske voksen snegle etter relativt kort tid.
Hos meg gjør disse 2 ting: eter og driver med lyssky aktivitet i mosen. Blir fort mange, så jeg vil klasifisere de som pestsnegler. Spesielt i oppfôringskaret med ansictrus, har jeg ikke nubbings om å bli kvitt disse. Er det en tufs igjen, er det 100 neste måned :p
Postet 11.11.07 kl 21:12
Det er bare hos kulefiskeiere de ikke vil formere seg. Argh! Jeg hadde en bøling en gang, i håp om å starte sneglefarm med dem. Det var riktignok stripete posthornsnegler. Ikke ett eneste egg la de! Men spise kunne de! Og til sist døde de, hele hurven. De hadde forresten en morsom måte å spise på. Jeg fôra med flakfôr. De hadde ikke tid til å vente på at fôret skulle synke ned til dem, så de kravla opp langs kantene, og fløta seg ut på vannspenningen - store sneglene på 1 1/2 cm i diameter!
Her er en av dem på tur ut til maten:
Her er en av dem på tur ut til maten:
Postet 11.11.07 kl 23:57
DyrehagenDe hadde forresten en morsom måte å spise på. Jeg fôra med flakfôr. De hadde ikke tid til å vente på at fôret skulle synke ned til dem, så de kravla opp langs kantene, og fløta seg ut på vannspenningen - store sneglene på 1 1/2 cm i diameter!
Sånn spiser eplesneglene mine også! Særlig avskallet atremiaegg er de glade i, og breier seg utover vannoverflaten.
Jeg har fått en rød posthornsnegle i karet mitt jeg også! Ukjent hvor den kommer fra. Men den er ganske fin, egentlig! Nydelig rødfarge. Skal se om jeg får tatt et bilde av den.
Postet 14.11.07 kl 08:38
Jeg hadde en posthornsnegle i det ene karet mitt. Den var der et par måneder før den fikk en smule ublid skjebne - da hadde den tatt kål på nesten alle plantene mine, og jeg så ingen annen løsning. Kunne ikke godt la noen overta den heller - ikke noen med planter i alle fall. Kanskje min var spesielt glad i "salat", men jeg tar aldri mer sjansen på denne...
Postet 15.11.07 kl 15:02