Midlertidig reke hjem.

Hei

Jeg mottar sannsynligvis 15 Røde Krystallreker en av de nærmeste dagene. Selfølgelig dukker det opp problemer. Akvariet mitt der jeg skal ha rekene har surret og gått i 4 uker med 4 fisk, og plutselig nå fikk jeg fullt utslag på nitritt ved dråpetest.

Hva kan jeg bruke som midlertidig reke hjem 1-2 uker før jeg får stabilisert nitritten der de skal være? Kan en isboks med skifting av 80% vann hver dag fungere?

Takk for alle svar!
Bump

Kan være jeg mottar rekene allerede i morgen..
Rekene liker ikke så godt vannskifte så 80% hver dag hørtes skadelig ut Hva med en bøtte og ta det litt rolig med vannskiftene
Takk for svar!

Har bare 1 "akvariebøtte" og den må jeg bruke til de store vannskiftene i akvariet mitt. Så om jeg setter de 15 rekene i en beholder på 2-3 liter, setter i en algekule og en sverdplante og bytter ca 10% vann hver andre dag, og forer sparsomt. Noe mer jeg kan gjøre/ikke bør gjøre?

PS: Kan jeg bruke en beholder som har vært vasket i oppvaskaskin eller har hatt vann med midler i seg om jeg varsker den godt i varmt vann?
Hei,

ja rekene er på vei. Det ser ikke så bra ut da. Men tviler litt på testen hvis det var en innkjøringsperiode med 4 veker. Har følgende spørsmal i retningen kor kommer nitritt fra:
Kva filtertype?
Bunnsubstrat?
Røtter?
Kva test bruker du, kor gammel er den?

Vidare i retningen av spørsålet ditt:
Har du ett anna akvariet? Kva slags fisk har du i den?

Før eg kan tipse litt kunne det være bra å få svar. Bare så mykkje at du skal ikke tenke om foring av reker i hele tatt. Den første veken trenger de ikke for og det gjelder både i akvariet- og "bøttehold".

Prøver å komme tilbake med svar om en til halvannen time.
Jeg er 100% sikker på at det stemmer. Fiskene viser tydelig tegn på at ikke alt er som det skal.

Akvariet er en 100 liter, har ingen andre akvarier.
Pumpen er en helt ny Eheim 2026 Professional 2 for akvarier opp til 350l
Substratet er biltemasand og ph ligger rundt 7.

I akvariet går det 1 Ancistrus og 3 Corydroas Atropersonatus.

Testet med en helt ny jbl test. Testet med samme testen senest i går og da viste den 0 nitritt.

Satt inn en veldig stor rot for 3 dager siden, kan dette ha noe med saken å gjøre`?

Men jeg må da klare og holde rekene i livet 1 ukes tid uten å ha de i akvariet?

Om jeg kjøper en 10l bøtte i morgen, har i litt biltemasand, en sverdplante og en algekule. Vil ikke dette holde noen dager? kan sette skrivebordslampen over og så de får litt lys. Javamose og ricciamose kommer om ca 3 dager.
burde være null problem.
nitrittproblemene kommer ikke før det nærmer seg 2 uker
Men det kan være greit å investere i en bøtte uansett koster en 10-20 kroner :P
Ok, her kommer det som eg ville gjære i sånn tilfelle.

Ta en bøtte eller en annen beholder, 10l er nok, men 20l er bedre. Hvis du bruker en ny bøtte spyl den godt med het vann. La het vann gjerne være en time i bøtten.

Ingen bunnsubstrat! Fyll beholderen med vann. Det desidert beste er vann fra ett akvariet som er innkjørt (uten nitritt selvføgelig). Kanskje du har en venn i nærheten som ha akvariet. Akvarietbutikk er også bra, det er ingen sjukdommer kjent at de kan smitte fra fisk til reker. Å organisere akvarietvann er etter min meining det viktigaste å ha suksess. Hvis du suger av akvarietvann ta gjerne med litt slam som du få ut fra bunnsubstraten.

Algekule er ok, sverdplanten kun hvis den er liten.Obs at plantene forbruker oksygen når de får lite lys og det kan være problematisk hvis du har for mykkje plantemasse i beholderen. Er sverdplanten ny og kjøpt fra butikken i en potte? Da må du være svært forsiktig med den. Ikke bruk den i beholderen da.

Hvis du har en luftpumpe kan du bruke den men pass på at sirkulasjon er bare på overlaten. Sirkulasjon i hele beholderen kan være stressende. Rekene må ha sjanse å roe seg ned på bunnen. Uten sirkulasjon skal det også går greit.

Ingen foring!

Vannskift: Hvis du ser at reken kommer til overflaten har de oksygenmangel, da kan du skifte 50%. Ellers ingen vannskift.

Hvis du kan ikke skaffe noe akvarietvann kan du tilsette Toru Min eller Sera Morena (Tannin). Aqua Safe erogså bra men har ikke samme effekten. Bruk 1/3 til 1/2 dosen som står på flasken.

Det var det!

Nitritt kan komme fra en rot eller fra potteplanter som var kjøpt i akvariebutikken. Vet du kva slags rot det er?
Alle plantene mine har stått i karet i 4 uker. Fjernet 2 små røtter på lørdag og satt inn en stor mangrooverot.

Grunnen til nitritten er nok litt for heftig foring de siste dagene, samtidig som at filteret hadde et avbrudd på ca 1 time på lørdag grunnet innsetting av roten. Heldigvis lærer man av sine feil, skal passe ekstremt godt på når jeg får stabilisert nitritten igjen, og sørge for at rekene får et godt hjem med mye java og ricciamose
Vr og kjøpte en 30 liters bøtte på europris i dag som rekene skal få bo i. Ellers er nitritten fortsatt et stort problem, kjører to 50% vannbytter om dagen, men det ser fortsatt ut som om testen går utenfor skalaen min som går til 1.0.
Tilfeldig bekjentskap
© Luis.N
Reklame for plussmedlemskap