- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Gul eplesnegle som falmer i fargen
Gul eplesnegle som falmer i fargen
Jeg har en stor gul eplesnegle som har begynt å miste fargen, den er blitt så blass. Det er ingen hull i skallet, kun fargen blir borte. Kan årsaken være mangel på kalk i vannet? Jeg er litt usikker på sammenhengen mellom GH og kalk. Det er jo kalk man kan tilsette for å øke GH - så hvis jeg kjøper en slik GH - øker (husker ikke helt hva den heter i farta. men IKKE GH salt) så skulle det hjelpe? Men det er kasnkje ingen mulighe for at fargen kommer tilbake igjen hvis GH øker? Eller....? Jeg har flere rosa og lille eplesnegler som tydeligvis er hanner, for de parrer seg me den stakkars gule dame konstant. Kanskje hun bare er sliten ;-D
Innspill tas i mot med takk. Vannverdier er på profilen min.
Innspill tas i mot med takk. Vannverdier er på profilen min.
Postet 16.11.07 kl 15:45
Det er ikke uvanlig at gamle snegler mister noe av fargen, rett å slett på grunn av forvitring av skallet.
For å unngå videre forvitring, er det viktig at Ph er over 7.0, alt under vil virke tærende.
Ang Gh, er dette viktigst for hvor godt skallet bygges, og dette vil ikke påvirke allerede oppståtte skader.
For å unngå videre forvitring, er det viktig at Ph er over 7.0, alt under vil virke tærende.
Ang Gh, er dette viktigst for hvor godt skallet bygges, og dette vil ikke påvirke allerede oppståtte skader.
Postet 16.11.07 kl 16:00
Postet 20.11.07 kl 20:19
Postet 20.11.07 kl 20:31
Postet 20.11.07 kl 20:34
Postet 20.11.07 kl 20:36
Tilsetter vel en to strøkne tesjeder når jeg bytter vann hver 5.dag sånn ca. Da er det 5 Liter vann jeg bytter. Men jeg følger bra med på PHn i det karet etter "episoden" så det ligger på runt 7,5. Det er et ca20 liters kar med 10 halvvoksne/voksne og sikkert 50 små eplesnegler+en million sandsnegler og en drøss kirsebærreker også , så det er ikke så rart karbonatene blir brukt opp :P
Postet 20.11.07 kl 21:53
Hera82hvor ofte og hvor mye natron tilsetter du i vannet?
Hvor mye bestemmes av hvilken Ph\ Kh en sikter seg inn på.
Hvor ofte: ved vannbytter er nok det mest vanlige.
Om det er ett uvanlig stort forbruk av karbonater i karet, kan det hende at du enten bør bytte vann *2 pr uke, eller tilsette en dasj natron midt mellom vannbyttene
Postet 21.11.07 kl 19:53