Rød Krystallreke versus Red Bee

Når man snakke om Røde Krystallreker (CRS) kan man skille mange typer av fargemønster og -intensitet. Man kan nesten ikke finne to som er helt like og det er det mest sjarmerende med CRS. Eg vil bare vise to forskjellige eksempler: den første bilde vises to CRS, som er nesten helt rød i fargen. Bildet nr. 2 vises en CRS som har klare hvite striper i tillegg til fine røde striper. Men hvite pigmenter er ikke helt tett og det er fare, at hvitfargen blir bleikare og bleikare enn eldre (eller større) rekene bli.

Phenomenen med en varierende og delvis veldig svak hvitfargen er typisk for de meste CRS-linier eller stammer og det er vanskelig å få hvitfargen stabilisert.

Red Bee derimot (på bildet nr 3) viser fine hvite striper som er klar adskilt fra de røde områdene. Fargene er intense og bleiker aldri ut. I motsatt til CRS blir RB endå finere i fargen enn eldre (eller større) de er.

Opprinnelsen av CRS og RB er like, men det er fortsatt usikker korleis fargene hos RB kunne stabilisere seg sånn. Kryssing med andre rekearter (humlereke) eller kun sorteringsarbeid? Begge alternativerer er mulig. Faktum er, at RB og CRS kan og vil krysse seg hvis de befinner seg i samme kar. Men resultaten av denne kryssingen er ikke så dårlig heller
Red Bee er blitt en klar favoritt for meg, i forhold til CRS. Syntes rett å slett at CRS er for tamme i tegningene, slik bilde en viser. Jeg vurderer derfor sterkt å bytte ut bestanden av CRS til våren, og heller gå for Red Bee - selv om de koster en del mer.

Hvor mange generasjoner har du fått opp med dine egne, Michael? Holder fargetegningene seg like perfekte for hver generasjon, eller er det strengt tatt behov for litt sortering også blandt disse for å bevare den ultimate utfarging?
Eg ha sagt det så ofte, Red Bee er også mine klare favoritter blant alle dvergreker.

Men å bytte ut alle CRS, Frank? Du har fått skikkelig kontroll på de nå og alt fungerer bra. Ville tenke om det. Eg foreslå at du holder de fineste 10% for deg sjølv og forbedre standarden Og Red Bee er så fine at du kan lett investere i ett nytt kar:o

Eg er ikke helt sikker kor mange generasjoner eg har fått nå. Eg tror det må være 3 eller 4.

De so du ser på bildet har ALDRI blitt sortert. Standardinnfarging er altså kjempefin. Men hvis man gå videre sånn (uten sortering) kan eg tenke meg at de går ned i graden. Eg ser en god del med 3-band som ligger lavere enn fire band. Blant 4-band er det noen få (1 av 50) som har Grade SS (Hinomaru eller Dobbel-Hinomaru).

Noen månader siden har eg blanda inn tre Snow-White hanner og for tre dager siden har eg sett en yngel med spesiell farge. En rød band over hodet og resten var tett hvit. Det var målet med Red Bee X Snow White. Det skulle være et forsøk å svare spørsmålet om ultimate utfarging.
Gammle tråd, men snakket om kvaliteten på kryssning mellom red bee og crs fikk meg til å lure litt. Jeg har en stakkars crs i ett akvarie. Han er 4 år gammel og har (desverre) gått alene de siste to etter at en ekstremt varm sommerdag tok knekken på alle kompisene hans. Jeg har tenkt å få meg red bee i dette akvariet, men bør jeg ta ut gamlefar først? Jeg syns egentlig gamle rekefar bør få bo der til sine dagers ende, og kanskje til og med få seg noen nye venner. Men jeg vil jo ikke "ødelegge" fargen på red bee bestanden heller. Hva ville dere gjort? Håpe på at alderen har gjort han steril? hehe Hvor gamle blir egentlig reker?
Du kan jo gi han selskap av den andre typen reker uten at det blir hybrider, neocaridina. Sånn som gul reke, white peal, blue pearl, etc.
Meløysaltvann
Denne er kjekk. :)

Takk Den er det. Har sett den før, men den var greit å få opp igjen. Jeg vurderer blå tigerreker også, men det blir samme problem der, bare med enda mer variabelt resultat (hihi om ikke gamlefar er steril av alderdom). Jeg tror nok resultatet må bli å putte gamlefar over i det nye akvariet hvor det skal gå sakura. Der gjør han ingen skade. Om jeg får tak i han... Fange en reke i ett innreda fluval edge akvarium...
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap