Blue Pearl (Neocaridina zanghjiajiensis var. blue)

Måtte prøve meg på en mutasjon av N. zanghjiajiensis som har blitt avlet fra Ulf Gottschalk og kalles "Blue Pearl" ("White Pearl" tilhører til samme arten). De er rett og slett nydelig. Spesiell hunner som bærer egg andre eller tredje gang (er altså litt eldre) har en lyseblå eller isblå farge. Hanner er lysere men når de er eldre kan de også være blå- eller grønnaktig.

Aktiviteten hos Blue Pearl i akvariet er litt større enn hos CRS eller Red Bee. Å holde Blue Pearl i akvariet er (etter min erfaring) veldig enkel. Sjølv om eg hadde noen tre døde i begynnelsen kan eg ikke si at de skaper problemer. Formeringsraten kan sammenlignes med kirsebær. En hunn som har klekkes yngel ifra den ene dag, hadde egg igjen allerede neste dag. Og det var skallskift inkl. selvfølgelig!

Alt i alt er Blue Pearl sikker enklere enn CRS og desidert mykkje meir takknemlig enn Blå Tiger. Vidare er handelspris av Blue Pearl (i Tyskland hos privat) langt under den fra Blå Tiger. Altså ett "blått" alternativ hvis man vil ikke absolutt ha tigermønster og mørkeblå farge.

Hvis de første yngel vokser vidare så bra skal eg ta med noen i januar til Risør AK auksjon...
Ååååh! Sånne vil jeg ha! de var jo vanvittig fine! Hvis du får masse masse små barn oppi der, og være blir litt varmere så tenk på meg da. Jeg kommer meg ikke bort på den auksjonen
Hei Jan Terje,

Eg skal helt sikker legge de ut som en salgsannonse til våren. Som sagt er de veldig "samarbeidsvillig" og formerer seg godt. Videre er det en "ren" linie, som betyr at blå fargen er stabil og man må ikke gjære mykkje sorteringsarbeid å få de til at de er blå. Derfor vil prisen også bli relativ lavt.

Men du må sende meg en mail når annonsen har kommet ut eller før det. Da kan eg sette deg på ventelisten.
Har du testet ut om de endrer litt farge alt etter hva slags farge bunnlaget har? Ser du har helt lys (hvit) sand, men hvordan ville de bli på f.eks. svart?

Bare lurer på om reker kan endre farge etter humør, kamuflasje og omgivelsene slik fisker til en viss grad gjør. Mine Corydoras metae er helt brune, pga svart grus, mens andre har fortalt at de har dem på lys Biltema-sand og da er de nesten hvite.

Kan fargen på en slik blå reke bli mer intens i de rette omgivelsene, mener jeg?

Reker er fascinerende krek
(min koloni med Røde krystallreker er blitt kjempestor!)
Når CRS befinner seg over mørk bunn, prøver de seg med "camouflage"med å "åpne" pigmentcellene. Uflaks for CRS, som veit ikke sjølve at de er en mutasjon. Vanligvis skal de røde stripene være grått eller svarte og da ville de være mindre synlig over mørk bunn. Det som skjer i realiteten er, at de er meir synlig fordi røde fargen blir meir intenst.

Sjølv har eg ikke prøvd med mørk bunn, fordi eg har så gode erfaring med den lys bunnsubstraten som eg har i bruk i dag (ren quartsand). Eg har kjøpt meg 50kg svart grus for to år siden, men er litt redd fordi det er mange dårlige erfaringer med svart grus.

Ja, faktisk stemmer det, at svart grus er ofte best for å framheve fragene. Rekene som eg har solgt til butikker blir også raskere utsolgt i akvarier med svart grus
Jeg har min CRS koloni i et akvarium med svart, finkornet rund grus fra Dennerle
Den er forresten kjøpt i tysk nettbutikk, men det anbefales ikke (frakten blir svindyr..!!)
Vannbytter
Bruker du vannbytter med kaldtvannrett fra springen, eller bruker du kaldvann som har stått over natten til disse rekene? (Blue pearl)
Eg ville ikke bruke kaldtvann direkte fra springen pga evt. store temp.forskjell. Tror ikke det er farlig for disse rekene som er egentlig ganske robust iht dette, men det beste er vel hvis vannet kan stå ei natt for å temperere seg.
Ok...Takk! Tok nemlig et kaldvannsbytte, og da ble noen rosa. :S
da har jeg fått mine blue pearl i hus,og guuuuuu så nydelige da!
Annbefales!!
Har lyst å få meg blue pearl reker jeg også. De ser utrolig flotte ut på bilder
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap