Trenger reker...?

Hei

Trenger reker ferdig innkjørt akvarium, eller er det trygt og ha det oppi med en gang? Karret har stått i 10 dager og har ingen syke vannverdier.

Er hovedsaklig snakk om rød krystallreke..
Når jeg har sat rejer i mine små akvarier på 10-15 liter, så har jeg ikke ventet så lang tid. Bare i kommet en masse planter, og poder filtrene med bakterier fra andre akvarier. De mange planter er gode til at optage en masse næring, så længe filtret ikke kører helt perfekt endnu. Desuden sviner rejer ikke så forfærdelig meget, så de 10 dage er helt sikkert fint.

Se evt. billede af mine to små reje akvarier:
12 liter:
15 liter:
Det er enorm forskjell fra art til art.

CRS-reker (rød krystall) trenger absolutt ett meget godt innkjørt akvarie. Dette er en art jeg selv ikke ville tenkt tanken på engang, om jeg ikke var 120% sikker på at både bakteriekultur og balansen i karet var 100%.
Selv kjører jeg derfor inn filtre til kar som skal huse reker av denne typen i minst 3 måneder i ett fiskerikt kar før dette flyttes til CRS-karet.
Her får det gå sammen med noen fisker i en måneds tid, slik at også resten av karet er skikkelig balansert, før fiskene flytter ut, og rekene inn.
Frank Angell
Det er enorm forskjell fra art til art. CRS-reker (rød krystall) trenger absolutt ett meget godt innkjørt akvarie. Dette er en art jeg selv ikke ville tenkt tanken på engang, om jeg ikke var 120% sikker på at både bakteriekultur og balansen i karet var 100%. Selv kjører jeg derfor inn filtre til kar som skal huse reker av denne typen i minst 3 måneder i ett fiskerikt kar før dette flyttes til CRS-karet. Her får det gå sammen med noen fisker i en måneds tid, slik at også resten av karet er skikkelig balansert, før fiskene flytter ut, og rekene inn.

Så sarte har jeg nu aldrig synes at CRS er.. Men det er jo forskelligt hvilke erfaringer man har :o)
Hva med kirsebær? så lenge venter jeg ikke!
MaGunz
Hva med kirsebær? så lenge venter jeg ikke!
De tåler mer, men heller ikke disse er spesielt glade for å settes i kar som ikke er godt nok innkjørt.
Tilfeldig bekjentskap
© Britt Brynildsen
Reklame for plussmedlemskap