Eplesneglespørsmål

Heisann. Jeg har en stor gul og to lilla som jeg har lyst til å prøve å få til å legge egg og lurer på noe: Hvor stor del av akvariet må være uten vann for at de skal kunne legge egg?

Legger ved ett bilde for å vise hva jeg tenker
Sneglene mine legger egg i armaturet uten at jeg senker vannstanden i det hele tatt. Har du heldekkende armatur er det gjerne tilstrekkelig plass oppunder lokket. Lykke til
Jeg har ikke heldekkende armatur. Har dekkglass...
Her hos oss legger eplesneglene egg under rammekanten på karet. i det siste så har det blitt både en og to "klaser"
Det ser ut som at de liker å ha minst 5 cm, gjerne opp mot 7 cm for å klare å få hele klasen over vann.
Jeg har et Akvastabil rammekar (gammelt), og hadde vannet helt opp til rammen. Da var det bare ca halvannen cm opp til kanten på ramma (som går ca 2 cm innover akvariet). Da klatret sneglen oppunder og over denne kanten og helt oppunder foringsluka, hvor den la egg.
Sendere senket jeg vannstanden til det var ca 7cm opp til hjørnet. Da la de egg oppi kanten på rammen av akvariet.
Skal du blande disse fargene?
Hadde først tre gule men to døde mens jeg var på ferie... Hva bør jeg gjøre? Jeg vet jo ikke om de lilla er han og hun...
Tror de blir ganske fargeløse,de nye babyene hvis fargene blandes.
Vet ikke om andre har erfaring med dette?
frosken
Tror de blir ganske fargeløse,de nye babyene hvis fargene blandes. Vet ikke om andre har erfaring med dette?

Tja, vet jo ikke hvordan det blir etter flere genrasjoner med blanding, men jeg har hvite, gule, rosa, lilla og blå i samme karet. Ble så lei av at det aldri kom noen egg, at jeg mikset dem. Har fått klekket mange klaser etterhvert - hvite, rosa, lilla og blå. Ingen gule..men kan jo være at han/hun ikke har fått være med på leken .P

Eneste endringen i farger, er at de rosa er finere og mer delikat i fargen enn foreldrene. Resten er som de voksne. Men hørte noen, var det Mona tro, som fikk noen som hun kalte busegrønne, hehe. Syns nå de var litt kule jeg da!
Hvor store er de når de kan legge egg?
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap